Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke nok brød i fengselet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-10, 22:45   #1
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.659
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke nok brød i fengselet

De innsatte får tilbud om havregryn til brødmåltidene som de kan fylle på med om det er for lite brød.
- Det er ikke alle som liker havregryn og vi må få mat som tilsier at vi blir mette. Vi har jo ikke valgt å være her heller, sier en annen innsatt som også jobber på kjøkkenet.

fra bt.no


http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Aksj...t-1097543.html


Det er jo tragisk at de ikke får lov til å bake sine egne brød pga en avtale de har med HUS som gjør at de skal kjøpe maten derifra. Man kan få ut ganske mye aggresjon ved å kna i en deig.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 22:51   #2
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke nok brød i fengselet

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

De innsatte får tilbud om havregryn til brødmåltidene som de kan fylle på med om det er for lite brød.
- Det er ikke alle som liker havregryn og vi må få mat som tilsier at vi blir mette. Vi har jo ikke valgt å være her heller, sier en annen innsatt som også jobber på kjøkkenet.

fra bt.no


http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Aksj...t-1097543.html


Det er jo tragisk at de ikke får lov til å bake sine egne brød pga en avtale de har med HUS som gjør at de skal kjøpe maten derifra. Man kan få ut ganske mye aggresjon ved å kna i en deig.

Hæ?
De har jo absolutt valgt å være der ved å gjøre kriminelle ting.

Men jeg syns kanskje det er noe i det at en voksen mann kanskje trenger mer enn to skiver brød til hvert brødmåltid. Mannen min sluker glatt tre skiver, og han er ingen stor mann. (han liker havregryn og han da...)

Og det med lavt blodsukker og dårlig stemning kan vel og stemme.

Hva er problemet med at de kan bake eget brød da?
Trenger de ikke mer å finne på de som er i fengsel? Det er jo bra trening for det virkelige liv å jobbe på kjøkken og?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 22:53   #3
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke nok brød i fengselet

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Eh.. Den uthevede setningen kan absolutt diskuteres.

Sånn ellers synes jeg at de innsatte skal få nok mat og at ingen skal måtte sulte i fengsel.

Hvorvidt jeg synes det er OK at de "bare" får havregryn som tillegg etter to brødskiver er jeg usikker på. Det kommer an på om de får tilbehør til havregrynene eller ei.

Jeg leste ikke hele artikkelen, men "vi har jo ikke valgt å være her heller", var ganske bra.

Men rent bortsett fra det, så synes jeg det bør være nok brød til de innsatte.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 22:54   #4
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.324
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke nok brød i fengselet

Det er ikke alle som liker havregryn og vi må få mat som tilsier at vi blir mette. Vi har jo ikke valgt å være her heller, sier en annen innsatt som også jobber på kjøkkenet.

Sorry, men . Og jeg ser heller ikke problemet med at de må spise havregryn om de ikke er mette etter brødmaten.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 22:55   #5
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ikke nok brød i fengselet

Om spørsmålet er om mat skal være en del av straffen, er jeg
enig i at det skal den. Biff og rødvin utgår.

Men fornuftige tiltak, som å bake sine egne brød, bør støttes.

Etter å ha "nytt" x antall kontinentale frokoster, klarer jeg nesten ikke syns synd på folk som må presse inn havregrøt på slutten. Det er ikke et dårlig alternativ.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 22:56   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.263
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke nok brød i fengselet

Hjelpes - mannen min hadde sultet i hjel, i hvert fall. Han spiser det doble, minst!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 22:57   #7
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.659
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke nok brød i fengselet

De får visstnok bake noe, men ikke så mye.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 22:58   #8
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.659
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke nok brød i fengselet

Vil ikke ha havregryn
Ifølge 40-åringen har de innsatte som jobber på kjøkkenet tilbudt seg å bake brødet selv for å spare penger, men dette har de bare fått lov til enkelte ganger. De har også tilbudt seg å lage pålegg, som italiensk salat, i større kvanta. Heller ikke dette var mulig å få til på en permanent basis.
Bjørgvin fengsel får i dag maten sin fra kjøkkenet på Haukeland Universitetssykehus.



Også fra bt.no

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 23:00   #9
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke nok brød i fengselet

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

En ting som er bra med havregryn framfor vanlig kjøpebrød er at det holder blodsukkeret stabilt. Hvis man nå først skal komme med blodsukkerargumenter.

Nå blir vel det neste lavkarbo-regime i landets fengsler. Vips er blodsukkeret stabilt og bra, og vips så er alle sosiale problemer en saga blott.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 23:04   #10
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.659
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke nok brød i fengselet

Jeg kan ikke se at det står noe om det Hattifnatten.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 23:14   #11
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.189
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke nok brød i fengselet

Årsaker som kan ligge bak å lage selv:
-sikkerhetsnivå
-stabilitet i innsattgruppen. Kan man bare si opp en matavtale, så blir ildsjelen bak brødbaking overførrt til annet fengsel - og vips står man uten brød?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-10, 01:20   #12
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke nok brød i fengselet

De burde absolutt få bake sitt eget brød o.l.

I de fleste fengsel må de jo jobbe og da blir jo 2 brødskiver lite for et voksent menneske. Det skal faktisk ikke være slik at man må spise havregrøt om man ikke liker det bare fordi man sitter i fengsel.
Hvor mange kroner de bruker pr innsatt på mat pr dag sier jo lite om fangene påstår at de sulter....

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-10, 22:37   #13
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.263
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke nok brød i fengselet

Eh, ke?

Det er relevant fordi?

(Dessuten tror jeg både stell og kost på gamlehjemmene, sånn stort sett, er veldig bra. Klart, det er kjipt å være sjuk og senil og gammel, men jeg har aldri opplevd at noen av "mine" har fått annet enn veldig, veldig godt stell)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-10, 22:46   #14
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ikke nok brød i fengselet

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det er ikke alle som liker havregryn og vi må få mat som tilsier at vi blir mette. Vi har jo ikke valgt å være her heller, sier en annen innsatt som også jobber på kjøkkenet.

Sorry, men . Og jeg ser heller ikke problemet med at de må spise havregryn om de ikke er mette etter brødmaten.

Jeg trenger ikke å si så mye mer enn safran

  Svar med sitat
Gammel 12-06-10, 22:48   #15
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.349
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke nok brød i fengselet

Jeg synes "vi har jo ikke valgt å være her heller"-kommentaren var fin.

To brødskiver til en voksen mann er latterlig. Ungene mine spiser mer.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-10, 22:51   #16
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke nok brød i fengselet

Jeg ser for å være helt ærlig ikke noe problem med havregryn som mat. Selv om det virker litt merkelig at de ikke kan bake brødet selv. Noe sier meg at det ikke er brødmangel, men påleggsbudsjettet som er greia? Jeg synes faktisk det er helt greit at fengsel skiller seg vesentlig fra både et hjem og et hotell i matveien, men det er klart de skal ha tilbud om mat så de kan bli mette. For eksempel havregryn.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-10, 22:54   #17
MillyMollyMandy
Aktiv
 
MillyMollyMandy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 292
MillyMollyMandy er litt kulMillyMollyMandy er litt kul
Standard

Sv: Ikke nok brød i fengselet

Dagen før vi får brødlevering i barnehagen der jeg jobber er det av og til lite brød, da må ungene spise havregryn eller knekkebrød...

MillyMollyMandy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-10, 23:18   #18
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ikke nok brød i fengselet

Litt pussig å se hvilke forskjeller det er i mellom fengslene også og forskjellige praksiser. Vet det er fanger på f.eks. Ila som handler inn mye av maten de skal ha for uka selv på butikken en dag i uka, og det er for så vidt en høysikkerhetsanstalt...

135 kr per dag ser jeg de mener det går til mat per innsatt i den artikkelen det vises til. Hmf... Det er vel temmelig mye. for den prisen burde vel hver innsatt få to brød, en del pålegg og en ok middag om de selv skulle handlet det.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 09:46   #19
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ikke nok brød i fengselet

Hvis det er tilfelle at de bruker 135,- pr. person pr dag på mat, så bør de heller se på vedkommende som er ansvarlig for vareinntak og måltidsplanlegging. Vedkommende burde fått seg et kurs i økonomi.

  Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 11:35   #20
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke nok brød i fengselet

De har ikke valgt å være der?

De har jo det, når de bryter loven. Jeg har hørt om verre straffer enn havregryn da, men de kunne jo fått lov til å bake selv.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no