Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Nabbe

Den 11. Ramadan

Rangér dette innlegget

Den 11. Ramadan

Postet 23-09-07 kl 17:21 av Nabbe

11. Ramadan

Faster: fra 0549 til 1939
Frokost: Skiver med ost og brus. Skikkelig sunn i dag.
Middag: Haleem, en slags linsesuppe, ser det ut som, med kyllingrester, fritterte reker og salat. Og så skal jeg lage albanske kaker.

I dag sov jeg til 12, så denne dagen har gått usedvanlig fort unna. Middagen lager seg omtrent selv i dag, så jeg har ikke så mye å gjøre, egentlig. Bare en hersens oppvask først.

Jeg fant endelig oppskrift på noen albanske kaker som skal bade i sukkerlake her om dagen. Det minner meg om de første gangene jeg var på Eid-feiring i min ungdom. Jeg var vel rundt 13-14 år gammel, tror jeg. Minner meg også om min første kjæreste hehe, en albansk dame brukte å lage sånne kaker til han fordi han kunne ikke selv, og så delte vi de over en kopp kaffe.

Noen spurte meg "hva er det med dadler", og jeg lette fram noen Hadith, fortellinger fra Profetens liv, om dadler i Ramadan:

Salman ibn Amr Ad-Dabbi (Allah være tilfreds med ham) uttalte, at Profeten (Allahs fred og velsignelser være med ham) sa: "Når en av dere bryter fasten skal han bryte den med dadler, for de utgjør en velsignelse, og hvis han ikke finner dadler skal han bryte fasten med vann, for vann er renhet."
(Abu Dawud, Al-Tirmidhi, Ibn Majah)


Anas ibn Malik (Allah være tilfreds med ham) har sagt: "Allahs Sendebud (Allahs fred og velsignelser være med ham) brøt fasten, før han fullførte solnedgangs-bønnen, med friske dadler. Hvis det ikke fantes friske dadler, brøt han fasten med tørre dadler, og hvis det ikke fantes tørre dadler, brøt han fasten med vann."
(Abu Dawud, Al-Tirmidhi)


I islam er Profetens eksempel veldig viktig. Det utgjør Sunnah, som er leveregler som ikke alltid er obligatoriske, men som kan være greie å følge. Noen av disse står i Koranen, mens andre finner man kun i Hadith. Det står i Koranen at vi skal følge Profetens eksempel, og det står i Hadith at menn skal ha skjegg, feks, så derfor mener mange det er påbudt med skjegg, mens andre mener at det ikke er påbudt, bare anbefalt.

Nå skal jeg lage middag til mine bråkete, søte små, pølser etter eget valg, siden de ikke liker linsesuppe. Men det er kanskje like greit, jeg har en følelse av at den greien kan være ganske så "heit" hehe...

Postet under Ramadan
Kommentarer 5 E-post blogginnlegg
Kommentarer totalt 5

Kommentarer

Gammel
Sitron sin avatar
Der har man grunnen til at jeg ikke er muslim; jeg liker så absolutt ikke dadler.
Postet 23-09-07 kl 22:10 av Sitron Sitron er ikke aktiv
Gammel
Nabbe sin avatar
Jeg er kresen, men måtte lære meg å like det da jeg var i Algerie. Og de algeriske/tunisiske (Deglet Nour) er jaggu ikke så verst, når de er litt klisset og litt sånn søte.

Jeg klarer ikke de fra Saudia feks, og de iranske må være helt ferske.
Postet 23-09-07 kl 23:02 av Nabbe Nabbe er ikke aktiv
Gammel
Mandarin sin avatar
Og jeg som trodde en daddel var en daddel.
Lager du maten til dere om dagen, eller lager du den når det nærmer seg kveld?
Postet 23-09-07 kl 23:42 av Mandarin Mandarin er ikke aktiv
Gammel
Nabbe sin avatar
Lager vel mat sånn i fem-seks tiden. Noen ganger lager jeg det på dagen, og så varmer vi det opp igjen på kvelden, det spørs.
Postet 23-09-07 kl 23:49 av Nabbe Nabbe er ikke aktiv
Gammel
MsM sin avatar
Jeg eeelsker dadler (Det er søt og klisset. Hva er det å IKKE like???) Det er nok ikke grunnen til at jeg ikke er muslim, nei.

Faste, derimot... Nei, det er nok ikke noe for meg...

Kan du ikke legge ut noen spennende oppskrifter da, Nabbe? Jeg trenger litt ny inspirasjon til middag. F.eks. Haleem - det er da potensiellt både sundt og godt.
Postet 15-07-08 kl 21:28 av MsM MsM er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Nabbe

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no