Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

8-timersregel om alkohol og jobbing i helsevesen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-10, 18:08   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

8-timersregel om alkohol og jobbing i helsevesen

----


Sist redigert av Guava : 28-11-12 kl 19:35.
Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 18:10   #2
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: 8-timers regel om alkohol og jobbing i helsevesen

Jeg synes ærlig talt det høres ut som sunn fornuft, og det er underlig at det faktisk må regelverk til (= at ansatte faktisk ikke klarer å tenke på det helt av seg selv).
Man skulle tro det var en selvfølge, men det er klart, jeg er jo klar over at det ikke er det.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 18:12   #3
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.640
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 8-timers regel om alkohol og jobbing i helsevesen

Pliktmessig avhold i helsebransjen burde være selvsagt, så jeg synes at regelverket er på sin plass. Jeg har alltid syntes det var snålt at ikke vi har hatt det.

For å være ærlig så burde jo det jo være sånn på alle arbeidsplasser. Åtte timer er jo ingenting. Er det mange som synes det er kult at noen kommer på jobb som drakk for mindre enn åtte timer siden?

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 18:12   #4
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: 8-timers regel om alkohol og jobbing i helsevesen

Jeg er forundret over at det i det hele tatt må et regelverk til for å få det til. Jeg er også forundret over at dette ikke er en selvfølge og evt regelverk ikke allerede har vært i lang tid.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 18:12   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.822
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 8-timers regel om alkohol og jobbing i helsevesen

Jeg syns også det høres ut som sunn fornuft, all den tid at oppi mitt lille hode, bør det ha gått minst åtte timer fra alkoholinntak til man går på jobb uansett hva man holder på med, med mindre man har en jobb hvor alkohol er endel av settingen.

Men, det er vel flere som ikke tenker slik, vil jeg tro - så kan hende det er greit med et regelverk rundt dette?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 18:16   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.552
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 8-timers regel om alkohol og jobbing i helsevesen

Jeg syns det skulle været en selvfølge, og siden det ikke er det så er det vel en bransje det er lurt å få en lov som regulerer det.

I helsesektoren har du mye med andre mennesker å gjøre, og dermed har vel svært få noen gode argumenter mot en slik lov.

Men sånn ellers er jeg litt lei av at en del politikere ønsker å lovregulere alt som ikke er sunt for oss.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 18:19   #7
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 8-timers regel om alkohol og jobbing i helsevesen

Omsider sier jeg.
Etter å ha møtt kolleger på byen langt på natt, dypt nede i glasset, og samtidig visst at disse skulle på dagvakt 7.30 føler jeg det er helt på sin plass. Spørsmålet er om det faktisk hjelper ?

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 18:19   #8
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: 8-timers regel om alkohol og jobbing i helsevesen

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.


Men sånn ellers er jeg litt lei av at en del politikere ønsker å lovregulere alt som ikke er sunt for oss.

Her er det jo da snakk om å lovregulere noe som ikke er sunt for andre enn deg selv. I helsesektoren kan det nok bli veldig fatalt med promille på jobb. Omtrent som promille bak rattet.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 18:22   #9
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 8-timers regel om alkohol og jobbing i helsevesen

Opprinnelig lagt inn av Maylen, her.

Her er det jo da snakk om å lovregulere noe som ikke er sunt for andre enn deg selv. I helsesektoren kan det nok bli veldig fatalt med promille på jobb. Omtrent som promille bak rattet.

Absolutt ! Det er mye teknisk utstyr som krever at hodet virker 100% klart. Ser for meg en skikkelig sliten sykepleier med lett promille som skal stille inn en morfinpumpe. Det kan virkelig være fatalt !
Greit nok at man alltid skal dobbeltsjekke osv. men f.eks i hjemmesykepleien har man ikke alltid noen å dobbeltsjekke med.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 18:24   #10
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.552
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 8-timers regel om alkohol og jobbing i helsevesen

Opprinnelig lagt inn av Maylen, her.

Her er det jo da snakk om å lovregulere noe som ikke er sunt for andre enn deg selv. I helsesektoren kan det nok bli veldig fatalt med promille på jobb. Omtrent som promille bak rattet.

Det er jo det jeg sier?

"MEN ELLERS" sier vel noe om at jeg ikke mener det om denne yrkesgruppen?

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 18:26   #11
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: 8-timers regel om alkohol og jobbing i helsevesen

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Det er jo det jeg sier?

"MEN ELLERS" sier vel noe om at jeg ikke mener det om denne yrkesgruppen?

Jeg tenkte du mente at ellers er du lei av at de lovregulerer alt som ikke er sunt for oss, som feks røykelov, hvor alkohol skal selges og lignende.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 18:37   #12
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.552
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 8-timers regel om alkohol og jobbing i helsevesen

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg syns det skulle været en selvfølge, og siden det ikke er det så er det vel en bransje det er lurt å få en lov som regulerer det.
I helsesektoren har du mye med andre mennesker å gjøre, og dermed har vel svært få noen gode argumenter mot en slik lov.

Sitat:

Men sånn ellers er jeg litt lei av at en del politikere ønsker å lovregulere alt som ikke er sunt for oss.

Opprinnelig lagt inn av Maylen

Jeg tenkte du mente at ellers er du lei av at de lovregulerer alt som ikke er sunt for oss, som feks røykelov, hvor alkohol skal selges og lignende

Jeg vet ikke om vi snakker rundt hverandre, men det jeg mener er at Jeg er veldig for lovregulering i forhold til mange saker der man omgås andre mennesker, og der egne uvaner går utover andre.
Men i det store og hele liker jeg ikke lover som kommer bare for å regulere eller begrense personlige valg. Et eksempel er ølsalg som stenger kl 20 selv om butikken er åpen til 23. Han som foreslo at det ikke skulle selges pølser på bensinstasjoner mener jeg var helt høl i huet, at tobakk og snus nå må gjemmes bort i lukkede skap er helt ulogisk, osv. Om noen vil åpne et utested der det er lov til å røyke, syns jeg egentlig det skulle vært lov også, men for egen del er jeg glad det må røykes ute.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 19:02   #13
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: 8-timers regel om alkohol og jobbing i helsevesen

Vi snakket rundt hverandre, men ikke nå lengre.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 19:18   #14
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 8-timers regel om alkohol og jobbing i helsevesen

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg mener her. At man stiller uten promille på jobb er en selvfølge. Virkelig. Og at man ved tvil må avgi rusprøver er også selvfølgelig, selv om jeg tror jeg hadde vært på vei ut av den jobben jeg har hvis arbeidsgiver hadde mistrodd meg såpass at jeg hadde blitt avkrevd en slik prøve.

Men dette med 8 timer før....det blir en type regulering av fritiden jeg ikke liker. Ikke at man skal drikke før man går på jobb, men det er veldig stor forskjell på å drikke på by'n og å ta to slurker vin til en matrett det passer naturlig sammen med. Selvfølgelig nesten ikkeno fordi man vet man må være edru, men likevel. Jeg synes det holder å ha nulltoleranse for promille på jobb uten at man må detaljregulere hva folk gjør i timene før de kommer på jobb.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 19:19   #15
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.798
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: 8-timers regel om alkohol og jobbing i helsevesen

På høy tid! Jeg er i grunen litt sjokkert over at dette ikke allerede var et forbud.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 19:34   #16
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.942
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 8-timers regel om alkohol og jobbing i helsevesen

På høy tid og en selvfølge!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 19:50   #17
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.641
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: 8-timers regel om alkohol og jobbing i helsevesen

Jeg må si som flere her, på høy tid!

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 19:54   #18
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 8-timers regel om alkohol og jobbing i helsevesen

Helt på sin plass, jeg trodde faktisk de hadde det allerede.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 19:55   #19
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.659
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 8-timers regel om alkohol og jobbing i helsevesen

Jeg synes at åttetimers regelen er litt pussig, all den tid at for eksempel sjøfolk kan bøtte innpå så mye alkohol de bare orker frem til 8 timer før de skal på jobb, det er ikke alltid man rekker å bli edru på åtte timer. Dessuten kan kapteiner på store skip ha rimelig høy promille helt lovlig, sånn for å trekke inn litt andre ting.
Men at man skal stille rusfri på jobb, helt klart. Og om man da har tatt to små slurker med vin 1 time før eller om man har drukket et halvt glass vin 7,5 timer før, akkurat der sliter jeg litt kjenner jeg.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 20:04   #20
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.552
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 8-timers regel om alkohol og jobbing i helsevesen

Sånn egentlig syns jeg jo alle kan leve slik at vi ikke trenger lover og regler for noe som helst. Hvis alle hadde vært nogenlunde oppegående hadde vi ikke trengt forbud mot noen ting.

Jeg regner med når de lager en 8-timersregel i forhold til alkohol og jobb i helsevesenet så finnes det mest sannsynlig statistikker som tilsier at det er litt promille innblandet i en del uheldige saker. Og sånn sett skjønner jeg at de kanskje føler seg tvunget til å lage en slik regel.
Det er jo ikke de som tar seg et glass vin til maten 5 timer før jobb de er ut etter å "ta".

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no