Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

6 av 10 kvinner vil forsørges

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-10, 11:37   #1
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

6 av 10 kvinner vil forsørges

http://www.dagbladet.no/2010/08/02/t...olle/12802229/

Sitat fra artikkelen: Trist, mener forsker Nina Amble ved Arbeidsforskningsinstituttet (Afi). Hun tror kvinner som lar seg forsørge av mennene sine vil angre på det i etterkant.

- I stedet for å trekke seg tilbake og kapitulere bør de organisere arbeidet sitt slik at det blir enklere å kombinere begge deler. Når de velger å hoppe av karrieren og prioritere familien, har de på mange måter satt seg selv på sidelinja. De risikerer både å bli kjedeligere diskusjonspartnere for mennene sine og å sette seg selv på sporet til skilsmisse og en karriere som minstepensjonister, sier hun.


Det er en måte å se det på, og hun har rett, men samtidig tror jeg mange foreldre ser hva det koster at begge er i full jobb. Det er ikke lett å få tilrettelagt arbeidet slik at en kan kombinere begge deler slik forskeren her mener.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 11:40   #2
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.861
Blogginnlegg: 215
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 6 av 10 kvinner vil forsørges

Jeg skjønner ikke noe av nettverket mitt altså, jeg tror ikke jeg kjenner en eneste venninne som helst vil bli forsørget. De jeg kjenner er derimot svært bevisste på at de skal tjene sine egne penger og dermed kunne stå på egne bein hvis ekteskapet ryker f.eks.

Jeg kjenner også at jeg er bittelitt lei av at dette med deltidsjobbing blir et spørsmål om likestilling. For mange familier blir det en avveining når det er snakk om å jobbe redusert, for hvilke det har minst å si i negativ retning på jobb etc. Jeg jobber 80% fordi jeg vil ha bedre tid til barna - ikke fordi jeg vil at mannen skal dra inn pengene mens jeg ligger på sofaen. For meg betyr ikke karriere så mye at jeg er villig til å klatre høyt og så gå glipp av tid med barna mens de bor hjemme. Det kan jeg gjøre hvis jeg orker når de har flyttet. (men da vil jeg sikkert heller prioritere tid i en seilbåt på de sju hav).

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 11:57   #3
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: 6 av 10 kvinner vil forsørges

Nina Amble mener damer som prioriterer ungene en periode i livet lettere blir kjedelige, minstepensjonister og skilt. Hun om det. Vi har det bra i Norge. Mange av oss har friheten til å velge å jobbe mindre en periode. Passe arrogant å gå ut fra at de som velger det ikke er ressurssterke nok til å vurdere sin egen situasjon.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 12:03   #4
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.349
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 6 av 10 kvinner vil forsørges

Jaaaaa! Viiiiil! :sliiiiten:


Oi, det var mange vokaler.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 12:15   #5
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: 6 av 10 kvinner vil forsørges

Jeg tror min mann hadde vært minst like interessert i å bli forsørget i en periode i livet som sin kone.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 12:16   #6
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.349
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 6 av 10 kvinner vil forsørges

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg tror min mann hadde vært minst like interessert i å bli forsørget i en periode i livet som sin kone.

Jah, det er problemet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 12:22   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: 6 av 10 kvinner vil forsørges

Jeg har (etter attenhundre innlegg i den andre tråden) landet på at om man kan forsørge seg selv så får man jobbe så mye eller lite man føler er rett for egen del. Men jeg mener at man skal forsørge seg. Jeg mener det er viktig for samfunnet vårt at det ikke er noen sedvane at kvinner ikke kan det, og at det altså er kvinner som ikke kan det.

  Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 12:30   #8
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 6 av 10 kvinner vil forsørges

Crikey hvor føkkings lei jeg er av akkurat denne diskusjonen.

Jeg kan ta en oppsummering litt lett plukket fra alle argumenter som pleier å komme sånn at alle kan slippe (og skriver det alle mener sånn egentlig)

Spørsmål:
*Er det sant at kvinner vil la seg forsørge?

Svar:
*Hvaføkk er greia med de late damene som ikke gidder å jobbe?
*Ja men jeg er glad i barna mine! Jeg velger helt fritt! Jeg er helt upåvirket fra samfunnet ellers! Nå blir jeg så sint at jeg tar på meg IJ-støvlene mine og går meg en tur.
*Hva, mener du at vi som jobber fullt ikke er glad i barna våre?
*Det er fint at det er forskjell på menn og kvinner! Jeg er kvinne og jeg er stolt av det!
*Kvinner må slutte å være fattige hjemmefølere og menn må slutte å være karrieremonstre. Og kom nå ikke her og sutr når dere har blitt gamle for at dere er fattige eller ikke har kontakt med ungene.
*Kaller du mannen min en dårlig far?! Han lekte med barnet vårt i går! I flere minutter! Med lego!
*Kvinner som jobber deltid er tradisjonelle tullinger, og burde innrømme at de føkker til for oss andre.
*Jeg synes at vi ikke skal gå inn på mannspremisser og mene at penger er mer viktig enn klemmer. Hvilket samfunn hadde vi hatt uten klemmer?

etc
etc
etc
whatever
whatever
whatever

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 12:34   #9
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.580
Blogginnlegg: 809
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 6 av 10 kvinner vil forsørges

Jeg sier som Tinetoff - jeg er glad jeg er en mann.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 12:36   #10
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 6 av 10 kvinner vil forsørges

Esme:

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 12:40   #11
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 6 av 10 kvinner vil forsørges

Esme.

Ja også det Dragen/Tinetoff sier!

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 12:42   #12
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.349
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 6 av 10 kvinner vil forsørges

Ah, og det Esme sa, obviously.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 12:54   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: 6 av 10 kvinner vil forsørges

Dragen.

  Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 12:59   #14
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.513
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: 6 av 10 kvinner vil forsørges

Akkurat i dag kjenner jeg at det hadde vært deilig å bli forsørget. Ikke sånn husmorforsørget der man måtte drive å vaske hus og greier, mer sånn ligge på sofaen og se på True Blood forsørget.

:trøtt:

Ellers - Esme er fin.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 13:08   #15
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 6 av 10 kvinner vil forsørges

Ja, det er per i dag et dårlig valg med tanke på pensjonspoeng og en rekke andre ting. Det er bare det, og det ser ut til at mange synsere ikke får med seg akkurat dette, at de fordelene full yrkesaktivitet gir velges bort til fordel for noe. At det for en del også er konsekvenser som man ikke er villig til å leve med.

For meg er det bl.a. viktig at mitt barn får et voksenliv der han fungerer godt og ikke sitter passiv i en omsorgsbolig. Og det krever faktisk sabla mye innsats og en-til-en-trening i akkurat disse årene her. Og jeg har erfart hva det å virkelig møte veggen gjør med en. Det har tatt meg mange måneder å nå endelig begynne å kjenne igjen glimt av den moren jeg pleide å være. Jeg tør ikke tenke tanken på hvor stort jafs av barndommen til ungene mine en evt. ny runde vil stjele.

Konsekvensene for meg som pensjonist blir ikke bedre av at jeg muligens etterhvert nå velger å være hjemme fordi jeg har en god grunn. Det blir like surt og vanskelig uansett. Men å leve i alderdommen og se at barnet mitt ikke klarer seg og tenke at vi kunne ha fått det til... Da tror jeg pensjonspoengene ville ha virket som en stusselig trøst, altså.

Andre har andre valg og forutsetninger. Men allikevel så tror jeg man kan lære mye, ikke minst om hvor samfunnet har sine "glipper" dersom man ikke automatisk antar at hjemmeværende og deltidsarbeidende løper happisnappi mot en tilværelse som minstepensjonister som hodeløse høner. Klarer man ikke å se det, at det er mange oppegående kvinner som tar dette valget og at de kanskje utifra sine alternativer har dette som det beste, ja da dreier vel ikke diskusjonen seg om annet enn å pleie sine egne fordommer og forakt.

Personlig mener jeg at det er sabla mye gratisarbeid som foregår og som samfunnet nyter godt av. Jeg tror det kunne være et poeng å se på om man ikke heller burde sette en del av de som gjør den innsatsen på lønningslista. Eller i alle fall være litt rausere med pensjonspoengene for slik innsats også.

Hvorfor er omsorg bare verdt noe når det offentlige yter den?

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 13:12   #16
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 6 av 10 kvinner vil forsørges

Esme.

Kan du ikke lage en sånn for alle nye diskusjoner? Jeg tror du vil treffe godt på de fleste.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 13:18   #17
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.349
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 6 av 10 kvinner vil forsørges

kie glemte å lese Esmes innlegg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 13:26   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.094
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 6 av 10 kvinner vil forsørges

Du skrev det jammen fint, Esme.

Og jeg føler meg ganske "mann" selv om jeg jobbet 80 % i nesten ett år (som var en tidskontoløsning på de siste permisjonsukene og at jeg dermed fikk fullt betalt). Karrieremessig var det nok ingen inntier, men i den organisasjonen jeg var da, dreit jeg i sånt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 13:33   #19
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 6 av 10 kvinner vil forsørges

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Ja, det er per i dag et dårlig valg med tanke på pensjonspoeng og en rekke andre ting. Det er bare det, og det ser ut til at mange synsere ikke får med seg akkurat dette, at de fordelene full yrkesaktivitet gir velges bort til fordel for noe. At det for en del også er konsekvenser som man ikke er villig til å leve med.

Jepp.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 13:35   #20
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 6 av 10 kvinner vil forsørges

Jeg liker best å diskutere med Esme.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
afi, likestilling


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no