Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Er pus syk?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-10, 20:42   #1
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Er pus syk?

Vi har en nydelig pus, 6 1/2 mnd, som har hatt et deilig gemytt; passe blanding av kosete og leken, veldig spretten og fysisk uten at det har vært "for mye". Maler bare vi løfter henne opp. Hun ble sterilisert 7. mai, og det gikk veldig fint. Etter at såret var grodd fikk hun begynne å gå ut på egen hånd, og elsket det fra første stund. Hun var ute ganske lenge av gangen, flere timer, men kom inn jevnlig for å kose, leke og spise - og bruke kattedoen sin. Mengden avføring i doen holdt seg på samme nivå som før hun begynte å være ute.

Jeg byttet sand på fredag formiddag. Da hadde jeg tatt ut avføring kvelden før, og jeg husker jeg stusset litt over at det ikke var kommet ny avføring etter det. Nå har vi sånt kattedo med "lokk", så jeg ser ikke hvordan det er inni der før jeg sjekker, og i går oppdaget jeg at hun fortsatt ikke har brukt doen. Nå kan det selvsagt hende at hun gjør fra seg ute, men samtidig synes jeg at hun har endret atferd. Hun ser ut til å sove mye mer enn før, sitter mest stille og ser på oss ellers, går mindre ut og kommer inn etter kanskje fem minutter. Når vi løfter henne opp for å kose maler hun ikke, bare ligger inntil oss, og noen ganger kjenner jeg at det romler i magen når jeg løfter henne opp. Når vi leker med henne reiser hun seg opp på bakbeina etter en av lekene, men hun hopper ikke etter den som hun vanligvis gjør (kan hoppe nesten en meter opp etter den). Hun får bare tørrfor fra Royal Canin og vann, og har sett ut til å spise og drikke normalt - men i dag synes jeg hun har spist mindre enn vanlig.

Jeg har tenkt å ha henne inne i natt for å se om hun bruker kattedoen, men hvis ikke - er dette noe jeg bør kontakte veterinær for?

Gammel 31-05-10, 21:32   #2
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er pus syk?

Ja, jeg ville i hvert fall kontaktet veterinær.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 21:34   #3
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Medlem siden: Sep 2006
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ta kontakt med veterinæren og få en sjekk på katten.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 21:34   #4
dutte
fornyet

dutte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja det høres rart ut. Bedre med en sjekk for mye med disse nøstene som ikke kan prate.

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 21:41   #5
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Vi har tre katter, og sommerhalvåret er det betydelig mindre å spa ut av kattedoen enn på mørkeste vinteren, for å si det slik. Jeg tipper hun gjør fra seg ute, men hold henne inne ett døgn, og se hva som skjer.
Fortsett med foret hun er vant med, kanskje har hun litt vondt i magen for tiden, og da skal man ikke bytte for. Og følg med på om hun drikker. Katter er rare, når de blir syke kan de godt finne på å slutte å ta til seg både vått og tørt.
Hvis du mener kattens almentilstand er betydelig redusert, og at katten har drastisk endret humør og adferd, så synes jeg du skal ta den med til veterinæren for en sjekk. Kanskje den sliter med en infeksjon etter inngrepet, eller kanskje den bare trenger ormekur.

Gammel 02-06-10, 21:29   #6
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg holdt henne inne om natten etter at jeg skrev dette, og morgenen etter var det avføring i kattedoen, så forstoppelse er det ikke. Jeg syntes hun var som vanlig etterpå, men det må ha vært forbigående. Nå ligger hun og sover hele tida og gir lite respons når vi koser/snakker med henne. Ringer dyrlegen first thing i morgen.

Gammel 02-06-10, 22:02   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Dyrlegen ja.

Er hun blitt veldig tynn? Det kan høres ut som det er på tide med en markkur?

Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 22:03   #8
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Hun er tydelig lettere. Jeg har tenkt mark, ja. Håper det er så enkelt. Jeg har visst en del å lære som katteeier.

Gammel 02-06-10, 22:04   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det høres mark ut. Min hadde det - en markkur senere ble han feit og fin igjen - og like blid.

Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 22:07   #10
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en skikkelig psykokatt. Han er spinnvill og gal. Men sommeren synes jeg er deilig, for da blir han dvaskere, slappere og sover mer. Han får kun noen raptuser på kveldstid når det er kjøligere i luften og ikke så trykkende hett.

kan være slik med katten din også, men jeg ville tatt en tur til veterinær uansett. Alle utekatter bør få ormekur 1 gang i året.

Gammel 02-06-10, 22:07   #11
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Må jeg til veterinær for det eller kan vi behandle på egen hånd?

Gammel 02-06-10, 22:08   #12
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Nå er det bare 14 dager siden hun begynte å være ute, da. Kan hun virkelig få orm som reduserer henne sånn på så kort tid?

Nabojenta: Det er neppe temperaturen som slår henne ut. 14 grader på det varmeste i dag.

Gammel 02-06-10, 22:09   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Må jeg til veterinær for det eller kan vi behandle på egen hånd?

Hvis det er mark så kan du bare kjøpe en kur hos veterinær. Men om hun er så dårlig som det høres ut så ville jeg bedt dem ta en titt på henne. Det kan jo være noe annet også.

Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 22:11   #14
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ring og bestill time i morgen, du.

Gammel 02-06-10, 22:12   #15
Frantzen
Passiv

Standard

Krysser fingrene for at det bare er mark - noe som ikke er usannsynlig. Men ville latt dyrlegen sjekke henne iallefall.

Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 22:16   #16
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Det blir dyrlege i morgen. Bra jeg er i streik og har litt ekstra tid ...

Gammel 02-06-10, 22:23   #17
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Håper det går bra med pusungen

Gammel 03-06-10, 08:19   #18
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Nå er det bare 14 dager siden hun begynte å være ute, da. Kan hun virkelig få orm som reduserer henne sånn på så kort tid?

Katter trenger ikke å være ute for å få orm. Alle katter, enten de er ute eller inne, skal ha ormkur. Mine, som er mye ute, får ormkur 3-4 ganger i året. (Det er i hvert fall det vår veterinær har anbefalt.)

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 08:24   #19
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Håper det går bra hos dyrlegen i dag

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 09:04   #20
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Håper det går bra med veslepusen!

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:37.