Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvem står for juleforberedelser i deres husholdning?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-09, 13:55   #1
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Hvem står for juleforberedelser i deres husholdning?

Hos oss er det jeg som kjøper og organiserer det aller, aller meste av julegaver, kalendergaver, ting barna trenger til lucia og nissefest, penklær til barna, det vi måtte trenge av lys og pynt, og egentlig det meste andre som er til felles kos og hygge. Mat deler vi på å handle inn, juletre blir enten et felles prosjekt eller mannen og storesøster ordner det. Det er stort sett jeg som planlegger aktiviteter før jul, som teaterstykker og julegranstenning.

Jeg ser jo at fordelingen i fht. juleforberedelser er noget skjevt fordelt i vår husholdning.

Hvordan ordner dere ting i deres husholdning?

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 13:58   #2
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem står for juleforberedelser i deres husholdning?

Vi er også skjeivfordelt når det kommer til jul.

Gammel 11-12-09, 13:59   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gaver er hyggelig fellesprosjekt. Det meste annet er det jeg som gjør, eller i alle fall tar initiativ til, for det er egentlig bare jeg som er interessert. Vi reiser alltid til besteforeldrene i julen, så det er begrenset hvor mye som skal til; mat og bakst, for eksempel, blir det veldig lite av.

Gammel 11-12-09, 14:07   #4
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat nå er det visst ingen av oss. Jeg tør dog vedde på at jeg er den som får panikk først, og da blir det nok jeg som tar det. Men det er ikke mye da. Innkjøp av gaver og pynting av juletre. Jeg kan ikke komme på noe annet som må gjøres i år. Jaja, jeg lager desserten, forresten. Middagen kommer gjestene med.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 14:12   #5
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ordner og organiserer, resten av familen er der!
Omtrent som ellers i året.

Gammel 11-12-09, 14:19   #6
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er et samarbeid. Mellom me, myself and I.

Nå skal det sies at dersom jeg hadde eksplisitt bedt om assistanse og delegert oppgaver så kan det hende de hadde blitt gjort. Muligens. I hvert fall før neste jul!

Gammel 11-12-09, 14:22   #7
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Nå skal det sies at dersom jeg hadde eksplisitt bedt om assistanse og delegert oppgaver så kan det hende de hadde blitt gjort. Muligens. I hvert fall før neste jul!

Ja, det er vel det samme her. Han henger opp nek og får juletreet i hus. Men lar seg kommandere.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 14:22   #8
Timmi
Aktiv

Timmi sin avatar

Timmi er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

02 og 06
Timmi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 14:25   #9
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Jeg pynter.
Mannen sager juletreet og drar det ut av skogen og bort til bilen.
Vi kjøpe julegaver hver til våre (og så hjelper jeg litt til med hans del).
Jeg baker.
Mannen hjelper til hvis jeg ber om hjelp til noe.

Gammel 11-12-09, 14:26   #10
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er i høyeste grad et fellesprosjekt. Jeg er dyktigst på å finne på hva vi skal kjøpe i julegaver. Han er mer tålmodig når det gjelder selve innkjøpene. Han liker shopping bedre enn det jeg gjør. Det ender ofte opp med at jeg skriver ned og planlegger innkjøpene og at han utfører dem.

Julebakst og godterilaging deler vi også, men han liker best å lage karameller og godteri, mens jeg synes det å lage cookies og sånt er fint.

Vi fordeler det meste mellom oss etter hva vi liker best å holde på med, men jeg synes ikke det er en skjevfordeling og jeg håper ikke at han heller opplever det som skjevfordeling. Han har i alle fall aldri gitt uttrykk for at han føler det skjevt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 14:29   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er meg.

Punktum.

Det er fordi jeg er en forbanna kontrollfrik.

Gammel 11-12-09, 14:32   #12
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er meg.

Punktum.

Det er fordi jeg er en forbanna kontrollfrik.

Det sitter langt inne å innrømme det, men jeg er nok der jeg også

Nå skal det sies at mannen lar seg kommandere og utfører de oppgaver han blir pålagt

Gammel 11-12-09, 14:34   #13
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi deler ganske likt. Mannen liker å julepynte, så den biten tar han seg av. Jeg tar meg av listeskriving til mat- og gavekjøp, og så handler vi i fellesskap. Rengjøring er det foreløbig ingen av oss som har gjort.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 14:37   #14
Hermine
From Gokk With Love

Hermine sin avatar

Hvor: Alta
Hermine er litt kulHermine er litt kulHermine er litt kul
Standard

Jeg ordner de fleste julegavene og all julebakst, mens mannen tar seg av den andre maten og juletreet. I tillegg kjører han innom posten for å hente/poste julegaver. Vasking og pynting av juletre mm er felles prosjekt.
Jeg synes vi har ei grei fordeling.

Gammel 11-12-09, 14:38   #15
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi deler på det. Vasker begge to, henger opp adventslys i fellesskap, kommer med innspill på gaveideer sammen, matlaging fordeler vi bare til foreldrene våre enn så lenge, vi pynter treet sammen. Når det gjelder gavehandling gjør vi selvsagt til hverandre hver for oss og så deler vi sånn nogenlunde likt på resten.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 14:42   #16
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Så langt har det vært mannen som har tatt det meste av initiativet. Han har kjøpt inn julekalenderene, satt ut utelys, kjøpt kalenderlys, laget nisselandsby med ungene, i går lærte han storebror å klippe girlander, har planlagt julebord og laget all mat til dette. Jeg er veldig glad i mannen min. Jeg skal bare komme meg litt ovenpå og bli frisk av SI, eller hva pokker det er jeg har hatt i to uker nå, så skal jeg også delta mer. Jeg vil at det skal være likt.

Jeg har fikset julekort forresten, og gaver til mine. Han ordner gaver til sine.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 14:45   #17
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er rimelig likt fordelt, men forskjellige nedslagsfelt. Mannen er mest ivrig på julebakst og starter tidlig med julekake og fortsetter med julekonfekt, marsipan og pepperkakehus. Jeg lager kransekake. Ellers tar jeg bilder til fotobok (hovedgave til besteforeldre), mannen roter de frem i en katalog og så varierer det hvem som lager fotoboken (i år laget mannen den). Jeg tar bilde til julekort og lager det, men mannen har listen over julekortverdige og påstår at jeg skriver så stygt at han må ta ansvar for å skrive utenpå konvolutten. Han finner på gave til barn i sin familie og jeg i min (ingen ennå, men snart, snart ). Sammen lager vi liste over gaveinnkjøp og når listen er fullstendig shoppes det. Det pleier å være nærmere jul enn vi er nå.

Gammel 11-12-09, 14:53   #18
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Å, så du er ikke helt forlatt Veronal?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 14:56   #19
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Her i huset er det nok nokså jevnt fordelt arbeidsmessig sett, men vi har hvert vårt område og tråkker ikke i beina til hverandre. Jeg ordner julegaver, pynt og kaker. Han ordner julemat (både planlegging, innkjøp og matlaging) og juletre. Siden han lager mye mat fra grunnen av har han nok minst like mange arbeidstimer som meg.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 14:58   #20
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal vi se... Jeg planlegger julegavekjøp, men mye kjøper vi sammen og noe ordner han. Jeg planlegger kalenderen, men vi kjøper og pakker den sammen.

Han tar ned julepynten fra loftet og henger opp stjerner og setter opp lysestaker og alt med ledning til. Jeg setter frem det andre. Han monterer utelysene.

Julekortene er mitt domene.

Julematen planlegger vi og handler inn sammen.

Juletreet sørger han for at kommer i hus, og han setter på lysene, mens jeg pynter.

Jeg er fornøyd med fordelingen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:36.