Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Teller andemor barna sine?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-10, 15:36   #1
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Teller andemor barna sine?

Har fuglemødrene oversikt over hvor mange barn de har - og vet de dermed at de mangler en unge? Leter de etter den ungen?

Jeg kjørte hjem fra hundekurs i går, og et godt stykke foran meg så jeg noe mørkt slange seg over veien. Jeg bremset for jeg skjønte det var en andemor med sine små. Men neket av en blondinebabe i bilen i mot var visst mer opptatt av å preikemed veninna som satt på, så hun bremset ikke i det hele tatt. Andunger fløy rundt i tull på veien, men de berget seg og skyndte seg av veien alle sammen. Unntatt en. Den hadde skadet foten når den ble blåst rundt (de er jo så himla lette, disse små) og kunne ikke gå så godt. Så etter en kort rådslagning med mannen pr mobil, bar jeg den lille ned av veiskulderen og plasserte den på kanten ovenfor bekken som rant rett ved. Og håpet på at den klarer seg... Selv om oddsen vel er dårlig. Det var det eneste jeg kunne gjøre, tenker jeg - eller hur?

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 17:09   #2
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.173
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Teller andemor barna sine?

Så trist historie! Jeg vet ikke om fuglemødre har oversikt over antall unger og hvordan de føler det om de mister en. Kanskje jeg leser egne morsinstinkter inn i dem? Jeg vet ikke, men jeg håper at andungen din klarte seg!

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 17:26   #3
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.317
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Teller andemor barna sine?

Ei andemor har oversikten til ein viss grad. Men dei kan avvise og eventuelt "forkaste" ein unge dersom den ikkje kan holde tritt med dei andre. Viss ein unge har skada foten sin så klarer den ikkje å holda følgje. Den vil heller ikkje klara å komma seg ut av vatnet dersom den havner oppi ein dam eller liknande.
Det er harde bud for slike småtassar.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 17:30   #4
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.641
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Teller andemor barna sine?

Uff, stakar lille andeunge. Håper den klarer seg.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 17:54   #5
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.658
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Teller andemor barna sine?

Uff, så trist. Ikke for å bumme deg ut, men burde ikke andungen heller vært avlivet? Hvis den var så skadet klarer den seg vel ikke så godt der ute i den store verden?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 22:00   #6
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Teller andemor barna sine?

Mina, jeg var inne på tanken. Mannen min snakket meg vekk fra det.
Jeg stoppet i dag på tur fra hundekurset for å se etter den. Den var ikke der, så enten har den klart seg eller så har naturen gjort sitt på andre vis. Ikke godt å si. Heller ikke godt å si om foten var forstuet eller knekt (så ikke knekt ut, men hva vet vel jeg...), men uansett så var den ikke der nå.

Jeg har tenkt en del på det der med dyr/fugler og hva man gjør i slike tilfelle. Jeg har ikke kjørt over, men truffet baken på en grevling på E6 sent på kvelden en gang. Den trillet som en sammenkrøllet ball over veien, ble ikke truffet av andre biler - og jeg hadde ikke sjanse til å stoppe for å sjekke hvordan det gikk.
En fugl fløy i bildøra en gang - da burde jeg ha stoppet og tatt livet av den. Det angrer jeg litt på ennå at jeg ikke gjorde. Og jeg er av de som ikke orker å sette et glass over mauren som går på skrivebordet mitt og la den dø der. Da knuser jeg den heller med litt papir.

Så denne andungen satte meg i en liten knipe. Var den veldig skadet? Så ikke slik ut. Ville den overleve dersom jeg bare flyttet den fra veikanten? Ikke godt å si... Jeg synes i alle fall det var godt at den ikke var å finne.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 00:09   #7
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.866
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Teller andemor barna sine?

Huff, trasig. Noe lignende herfra: Vi sager ned trær fra tomten vår, og ut fra det ene treet som veltet flyr fuglemor, mens reiret med små unger i ligger igjen. Mann og svigerfar setter det opp igjen i et annet tre, mens fuglemor flyr rundt og lurer på hvor barna tok veien. Jeg kjenner at jeg fortrenger hele greia, og orker ikke gå ut for å se hvordan det står til med dem.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 00:14   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Teller andemor barna sine?

Det er harde bud, ja.
Jeg har hatt katter med unger, og de kan ikke telle lenger enn til en - to - mange. Det betyr at kattemor lett kan flytte de tre første ungene av et kull på fem, og glemme resten. Jeg kan tenke meg at det kan være nokså likt med andre dyr.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no