|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Tispe eller hannhund?Se, det er spørsmålet. Hva er best? Har hatt tispe før og merker at jeg er tilbøyelig til å velge det igjen. Men hvorfor bør jeg det? Og hvor lenge bør man ha "barselpermisjon" med liten valp i hus? |
![]() |
![]() |
#2 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Tispe eller hannhund?Jeg ville nok helt klart gått for tispe. Jeg har hatt begge deler.
![]() |
#3 |
lurer
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tispe eller hannhund?Vi har hann. Og tror jeg ville valgte det samme igjen.
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tispe eller hannhund?Da håper jeg dere har tenkt å bruke hunden aktivt på ett eller annet vis. Dette er en mix som kan bli veldig slitsom dersom den ikke får brukt hodet sitt nok. Men selvsagt også en mix som kan bli veldig bra hos riktige mennesker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Tispe eller hannhund?Jeg vil ikke ha en hund som blir sur fordi den ikke får fire timer i skogen hver dag, og heller ikke en med et utpreget jakt- eller vaktinstinkt. Jeg vil mye heller ha en hund som krever "normal" mengde mosjon og som kan aktiviseres med andre ting i tillegg, f.eks. agility og/eller spor. |
![]() |
![]() |
#7 |
lurer
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tispe eller hannhund?
Det er litt hva man venner en hund til også da. Vår (jakt)hund får ikke lange turer hver dag, men han klager ikke stort. Men klart instinkter har noe å si, og velger du en aktiv rase, så må man forvente at de krever litt mer.
![]() |
![]() |
#8 |
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
![]() Sv: Tispe eller hannhund?Tispe, definitivt. Og jeg synes blandingen dere ønsker dere høres temmelig slitsom ut - iallfall kommer valp- og unghundperioden til å bli veldig krevende.
![]() |
#9 |
Bokglad
Dropp Border Collie/Border Collie blandinger. De har som oftest et veldig sterkt gjeterinstinkt, og må få brukt seg skikkelig - hvis ikke blir det stress meg ihjel, og det kan bli skummelt også.
![]() |
#10 |
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tispe eller hannhund?Jeg har hatt border collie og vil absolutt ikke anbefale det til førstegangshundeeiere.
![]() |
#11 |
Bokglad
Også må jeg bare signere her!
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Tispe eller hannhund?Jeg har hatt hannhund og trivdes veldig godt med det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
Jeg vil heller ikke ha rene border collier, nettopp på grunn av det du beskriver. Nå har jeg hatt hund før da, og vet litt hva jeg vil ha og ikke. |
![]() |
![]() |
#14 |
safariqueen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tispe eller hannhund?Vi har hatt begge deler. Nå har vi en hannhund. Jeg kan ikke si jeg foretrekker det ene fremfor det andre, synes rase og personlighet er mer avgjørende enn kjønn. Jeg var hjemme med valpen i 2 månder (sommer). |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kan slå begge veier. Min BC tok helt av av agility, det klikka litt for å si det sånn ..., men om man får til en mer kontrollert variasjon enn det jeg gjorde er det perfekt.
Sånn sett er tispene kanskje roligere enn hannhundene.
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Tispe eller hannhund?Aller helst vil jeg ha samme hund som jeg hadde sist, nemlig Leonberger. Den er vidunderlig vakker, fantastisk som familiehund og ikke av de mest krevende. Men den gang bodde vi omtrent på fjellet og bikkja fikk løpe løs det meste av tiden sammen med sin Grand Danois-venninne og var lykkelig med det. Blir ikke helt det samme i byen, gitt. Skulle ønske noen kunne krympe en Leonberger for meg. |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Sv: Tispe eller hannhund?Jeg har hatt tisper før og ville ikke valgt hanhund, men det er kanskje fordi de visjonene jeg har om hanhund er ift markering her og der og løpske tisper og kjas og sånt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Sv: Tispe eller hannhund?Soft Coated Wheaten Terrier da...? De skal være både barnevennlige og snille og greie, og krever mindre enn hvertfall en Boarder Collie - og litt avhengig av lynne - kanskje likere labradoren? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Passiv
|
![]() Sv: Tispe eller hannhund?Nei, vil ikke ha terrier. :vanskelig: |
![]() |
![]() |
|
|