Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-09, 13:00   #1
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?

Det spørsmålet fikk jeg når jeg var på rehabiliteringsopphold nå. Det var utfordrende å svare på, men ga meg også noen aha-opplevelser.

Hvordan vil dere svare på et slikt spørsmål?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 13:24   #2
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?

Jeg har tenkt gjennom en del ting i forhold til barna i hvert fall. Jeg vil at vi som familie har tid til hverandre. Tid til å snakke om inntrykkene vi har fått i løpet av dagen. Lytte til barna. Le sammen, ha det morsomt sammen, ha fine opplevelser sammen. Vise hverandre respekt, ikke krangle og kjefte. Være rause med hverandre, ikke minst i forhold til mannen. Skal man leve sammen et langt liv må må man være tolerante og rause.

Jeg er for tiden delvis på jobbjakt, og en ting jeg er opptatt av der, er å finne en meningsfylt jobb. At mitt arbeid der bidrar positivt til samfunnet og folkehelsen, og ikke bare til f.eks. firmaets inntjening.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 13:30   #3
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Respekt for hverandre er viktig for meg. I det innebærer også høflighet. At vi evner å "se" hverandre selv om ord ikke blir sagt. Ha empati. Ang høflighet så tenker jeg at det må komme naturlig og at vi som foreldre går foran som et godt eksempel. Jeg har aldri sagt til mine jenter at de skal takke. Det gjør de helt av seg selv. Bry seg en gang for mye enn for lite.
Respekt for andre innebærer også å ta hensyn.
Det er nok endel flere ting men jeg er midt i oppussing av storesøsters rom og tar en liten pause.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 13:46   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tid til hverandre. Både for oss som familie, men også tid til andre. Vi ønsker oss en inkluderende hverdag, der vi ikke bare inviterer folk hjem når huset er helgevasket og ryddet. Hverdagsgjester er jo noe av det koseligste som fins.

Gammel 14-11-09, 13:54   #5
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Tid og respekt er to viktige ting for meg også. Samarbeid, der vi kan gjøre ting i huset, slik at hverdagen blir lettere.

For meg er det viktig at vi kan ha minst et felles måltid hver dag, der vi snakker sammen og er sosiale sammen.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 15:55   #6
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Dette er en type spørsmål jeg synes er vanskelig å svare på. Litt sånn at en er enig med siste taler og redd for å ikke være like glup.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 15:57   #7
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Ikke bli gal, ikke bli skilt og ikke bli min mor.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 16:00   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes spørsmålet er formulert slik at jeg egentlig ikke skjønner hva slags svar man tenker seg. Med "verdier" tenker jeg på ting som "integritet" og "respekt" og "omsorg", men det er vanskelig å svare på hvilke av disse som er viktige i hverdagen. (Jeg synes jo alle er viktige i hverdagen; det er ikke sånn at jeg synes noen verdier er viktige i hverdagen, mens andre bare er viktige av og til.) Eller er det egentlig spørsmål om hva som er viktig i hverdagen? For i så fall ville jeg kanskje svare "tid med familien", "ro for meg selv", "samvær med venner" og "en interessant jobb", men ingen av de tingene er jo verdier, så jeg er ikke helt sikker på om det er det du spør etter.

Gammel 14-11-09, 16:37   #9
Trois
Søkende

Trois sin avatar

Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tid, at ungene føler seg hørt og sett. Respekt, respekt for seg selv og for andre. Toleranse.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 16:51   #10
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

(Og så er jeg enig i skilpaddas innvendinger og tenker at spørsmålet kanskje er "Hva er verdifullt for deg" fremfor "Hvilke verdier er viktige"?)

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 16:52   #11
Left
Passiv

Standard

Respekt var det første som datt ned i hodet mitt da jeg leste overskriften.
Respekt for andre, men også for seg selv.
Kardemommebyloven er kanskje banal, men den er god. Hadde alle tenkt som den, ville det vært en fredeligere verden.

Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 16:55   #12
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Det er viktig for meg å ha tid sammen med barna og ha ro sammen med dem. Det oppsummerer store deler av livet mitt.
Lengre nede på listen er det viktig å ha tid sammen med mannen min fritt for snakk om praktiske ting, kontakt med venner og god, sunn mat.
Alt annet er luksus!

Gammel 14-11-09, 16:58   #13
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sliter med å klare tenke på hva som er verdifullt for meg - helt konkret, og det at det hele tiden overskygger ting jeg skulle ønske var bedre. Om noen skjønner opplegget. Istedet for å være glad over at vi er en fin familie, med friske medlemmer, fint hus, bra økonomi, glade barn, gode venner og nær familie - så bruker jeg for mye energi på å være misfornøyd med min egen helse, min egen (ikke eksisterende) jobbsituasjon, det at barna aldri sover, alt jeg har lyst på som vi likevel ikke har råd til og den evige følelsen over å ikke være god nok som forelder etc. Jeg skulle ønske jeg faktisk klarte å verdesette det jeg allerede har mer! Slå meg til ro og være fornøyd.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 17:13   #14
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Ungene er aller viktigst her. De trenger tid sammen med oss foreldre, og det skal de få. Jeg ble tilbudt å jobbe 100% igjen, men har sagt at jeg stiller 80% Jeg MÅ ha en dag fri i uken for å kunne være en bedre mor og en bedre kollega. Går jeg på autopilot ender jeg opp som ei fæl megge som skjeller ut alt og alle. Jeg er ingen supermor som klarer full jobb, 2 unger, mann offshore, hus, hjem osv dessverre.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 17:22   #15
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Jeg sliter med å klare tenke på hva som er verdifullt for meg - helt konkret, og det at det hele tiden overskygger ting jeg skulle ønske var bedre. Om noen skjønner opplegget. Istedet for å være glad over at vi er en fin familie, med friske medlemmer, fint hus, bra økonomi, glade barn, gode venner og nær familie - så bruker jeg for mye energi på å være misfornøyd med min egen helse, min egen (ikke eksisterende) jobbsituasjon, det at barna aldri sover, alt jeg har lyst på som vi likevel ikke har råd til og den evige følelsen over å ikke være god nok som forelder etc. Jeg skulle ønske jeg faktisk klarte å verdesette det jeg allerede har mer! Slå meg til ro og være fornøyd.

Dette trenger jeg også bli flinkere til ..., å sette mer pris på det man faktisk har!

Det første jeg tenkte da jeg leste overskriften var barna mine

Gammel 14-11-09, 19:03   #16
SkravleHege
Nybegynner

Medlem siden: Nov 2009
SkravleHege har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Dette tror jeg er kjempeviktig! Jeg føler jeg har stort forbedringspotensiale her. Staid den trangen til å ha det man ikke har....huff!

SkravleHege er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 19:43   #17
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Vanskelig spørsmål ja. Har ingen kloke svar. Jeg tenker ofte på at jeg vil at barna min, og oss som familie, skal ha det bra. Hvis nå det kan kvalifisere som en verdi. Kjærlighet på en måte.

Gammel 14-11-09, 21:36   #18
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

De verdiene som er viktig for meg og som jeg har fokus på, både for meg selv og poden er empati, ærlighet og nøysomhet. Jeg mener at det er egenskaper som er positive både for meg selv og de som er rundt meg.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 21:40   #19
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Hverdagsgledene, det at vi har et godt og varmt hus å bo i, at vi har tid til alltid å spise frokost og middag sammen, at vi har ei heilt frisk flott jente, at jeg har en smill mann, at vi har familie som vi er glade i...Det er verdier jeg setter høyt og som vi er bevisste på.

Gammel 15-11-09, 10:03   #20
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Hvilke verdier, det blir mange fine ord.
Men hva som er viktig for oss: at failien fungerer i hverdagens kaos. At vi "ser" ungene, selv om det er hektisk, at vi av og til tar oss pauser fra hverdagen. At vi har det koslig sammen, har tid til hverandre, får til alenetid med hver unge.
Og at vi setter pris på hvor bra vi har det. Vi er glade i hverandre og har det veldig bra sammen(mannen og jeg), vi har 3 flotte barn, ett hus vi trives i, ett fint nærmiljø, og vi har gode venner og en fin familie. Vi har begge jobber og god økonomi.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
hverdag, verdier

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:08.