Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-09, 22:59   #1
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.923
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Nå har jeg jo gått til innkjøp av 1.5 gram safran, til den nette sum av 100 kr (umalt) og vært på IKEA og kjøpt morter, men ser at i noen oppskrifter på nett at safran kan erstattes med gurkemeie, som jeg trodde, men som jeg hadde blitt frarådet på et annet forum tror jeg.

Noen som vet om de blir like gode med gurkemeie, eller er de virkelig mye bedre med safran?

Ser også at feks på det søte liv står det at man skal bruke fra 2.5 -5 gram safran, mens i lignende oppskrifter med like mye mel står det 1-1.5 gram safran. Hva er best?

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 23:01   #2
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter-like godt?

Det må være safran, ellers er det jo i grunn bare gule hveteboller.

For mye safran gjør at bollene kan bli litt tørre, så jeg ville ikke brukt for mye.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 23:04   #3
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.106
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter-like godt?

Nå er jeg veldig glad i FP-safran, men sånn ellers: Gurkemeie. Gult er kult.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 23:04   #4
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.923
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter-like godt?

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Det må være safran, ellers er det jo i grunn bare gule hveteboller.

For mye safran gjør at bollene kan bli litt tørre, så jeg ville ikke brukt for mye.

Gurkemeie gjør de bare gule altså, gir ikke noe smak?

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 23:05   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.071
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter-like godt?

Det er verdt det. Gurkemeie gir farge. Safran gir både farge, smak og lukt.

Vi har lært oss at det er billigere å kjøpe safran på dagligvarebutikken enn på apoteket. Jeg tror vi bare har brukt 1 g i våre boller tidligere.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 23:07   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter-like godt?

Gurkemeie smaker ganske kraftig, synes jeg, og passer mest i middagsretter. Det gir en bismak som ikke passer i boller, synes jeg, så jeg ville aldri brukt det. Safran er tingen.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 23:08   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter-like godt?

Safran fra dagligvarebutikken er det absolutt billigste alternativet ja. Og det kan ikke erstattes av gurkemeie.

  Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 23:09   #8
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.923
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter-like godt?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er verdt det. Gurkemeie gir farge. Safran gir både farge, smak og lukt.

Vi har lært oss at det er billigere å kjøpe safran på dagligvarebutikken enn på apoteket. Jeg tror vi bare har brukt 1 g i våre boller tidligere.

OK, tror ikke de har det på mine dagligvarebutikker. Hvilke er det du kjøper på?

Noen som vet om de har det i asiatiske sjapper? Billigere?

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 23:11   #9
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.923
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter-like godt?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er verdt det. Gurkemeie gir farge. Safran gir både farge, smak og lukt.

Vi har lært oss at det er billigere å kjøpe safran på dagligvarebutikken enn på apoteket. Jeg tror vi bare har brukt 1 g i våre boller tidligere.

OK, det er jo den spesielle lussekatt-smaken jeg er ute etter, blir spennende å prøve.

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 23:13   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Hva smaker safran, egentlig? Jeg synes ikke safran i lussekatter smaker noe som helst, og jeg bruker lite safran i middag, det må jeg innrømme.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 23:37   #11
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Safran gir jo den litt ubeskrivelige (men gode) krydrete aromaen, gurkemeie blir bare kjipt (men gult da) synes jeg.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 23:40   #12
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.920
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Jeg har bare laget lussekattet på jobb og der bruker vi selvsagt bare gurkemeie. Skolene har neppe råd til safran. Jeg synes ikke de får bismak, men det kommer vel an på hvor mye man bruker kanskje. De smaker boller, ja. Tror aldri jeg har smakt safran.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 23:51   #13
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.614
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Må være safran i lusseboller. Vi pleier å kjøpe i Sverige. Der må man i hvert fall spørre i kassa om det. Det er kassererene som har safranen. Tror neppe at det ligger fremme i butikken i Norge heller.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 00:03   #14
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.322
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Kun originalen som gjelder.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 00:25   #15
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Kun originalen som gjelder.





__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 00:59   #16
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Megabutikkene har i hvert fall safran, i 1/4-gramspakker.

  Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 08:03   #17
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Safran i boller, gurkemeie i ris og kjøttretter. Og jeg synes gurkemeie har en helt klar bismak som ikke passer i boller. Jeg kan for øvrig melde om at fersk gurkemeie (den er en rot) setter flekker på huden som ikke går av før man har badet i en ukes tid. :erfart på omvisning på krydderplantasje på Zanzibar:

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 09:17   #18
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.726
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Gurkemeie får jeg røde prikker av, så det bruker vi ikke.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 09:25   #19
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Gurkemeie og safran gir veldig forskjellig smak, syns jeg, Jeg personlig syns ikke noen av delene er spesielt godt i boller, noe som er litt synd, ettersom jeg har enorme mengder safran liggende fra diverse utenlandsreiser, som jeg aldri ser for meg at jeg får brukt...

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 09:49   #20
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.702
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Jeg har sikkert en kg safranrot - noe som er akk så gult, men som nok ikke funker i bakst. Godt i gryter da men.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no