Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Hvis man kan stille slike spørsmål til lyshudede, men må ha et filter på for mørkhudede gjør ikke det akkurat at man blir mindre oppmerksom på forskjeller i hudfarge.
.
Fikk ny kollega i fjor og da var det jo naturlig å spørre om hvor hun hadde jobbet før osv og om hvor hun var fra. (Noe hun også spurte meg om.) Hun sa at hun var fra Stavanger, (bytter litt om på stedsnavn her, altså) men snakket mer Sunnfjord-dialekt. Da var det litt naturlig for meg å kommentere at dialekten hennes ikke hørtes så veldig stavangersk ut hvorpå hun svarte at hun hadde bodd i Sunnfjord som barn. Hvis kollegaen hadde mørk hud, men ellers hadde akkurat den samme bakgrunnshistorien (bodd i Sunnfjord til hun var 12, siden flyttet til Stavanger) ville jeg spurt om akkurat det samme. Hudfargen ville garantert ikke vært en issue i den settingen i det hele tatt. Poenget mitt er bare at jeg ikke kan love at jeg aldri noensinne kommer til å spørre noen hvor de egentlig kommer fra.
Men: Hvor er du fra: Toten
Men hvor kommer du egentlig fra? har vel aldri vært på frågan heller i det jeg har skrevet her i dag.
|