Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Den beste julekonfekten og julesnopet?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-09, 13:18   #1
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Den beste julekonfekten og julesnopet?

Hva er din/dine favoritter???

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 13:51   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den beste julekonfekten og julesnopet?

Jeg MÅ lage disse til jul, de er snaddergode. Jeg og Fibi laget slike i fjor:

http://www.detsoteliv.no/searchresul...pe.php?id=2020

Gammel 19-12-09, 15:16   #3
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker godt sjokoladetrøfler, gjerne med appelsinsmak.
http://www.klikk.no/mat/spise/article525825.ece

Og så liker jeg snickersruter.
http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift1349.asp

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 17:17   #4
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lettvindt-konfekt:

Kjevel marsipan og nougat, legg nougat mellom to lag marspian. Legg i kjøleskapet en stund, ha deretter på sjokoladetrekk. Jeg tilsetter alltid litt delfiafett i sjokoladen, holder seg penere da.

Ellers lager jeg iskonfekt, som alltid faller i smak.

Favorittene er:

- coctailbær dynket i kirsebærlikør (evnt bær etter man har laget likør, men her var det ikke et eneste kirsebær i år..). Et lite bær/et halvt per form, fyll med sjokoladeblanding. Jeg pleier bruke så mørk som mulig til kirsebærene. Blander jo også her i en del delfiafett. Omtrent halvparten av sjokolademengden, tror jeg.

- Blande nougat, sjokolade og delfiafett. Ha et par nøtter i hver form, fyll opp med nougatblandingen.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 18:16   #5
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Til jul må jeg alltid ha brente mandler, Twist (som vi stort sett aldri har ellers i året), marsipan og litt julekaker som pepperkaker (kjøpte, er ikke glad i hjemmelagde ), sjakkruter, berlinerkranser etc.

Og så er jo juleskummet til Cloetta veldig godt da...

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 22:54   #6
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er sikkert bare jeg som kan klare å gjøre noe feil med den oppskriften der, men i tilfelle det er noen andre der ute som meg så legger jeg historien ut her.

Jeg tenkte jeg skulle lage disse i kveld, livredd var jeg for at blandingen skulle svi seg eller koke for lenge (jfr advarsler i oppskriften). Så jeg endte opp med å ta av blandingen alt for tidlig, blandet i kokos, og skjønte at dette ble veldig feil.

Gode råd var dyre, hva gjør jeg nå? En porsjon bountykuleblanding uten seighet overhodet. Tilfeldigvis så jeg Ernst på TV4 i går koke karameller i mikroen.
Så jeg putta alt over i en ildfast form og satte den inn i mikroen. Åpnet flere ganger underveis og rørte og rørte. Plutselig var den seig gitt!
Tror jeg har reddet den, den smaker da kokos/Bounty og kan nå lages kuler av.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 23:49   #7
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

De har jeg også laget!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 23:52   #8
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Peparmyntestenger. Dvs. det vart peparmyntekuler i år. Og så har me eit salig kaos med marsipan, konditorfargar, nøtter og nonstop. Det blir meir eller mindre apetittvekkande konfekt. Barna storkosar seg med dette arbeidet.

Gammel 19-12-09, 23:56   #9
Tuppen
...

Tuppen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Lettvindt-konfekt:

Kjevel marsipan og nougat, legg nougat mellom to lag marspian. Legg i kjøleskapet en stund, ha deretter på sjokoladetrekk. Jeg tilsetter alltid litt delfiafett i sjokoladen, holder seg penere da.

Ellers lager jeg iskonfekt, som alltid faller i smak.

Favorittene er:

- coctailbær dynket i kirsebærlikør (evnt bær etter man har laget likør, men her var det ikke et eneste kirsebær i år..). Et lite bær/et halvt per form, fyll med sjokoladeblanding. Jeg pleier bruke så mørk som mulig til kirsebærene. Blander jo også her i en del delfiafett. Omtrent halvparten av sjokolademengden, tror jeg.

- Blande nougat, sjokolade og delfiafett. Ha et par nøtter i hver form, fyll opp med nougatblandingen.

Hva er blandingsforholdet på ingrediensene på de siste her? :må ha inn alt med teskje:

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 23:59   #10
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuppen, her.

Hva er blandingsforholdet på ingrediensene på de siste her? :må ha inn alt med teskje:

Nja, hva skal jeg tippe da? 1/3 av hver blir nok bra. Jeg tar som regel litt på slump jeg mtp smak, kommer jo man på hva slags sjokolade man bruker osv. Bare det blir nok delfiafett, holder de seg harde nok etterpå

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 00:02   #11
Tuppen
...

Tuppen sin avatar

Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Nja, hva skal jeg tippe da? 1/3 av hver blir nok bra. Jeg tar som regel litt på slump jeg mtp smak, kommer jo man på hva slags sjokolade man bruker osv. Bare det blir nok delfiafett, holder de seg harde nok etterpå

Mange takk.
(Eller burde jeg egentlig rødprikke deg for å legge ut slike oppskrifter? / )

Gammel 20-12-09, 00:04   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjemmelaget marsipan med veldig mørk sjokolade på. Og gjerne portvinsmarinerte svisker inni. Eller med Grand Marnier og revet appelsinskall.

Mørke sjokoladetrøfler med mørk rom eller Grand Marnier.

Og hjemmelaget knekk eller karameller.

Gammel 20-12-09, 00:06   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjokoladetrøfler skal jeg lage i morgen, marsipan også. Har et halvt kg skoldede mandler liggende til tørk. Men hvor lenge kan jeg oppbevare marsipan med eggehvite i? Har den liggende i kjøleskapet hele tiden.

Gammel 20-12-09, 00:10   #14
Tuppen
...

Tuppen sin avatar

Standard

Favoritten her i huset er forresten Isets snickerskonfekt. Utrolig lett å lage og farlig god.

Gammel 20-12-09, 00:13   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Den ja, den laget jeg hvert år tidligere men ble plutselig litt lei. Kanskje jeg skulle laget den i år igjen ... Nei nå har jeg fader snart laget nok.

Gammel 20-12-09, 00:17   #16
Tuppen
...

Tuppen sin avatar

Standard

Den ja, den laget jeg hvert år tidligere men ble plutselig litt lei. Kanskje jeg skulle laget den i år igjen ... Nei nå har jeg fader snart laget nok.

Lagde første ladning i går, men det går fort unna her, så det blir nok minst en runde til.

Gammel 20-12-09, 03:40   #17
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå har jeg søkt etter oppskriften på snickerskonfekten til Iset, men finner den ikke. Noen som har den?

Gammel 20-12-09, 11:35   #18
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ligger en oppskrift på snickersruter oppe i tråden her, men om det er den Iset bruker vet jeg jo ikke.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 11:45   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Nei dette er som konfektbiter, her er oppskriften:

1 glass peanøttsmør, bør helst være crunchy type
2 dl lys sirup (går godt med mørk og altså)
1 dl sukker

2-3 dl kokosmasse
3 plater lys kokesjokolade eller melkesjokolade

Smelt sirup og sukker sammen i en gryte. Sukkeret bør være mest mulig smeltet så det ikke knaser i tennene.
Ha oppi glasset med peanøttsmør og kokosen og bland GODT sammen. Ha evt mindre kokos i om det blir for tykt (jeg tror jeg tok 3 dl i, men jeg målte ikke helt).

Ha alt utover i en liten papirkledd langpanne. Sett den i kjøleskapet i ca 15 minutter til det er helt hardt.
Smelt sjokoladen (jeg bruker mikroen) og hell den utover peanøttmassen. Bre den godt utover så den dekker massen helt. 3 plater er akkurat passe har jeg funnet ut, da smaker det best.

Sett det i kjøleskapet til det er helt stivt. Ta ut hele papiret med massen på, legg det på kjøkkenbenken og skjær massen i firkanter. Velg størrelse selv, men siden dette skal være litt konfektaktig, bør bitene ikke være større enn dobbelt så store som twist feks.

Legg dem lagvis med bakepapir i en kakeboks og oppbevar dem i kjøleskapet.

Gammel 20-12-09, 11:49   #20
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Issjokolade. Det må jeg alltid ha til jul. Og marsipankuler med mokkabønner på toppen.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:32.