|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Noen som har beltestakk?Er den tung å ha på seg? Jeg har bare prøvd Øst-Telemarksbunaden og den veier jo halvparten av en beltestakk. Er det noen som har prøvd begge og kan si noe om hvordan den er på? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Sv: Noen som har Beltestakk?Jeg har alltid ønsket meg en beltestakk. Jeg har Øst-Telemark barnebunad og har arvet en voksenbunad som desverrre ikke har passet etter at jeg passerte 20 år. Nå som jeg endelig skal få meg bunad så er det beltestakken som står høyest på lista. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
re:designer
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Noen som har Beltestakk?Jeg lånte denne av stedatteren min i sommer. Den er jo litt tung, men jeg syns ikke det var noe problem. Strammer man belte godt skåner man vekten på skuldrene. Det er mange som syr beltet istedenfor å knytte det selv. Tror ikke man får strammet det godt nok om man gjør det? Det er uansett ikke noe problem å snurre det og knyte det selv. Den er VELDIG fin og jeg ønsker meg en jeg også.. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Sv: Noen som har beltestakk?Luksusproblemet er jo å velge seg en da, den kommer jo i utrolig mange varianter. Den du har på deg cilen, den ligner jo veldig på den vanlige Øst-Telemarksbunaden i farger og brodering. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Sv: Noen som har beltestakk?Ja. Har beltestakken flere lag med skjørt siden den er så mye tyngre? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Sv: Noen som har beltestakk?Ikke flere lag, men det er mye mer skjørt. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Sv: Noen som har beltestakk?Sånn ja.. Så den blir hengende i folder på en måte. Beltestakkene er fine! Man ser mange spesielle og unike varianter av dem her på 17 mai. Skulle nesten spurt neste gang man ser en man liker ekstra godt om hvilken type de har. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Noen som har beltestakk?Jeg har pratet med mange om bunad det siste året pga at jenta mi skal ha bunad til våren. De fleste har frarådet oss stakk pga at den er så tung. Jenta mi ville ha stakk, men får øst telemark pga det.
|
|
|
#10 |
|
WF: BNBE
Sv: Noen som har beltestakk?Jeg har beltestakk, og den er nok litt tung. Jeg merker det ikke når jeg har den på, men det er utrolig deilig å ta den av. Eller, forresten, jeg gikk helt først i 17. mai-toget for endel år siden, og det regnet. Da sugde den tykke kanten nederst på skjørtet opp vann, og bunaden ble blytung. Fy søren så sliten jeg ble da jeg slepte meg opp den siste bakken!
|
|
|
|
#11 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Noen som har beltestakk?Lurer på om omkretsen nederst på min er 5 meter, jeg. Den er tung å henge opp på kleshengeren.
|
|
|
#12 |
|
Sv: Noen som har beltestakk?
Ja jeg tror også det er en Øst-Telemarksbunad. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Sv: Noen som har beltestakk?Jeg synes det er så vanskelig å velge! Beltestakk eller Øst-Telemark..... |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Salt in the rainbow
|
Sv: Noen som har beltestakk?Jeg synes beltestakken er aller finest, også fordi du kan velge så mye selv, slik at den nesten blir unik. Du velger fargeskala, broderi på vest og forkle, noen bånd nederst på stakken, stoff bakpå forkle, hva slags skjorte du vil ha, evt. broderi på skjorta...... Jeg har enda ikke sett noen som har tilnærmet lik min enda. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
![]() ![]() ![]() |
Sv: Noen som har beltestakk?Må bare signere flere her: Du må stramme beltet skikkelig, da er den ikke tung.
|
|
|
#17 |
|
Sv: Noen som har beltestakk?Er Bøstakken "bare" for de som er fra Bø? Jeg synes den er utrolig flott, men er usikker på om jeg "kan" ha den. Familien min er fra Notodden/Heddal og videre inn i den dalen mot Drangedal og hva det nå heter der igjen. Ikke over mot Bø. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Noen som har beltestakk?Du kan fint ha bøstakk med familie fra Heddal.
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg. Sist redigert av trøtt : 28-12-09 kl 10:59. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Sv: Noen som har beltestakk?Jeg tror at jeg alltid har hatt lyst på beltestakk fordi jeg har både barnebunad og voksenbunad fra Øst-Telemark. Nå har jeg jo aldri kunne bruke voksenbunaden min etter at jeg ble 20 år, men jeg har hatt lyst på beltestakken siden da. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Noen som har beltestakk?Det er mye forskjellig en kan velge i øst telemark også, men jeg tror ikke du blir fornøyd med noe annet enn beltestakk.
|
![]() |
|
|