Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilke pålegg spiser dere mest av i julen?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-09, 14:21   #1
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilke pålegg spiser dere mest av i julen?

Jeg er en periodespiser, og spiser nesten utelukket en-to sorter i en periode før jeg blir lei og får en ny dille.

I julen har jeg faste pålegg som jeg må ha. Jeg liker det andre også, men noe er bare bedre enn det andre tydeligvis.

Jeg har tidligere kun spist brie og min fars hjemmelagete leverpostei i julen. leverpostei med purre. Men i år glemte mamma å ta med seg leverposteien da hun kom forrige helg ( ), så jeg må klare meg uten.
Jeg har imidlertid lært meg å lage laksemousse, så det har jeg filla på nå.

* Årets diller tipper jeg blir laksemousse, mammas hjemmelagete tomatsild og min hjemmelagete rekesalat.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 14:29   #2
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilke pålegg spiser dere mest av i julen?

sylte
Vi har pleid å lage sylterull, og brukt en ribbe, men den blir jo megastor.
Jeg laga selv i går, og gjorde en ny vri som funket bra. Tok en liten ribbe (ca 1,5 kg) og skar i biter/tynne skiver. Så la jeg lag for lag i et kjøkkenhandkle i en bolle med krydder og gelatinpulver mellom. Surret sammen og kokte i ca 1,5 time. Jeg tjuvsmakte i går kveld, nam, nam....
Så ble den akkurat passe stor, så slipper vi å tvinge i oss resten rett etter nyttår før den blir for gammel.

ellers er jeg glad i sennepssild, og tomatsild (kjøper ferdig der da)

Ungene digger vår hjemmelaget leverpostei (hadde brødskive med nystekt leverpostei til middag i går )

Gammel 23-12-09, 14:51   #3
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kald ribbe. Jeg steker ribbe seklv om vi skal bort på julaften, for jeg må ha ribbe til pålegg. Med sennep.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 14:58   #4
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Hjemme i Norge: Pappas hjemmelagde sylte (skikkelig oppskrift med grisehode) og pappas hjemmelagde gravlaks med sennepssaus. :sikle:

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 15:04   #5
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mormors hjemmelagde postei (ikke sett i år da pensonister vistnok har det veldig travelt) og mammas rømmesild som vi får i morgen.

Gammel 23-12-09, 15:10   #6
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Egg og laks, mormors hjemmelagde sylte (den også med grisehoder og hele bøttebaletten) og kald ribbe. Ikke alt på en gang så klart. I likhet med allium steker vi også egen ribbe til å ha som snokemat i romjula.

Gammel 23-12-09, 15:10   #7
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Jeg er litt kresen når det gjelder pålegg så noe mer spennende enn egg og ost blir det nok ikke.

Gammel 23-12-09, 15:19   #8
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Forsøker å variere litt. Reker, røyka laks, kjøttpålegg og italiensk salat.
Ellers har jeg litt dilla på rå løk, salami og fetaost + tomat. :slurp:
Spekemat og lignende er også deilig. Skal starte med spekamat, potetsalat og eggerøre i kveld.

(sendte forresten sms nå til mannen og ba ham huske å kjøpe tomatsild)...

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 15:21   #9
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Laks og eggerøre, og roastbeef - det spiser jeg mye mer av i julen enn ellers, og ja, peppermakrell!!

Gammel 23-12-09, 15:32   #10
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For dere som liker tomatsild kan jeg anbefale å lage selv. Det er veldig mye bedre! Om jeg husker så skal jeg få mammas oppskrift å dele med dere.

Egentlig burde jeg laget min egen leverpostei for jeg fikk jo kjøkkenmaskin med kvern i fjor.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 15:40   #11
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Egg og laks, spekeskinke, okserull og lammerull ligger i kjøleskapet nå! Etterhvert blir det vel kald ribbe også.

Gammel 23-12-09, 15:56   #12
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Hjemmelaget julepølse av lam,
Røkelaks av en lokal produsent der mine foreldre bor
Roastbeef
Sylte

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 16:13   #13
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser mye laks og kald ribbe på skiva i julen.
Ja, ikke på samme skive , da.

Gammel 23-12-09, 16:20   #14
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Tomatsild og juleskinke. Julefrokoster er noe av det beste som fins!

Gammel 23-12-09, 16:26   #15
Trois
Søkende

Trois sin avatar

Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

God ost, sylte, baconpostei, ribberull, spekeskinke og kald ribbe.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 16:28   #16
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sylte med rødbeter. Namnam.
Og så går det litt sild, laks, ost og skinke.

Gammel 23-12-09, 16:49   #17
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

For dere som liker tomatsild kan jeg anbefale å lage selv. Det er veldig mye bedre! Om jeg husker så skal jeg få mammas oppskrift å dele med dere.

Egentlig burde jeg laget min egen leverpostei for jeg fikk jo kjøkkenmaskin med kvern i fjor.

Helt enig med karamell. Hjemmelagd tomatsild er såå mye bedre enn kjøpesilda. Den blir mye rundere i smaken, og så kan man tilsette akkurat så mye løk man liker. Jeg tilsetter mye løk.

Gammel 23-12-09, 17:05   #18
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tomatsild, sylte, lammerull og gräddost er typisk julepålegg.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 17:23   #19
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Gräddost og hjemmelaget rekesalat må jeg ha.
På mammas hjemmelagde horn. Da er det jul.

Gammel 23-12-09, 17:38   #20
Left
Passiv

Standard

Jeg er så spennende i matveien, at det blir sikkert ost

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:03.