Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Hvem skole (dialekt)

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-10, 19:30   #1
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Hvem skole (dialekt)

Er det noe dialekt greier her på Nedre Romerike, eller er det "ny" trend?
Altså å spør hvem skole går du på? Hvem barnehage? Hvem klasse?
Jeg grøsser hver gang noen sier det. Men føler de fleste her gjør det. Til og med lærerne på skolen!

Sist redigert av Azi : 17-08-10 kl 19:49.
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 19:31   #2
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvem skole

Til Å med?

Her i Grenland er det iallfall vanlig å si hvem i stedet for hvilken. Det høres ikke spesielt pent ut, nei.

Gammel 17-08-10, 19:47   #3
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Til Å med?

Hallo ikke mobb. Jeg er utlending, jeg har hvertfall god unnskyldning til å skrive eller snakke rart!

Gammel 17-08-10, 19:51   #4
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Til Å med?

Her i Grenland er det iallfall vanlig å si hvem i stedet for hvilken. Det høres ikke spesielt pent ut, nei.

Jeg retter og pirker, men det er ikke lett å avlære slikt, gitt.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 19:31   #5
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

De sier det her på Øvre Romerike også.

Gammel 17-08-10, 19:32   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var like før jeg redigerte overskriften ...

Gammel 17-08-10, 19:48   #7
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det var like før jeg redigerte overskriften ...

Hoho jeg viste det!

Gammel 17-08-10, 19:47   #8
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvem skole (dialekt)

Hører det av noen her i området (Ringerike) og syns det høres latterlig ut.

Gammel 17-08-10, 19:50   #9
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

*grøsser langt inn i sjelen*

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 19:50   #10
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

De bruker hvem i stedet for hvilken her i Sandefjord og...

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 19:52   #11
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

Første gangen jeg hørte det skjønte jeg ikke hva hun mente engang. Hvem skole begynner hun på. Jeg svarte : vet ikke, kjenner ingen her.

Gammel 17-08-10, 19:53   #12
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Det er visst ikke nytt i det hele tatt. Til og med mine gamle naboer på 65+ sier "hvem lege" og "hvem skole" osv.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 20:14   #13
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det er visst ikke nytt i det hele tatt. Til og med mine gamle naboer på 65+ sier "hvem lege" og "hvem skole" osv.

Vi har kun bodd her i 4 år. Så for oss var det veldig nytt. Rar dialekt.

Gammel 17-08-10, 20:12   #14
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Mener jeg sier hvilken.... men hører at hvem ikke klinger helt gæli heller (utflytta Øvre Romeriker)
Da får jeg mer noia av schino (kino) og schjue (20)

Gammel 17-08-10, 20:16   #15
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

På Nedre Romerike sier vi hvilken skole, hvilken klasse, hvilken barnehage. Dere på Øvre Romerike gjør og sier så mye rart

Gammel 25-08-10, 12:17   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

På Nedre Romerike sier vi hvilken skole, hvilken klasse, hvilken barnehage. Dere på Øvre Romerike gjør og sier så mye rart

Nåhå - jeg har vokst opp på nedre Romerike. Og sagt hvem skole i hele mitt liv. Nesten. Denne tråden fikk meg til å innse at her har jeg jaggu tapt noe dialekt. Det var ikke bra.

Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 12:46   #17
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

"Hvem skole" var i alle fall ofte hørt på Nedre Romerike da jeg vokste opp på 70- og 80-tallet. (Det kom aldri i min munn, da, selvfølgelig. ) Den største kjepphesten min var "hvem schino skal dere se?", som skolevennene stadig lirte av seg.

Gammel 17-08-10, 20:18   #18
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

Det er her på Nedre Romerike jeg har hørt hvem skole og hvem osv.

Gammel 17-08-10, 20:21   #19
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Det er her på Nedre Romerike jeg har hørt hvem skole og hvem osv.

Nåh.. *shit, nå tenkte jeg at jeg for en gang skyld kunne finne noe å sette fingeren på mht Øvre Romerike...* Uansett - i Skedsmo sier vi (redanm: les: jeg) ihvertfall hvilken skole osv.

Gammel 17-08-10, 20:23   #20
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg trodde ikke det egentlig var dialekt? Jeg synes jeg hører det stadig vekk, overalt. "Hvilken" er et utdøende ord later det til. Kanskje som "hvis", som i "hvis kjole er det?"?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:14.