Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

[Hjelp] gelé og godtier oppi/inni

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-10, 18:10   #1
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

[Hjelp] gelé og godtier oppi/inni

Jeg tenkte lage ei stor skål med gelé til Hannah sin bursdag (barnebursdag).

Jeg tenkte bruke to farger. Og jeg tenkte ha i litt sånn krokodiller og slanger (smågodt av gummi).

Men. Hvordan gjør jeg dette uten at geleen blir ødelagt? Kan jeg få to farger i ei skål? Må den første være helt stivnet før jeg heller oppå nr 2? Og må jeg gjøre noe med veskemengde når jeg bruker gummisnop oppi?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 18:32   #2
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hjelp] gelé og godtier oppi/inni

Jeg tror ikke du trenger tenke på noe annet enn å lage det andre laget når det første er stivnet. Og så avkjøler du det andre en god stund før du heller de oppå. Godteri bare hives i vel?

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 18:36   #3
Eni
tøff som havregrøt

Eni sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: oppi nord
Eni er litt kulEni er litt kul
Standard

Hehe...lagde oransje og grønn gelen til en Halloween-bursdag for noen år siden, og hadde kjøpt sånne cola-gummimarker som jeg hadde oppi. Dagen etterpå var de cola-markene i nesten dobbel størrelse, og hadde ganske så blaut og guffen konsistens...
Nå var det vel ikke akkurat det du spurte om, men dette er min eneste erfaring med gele og gummigodter.
(de var helt ok den dagen jeg lagde den, og den ble servert...)

Gammel 06-08-10, 18:36   #4
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville ikke slengt i snopet mens geleen er varm. Ser for meg at det kan smelte da.

Gammel 06-08-10, 18:38   #5
Eni
tøff som havregrøt

Eni sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: oppi nord
Eni er litt kulEni er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Jeg ville ikke slengt i snopet mens geleen er varm. Ser for meg at det kan smelte da.

Jeg hadde forresten snopet i da geleen var helt stivna. Måka bare stivna gelè oppi ei stor skål, sammen med gummimarkene for å få blanda fargene og markene mest mulig.

Gammel 06-08-10, 19:52   #6
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har laget gele med friske jordbær flere ganger i det siste og for at ikke jordbærene skal bli varme har jeg satt geleen i iskaldt vannbad rett etter oppvarming og hatt jordbærene i når den har blitt godt avkjølt. Det har ikke tatt lang tid.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:02.