Sv: Hva er velskapt?
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg tror bare det er en måte å "bekrefte" det folk sier, altså si seg enig i at de har gjort det riktige (for seg). "Jasså, så dere har tatt et valg - ja, da sier jeg noe som tyder på at jeg mener dere har gjort et godt valg." Javisst er det en forslitt frase, men det er virkelig ikke lett å alltid skulle finne på noe originalt å si. (Ikke har man noen garanti for at folk ikke blir fornærmet da heller! )
Joa, men akkurat for oss så er det jo faktisk ikke vårt valg at vi ikke får flere. Den beslutningen er tatt av legene. Det kan selvsagt ikke alle vite, men jeg har fått denne frasen servert av mange som gjør det også. (som trøst, muligens?) Nå er det jo selvsagt mitt problem at jeg blir fornærmet/sår/satt ut av slike kommentarer, jeg mener ikke at alle andre skal innrette seg etter meg. 
Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.
Jeg blir så sliten av alle disse må-ikke-si-greiene-i -fare-for-å-såre-sarte-sjeler-greiene. Når man kommer med kommentarer som de som kommer frem i denne tråden er det vel sjelden av troillskap eller for å være ondskapsfull eller slem. Man vil bare si noe hyggelig for å bekrefte en fin situasjon, men så legges det så mye mer i ordene av den som får de.
Vel, jeg startet denne tråden fordi jeg var usikker på hva den enkelte la i begrepet. At jeg er en sart sjel er da forsåvidt utenfor diskusjonen. At jeg legger noe vondt og vanskelig i begrepet er selvsagt ingen andres problem, men jeg var som sagt usikker på hva som mentes. At du synes det er vanskelig å vite hva som er korrekt å si er da vitterlig ikke heller mitt problem.