Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør barn skjermes for nakenhet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-10, 15:19   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bør barn skjermes for nakenhet?

Litt spinnoff fra "pappa bader med datter" tråden.

Jeg ser der at en del skriver at barna med økende alder også blir påvirket av at foreldre en nakene. Og det jeg lurer på da er om dette egentlig er noe som bør hensytas? Altså at man hiver et håndkle rundt livet for å gå fra bad til soverom feks slik at poden ikke blir flau?
Eller er det greit å la poden bli flau og fortsette å gå naken der det faller seg naturlig?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 15:21   #2
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn skjermes for nakenhet?

Jeg kommer i hvert fall til å ta hensyn til det i det et av barna mine syns det er flaut at pappa løper rundt naken. Jeg ser ikke noen grunn til å ikke gjøre det, egentlig.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 15:23   #3
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes det er greit å vise barna litt respekt her og ta på seg hvertfall undertøy før man beveger seg naken rundt i huset hvis barna viser de synes det er flaut med nakne voksne.

Jeg husker fremdeles moren til en venninne av meg som til stadighet dukket opp naken etter soling i hagen når venninnen min hadde masse venner på besøk. Da gikk vi på ungdomsskolen og det var mildt sagt pussig å se moren hennes gå rundt naken hjemme.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 15:25   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er selvfølgelig en greie om respekt, ja. Jeg setter ikke pris på å bli påtvunget andres nakenhet, ergo gjelder selvfølgelig det samme for mine barn.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 15:28   #5
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Den dagen mine barn vert flau om dei ser meg naken, er det på tide å slutta. Men eg har foreløpig ingen problem med å gå naken frå badet og til soverommet f.eks.

Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 15:31   #6
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, å være naken er virkelig ikke hverken farlig eller skummelt?
En ting er å traske naken i tide og utide ( utide er vel bla. når poden har besøk osv ) men i en naturlig hjemme atmosfære? Respekt for at andre ikke vil se en naken kropp? ( Andre her er altså egen helt nærmeste familie) Er det virkelig noe man bør respektere? Jeg selv er oppvokst i en "sånn" familie der nakenhet var helt unaturlig. Jeg har INGEN minner om å ha sett min far naken, min mor kun om vi var i svømmehallen. Jeg synes egentlig det er litt ugreit, og har brukt mange år på selv å bli komfortabel med nakenhet, og vil ikke at mine barn skal vokse opp med et så anstrengt forhold til nakenhet. For ja, jeg synes kanskje det er litt anstrengt om poden skal sjermes for en naken forelder som går mellom bad og soverom..
Nei, jeg kjøper ikke helt dette.

Gammel 15-03-10, 15:32   #7
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det er selvfølgelig en greie om respekt, ja. Jeg setter ikke pris på å bli påtvunget andres nakenhet, ergo gjelder selvfølgelig det samme for mine barn.

Men vil du da be barna om å kle på seg før de går fra bad til soverom for ikke å støte deg? Hvordan selger man det til barn, uten å gjøre nakenhet litt "tabu"?

Gammel 15-03-10, 15:33   #8
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns absolutt at man bør respektere også nærmeste familie. Hvis man syns det er tullete at barnet blir flau over nakenheten, så kan man jo forsøke å snakke litt sammen om det, men jeg tror ikke veien å gå er å ignorere at barnet finner det ubehagelig og ture frem som før.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 15:34   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Folk er forskjellige, Floksa. Fordi du ikke mener det er noe big deal, kan andre gjøre det. Hvis mine barn synes det er i overkant intimt å se sin mor flakse rundt i nettoen, skal de få slippe det. Og det med full forståelse, jeg er da også en av de som klarer meg fint med å velge hvor mye hud jeg vil se selv.

Gammel 15-03-10, 15:35   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men vil du da be barna om å kle på seg før de går fra bad til soverom for ikke å støte deg? Hvordan selger man det til barn, uten å gjøre nakenhet litt "tabu"?

Øh, nå er det en vag forskjell på hvordan man forholder seg til barna sine ifht. andre.

Men ja, jeg kommer nok til å oppmuntre et par slamper på 17 og 20 til å kle på seg i sin mors hjem.

Gammel 15-03-10, 15:35   #11
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slik planløsningen er i huset vårt så kommer jeg nok fremdeles til å gå naken mellom bad og soverom og heller be det flaue barnet om å lukke døren til rommet sitt hvis det plages. (Skulle barnet ha besøk så vil jeg bruke et håndkle eller morgenkåpe - det gjør jeg allerede pr. i dag ved besøk.) Vi går ikke nakne ned i 1. etasje - det er utelukkende mellom soverom og bad i 2. etasje.

Gammel 15-03-10, 15:36   #12
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg syns absolutt at man bør respektere også nærmeste familie. Hvis man syns det er tullete at barnet blir flau over nakenheten, så kan man jo forsøke å snakke litt sammen om det, men jeg tror ikke veien å gå er å ignorere at barnet finner det ubehagelig og ture frem som før.

Er det virkelig å ture frem å gå naken fra bad til soverom i eget hjem altså?
Å si at barns reaksjoner er tullete synes jeg ikke noe om. En reaksjon, er en reaksjon, men skal man ta hensyn? Bør man feks ikke spille gammel discopop fra 80 tallet på cd spilleren heller, fordi poden blir flau av det?

Gammel 15-03-10, 15:40   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Er det virkelig å ture frem å gå naken fra bad til soverom i eget hjem altså?
Å si at barns reaksjoner er tullete synes jeg ikke noe om. En reaksjon, er en reaksjon, men skal man ta hensyn? Bør man feks ikke spille gammel discopop fra 80 tallet på cd spilleren heller, fordi poden blir flau av det?

Kom igjen. Det er en forskjell her. Kan noen med mer tålmodighet og mindre koffein innabords en meg forklare forskjellen på å påtvinge barna discopop og nakenhet?

Gammel 15-03-10, 15:41   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Torsk og aC. Selvfølgelig skal man respektere barnas forhold til nakenhet! Jeg syns det er litt rart at man mener det ikke skal respekteres jeg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 15:43   #15
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når mine barn bor hjemme, så må de nesten forholde seg til tingenes tilstand her. Eldste hadde en periode der det var flaut med nakenhet, men fordi hun fortsatte å bli eksponert for det, så er det nå mer naturlig enn flaut.Og da "vanlig" nakenhet, som i dusjen, når man står opp om morgenen og lignende. Jeg kan ikke la nykker være avgjørende for hvordan vi forholder oss til ting. Derimot så respekteres hun for at hun ikke ønsker å vise seg selv naken i noen særlig grad.

Gammel 15-03-10, 15:46   #16
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tenker at det gjerne kommer til et stadium dr å se sin mor eller far naken regnes som OVERSKUDDSINFORMASJON, noe man rett og slet ikke har behov for, men ønsker å skjermes mot. Ikke fordi nakenhet er tabu og slikt, men fordi man som barn kanskje har behov for ikke å vite alt om sine foreldre.

Gammel 15-03-10, 15:47   #17
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Hva er det med en naken kropp i en setting er den hører hjemme som "trigger" så mye?

Gammel 15-03-10, 15:51   #18
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Jeg sluttet når poden var rund ti år. Da så jeg at han ble forlegen av å se sin mor naken, og han ønsket heller ikke ha meg på badet når han var på do eller dusjet selv. Min datter er fem, og vi bader enda sammen, også pappan.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 15:57   #19
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Så man slutter altså å gå naken fra badet til soverommet for å ikke støte sine barn?
Nei, jeg kjenner at jeg ikke synes det er ok. Det er ikke farlig å se en naken kropp, det er heller ikke farlig å bli flau.

At barn skal få selv velge å ha/ikke ha folk på badet når de susjer/bader/går på do etter en viss alder er en selvfølge, men det er jo ikke det tråden dreier seg om.

Gammel 15-03-10, 16:01   #20
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke noe glad i å vise meg naken, ikke engang for mannen. Dermed så blir det lite av det her i huset for min del. Mannen går litt rundt, men ikke kliss naken, mer av typen et håndkle foran snoppen. Men det er ikke sånn at vi går rundt å skjuler oss. Må en av gutta på do når jeg dusjer så må de jo få lov til det. Vi har bare ett bad. Men jeg står ikke å tørker meg mens han tisser. Da venter jeg heller litt. Eldstemann på 7.5 år begynner å bli litt sjenert i forhold til det å vise seg naken. Jeg må ofte snu meg hvis han skal skifte truse og han er nøye på å lukke døra når han går på do.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:44.