|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
♥ ♥ ♥
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Oppskrift på hjemmelaget lasagneEtter noen forspørsler kommer oppskrift av hjemmelaget lasagne. Dette er oppskrift av min italienske farmor. LASAGNE Kjøttsaus ½ løk 1 liten gullerot 1 boks med tomatpuré Litt salt og pepper Litt rosmarin som man knuser i en mortel Løken og gulleroten hakker jeg opp i små terninger og bruner det litt i pannen først før jeg har oppi kjøttdeigen og steker det sammen. Så har jeg litt salt og pepper og rosmarin i og blander godt. Når kjøttdeigen er ferdig stekt i pannen har jeg oppi tomatpuré og vann, så blander jeg alt sammen godt. Pass på at det hele tiden er nok vann så det ikke svir seg. Pleier å la kjøttsausen småkoke på svak varme i en halvtimes tid. Bechamellsaus (hvitsaus) 2 spiseskjeer med smør 4 spiseskjeer med hvetemel 8 dl melk Litt salt og hvit pepper Smelt smøret i kjelen og dryss melet over. La det frese litt uten å bli brunt. Tilsett litt melk og rør godt så du får en jevn masse. Fortsett slik til du har brukt ca. halvparten av melken. Da kan du spe litt mer av gangen. Ha i salt og pepper. Vi pleier å ha osten oppi den hvite sausen og la den smelte i den så slipper man å ha et lag med det helt øverst. Begynn med et lag hvit saus i bunnen, så lasagneplater og så kjøttsausen, så hvitsaus. Som regel 3 lag og godt med hvit saus på toppen så den dekker kjøttsausen. Settes midt i ovnen på 180 grader i 40 minutter. Når den er ferdig pleier jeg å la den stå til avkjøling i ca. 30 minutter så blir den fast og fin. Sist redigert av Estrella : 21-01-07 kl 15:03. |
![]() |
![]() |
|
|