Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Lys i mørketid - 3
Postet 03-12-14 kl 07:00 av Kalenderpiken
FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
7. årgang
3
:egentlig nissefigur her:
(utelatt pga begrensning på åtte bilder i blogginnlegg)
[1 Kanina] [2 Inagh] 3 Toffskij [4 Ruslebiffen] [5 Magnolia] [6 Flubby]
[7 Maverick] [8 ingling] [9 Koma] [10 m^2] [11 vixen] [12 Joika]
[13 Skilpadda] [14 Serafin] [15 Heiko] [16 Che] [17 DM] [18 pøbelsara]
[19 Fersken] [20 Tallulah] [21 Ru] [22 LilleLeo] [23 Éowyn] [24 Tåtti]
7. årgang
3
:egentlig nissefigur her:
(utelatt pga begrensning på åtte bilder i blogginnlegg)
[1 Kanina] [2 Inagh] 3 Toffskij [4 Ruslebiffen] [5 Magnolia] [6 Flubby]
[7 Maverick] [8 ingling] [9 Koma] [10 m^2] [11 vixen] [12 Joika]
[13 Skilpadda] [14 Serafin] [15 Heiko] [16 Che] [17 DM] [18 pøbelsara]
[19 Fersken] [20 Tallulah] [21 Ru] [22 LilleLeo] [23 Éowyn] [24 Tåtti]
Jeg havner stadig i Tyskland i desember. Det er ikke så dumt, for det er vanskelig å komme på et land som dyrker adventstida mer. Desember ser ut til å være nesten helt og holdent viet til å stå ute og drikke glühwein og spise pølser, og jo lenger ut i desember man kommer, jo mer øker sjansen for at man gjør det iført hårbøyle med reinsdyrhorn på. (Kledelig for de aller fleste!)

Tips: Det er ikke nødvendigvis lurt å drikke glühwein i lunsjpausen om du skal på et langt og komplisert foredrag rett etterpå.
Arenaen for alt dette er julemarkedet, 100 % obligatorisk i enhver tysk by. Er byen ganske liten, som for eksempel Freiburg, der jeg var innom i fjor, tar julemarkedet over hele bykjernen.

Se opp for juleagurkene!
I Berlin, derimot, er det tusen små og store julemarkeder overalt. Gigantisk og grelt på Alexanderplatz.

Elegant, men satt på Gendarmenmarkt.

Hemningsløst antroposofisk, håndtovet og pappmasjébefengt i Prenzlauer Berg.

Nei, de hadde ikke glühwein som ikke var biodynamisk! The very idea!
Man kjøper kanskje ikke så mye som ikke er spiselig, men man lærer mye om hva man ikke vil kjøpe. Det finnes f.eks. mye interessant i juleøredobbmarkedet.

Her kunne jeg valgt en rask løsning på årets julegavehandel, men valgte å være barmhjertig
Og noen ting inspirerer en til å grave dypere etter ny kunnskap. For eksempel de allestedsnærværende juleagurkene.

Juleagurk i Berlin også!
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Wikipedia
This tradition is commonly believed by Americans to come from Germany and be referred to as a Weihnachtsgurke, but this is probably apocryphal. In fact, the tradition is largely unknown in Germany.
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Tysk Wikipedia
Die Wurzeln des Brauches sind unklar. In den Vereinigten Staaten wird dieser Brauch als alte deutsche Tradition beschrieben. In den meisten deutschsprachigen Regionen ist die Weihnachtsgurke jedoch unbekannt. Ob die vereinzelt im deutschsprachigen Raum auftretenden Weihnachtsgurken auf eine lokale Tradition oder eine Übernahme aus den Vereinigten Staaten zurückgehen, ist unklar.

Kommentarer
|
|
Jeg kjenner i hele meg at jeg må ha røde, glitrende julekuleøredobber.
![]() |
Postet 10-12-14 kl 04:56 av Enhjørning
|
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken
- Før julen ringes inn - 24 (24-12-25)
- Før julen ringes inn - 23 (23-12-25)
- Før julen ringes inn - 22 (22-12-25)
- Før julen ringes inn - 21 (21-12-25)
- Før julen ringes inn - 20 (20-12-25)