Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Tispe eller hannhund?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-09, 11:43   #1
Albertine
Passiv

Standard

Tispe eller hannhund?

Se, det er spørsmålet. Hva er best? Har hatt tispe før og merker at jeg er tilbøyelig til å velge det igjen. Men hvorfor bør jeg det? Og hvor lenge bør man ha "barselpermisjon" med liten valp i hus?

Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 11:59   #2
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tispe eller hannhund?

Jeg ville nok helt klart gått for tispe. Jeg har hatt begge deler.

Her er en grei artikkel. Med fordeler og ulemper.

Jeg personlig ville vært hjemme 3-4 uker. Og gradvis tilvenne valpen å være alene.

Lykke til. Hunder er flotte dyr. Hva slags hunderase har du i tankene?

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 12:06   #3
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Vi har hann. Og tror jeg ville valgte det samme igjen.
Jada, det er en del pissing og noen ganger blir han ko-ko ved løpetid i nabolaget, men stort sett er det ikke noe problem.

Gammel 09-11-09, 12:54   #4
Albertine
Passiv

Standard

Takk for svar. Vi vurderer en blanding av labrador og border collie, en såkalt borador.

Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 12:57   #5
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Takk for svar. Vi vurderer en blanding av labrador og border collie, en såkalt borador.

Da håper jeg dere har tenkt å bruke hunden aktivt på ett eller annet vis. Dette er en mix som kan bli veldig slitsom dersom den ikke får brukt hodet sitt nok. Men selvsagt også en mix som kan bli veldig bra hos riktige mennesker.

Jeg har hatt både hanner og tisper, og synes stort sett hannene er de greieste. Du slipper unna en del hormonsvingninger og "pms" med hanner.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 13:07   #6
Albertine
Passiv

Standard

Jeg vil ikke ha en hund som blir sur fordi den ikke får fire timer i skogen hver dag, og heller ikke en med et utpreget jakt- eller vaktinstinkt. Jeg vil mye heller ha en hund som krever "normal" mengde mosjon og som kan aktiviseres med andre ting i tillegg, f.eks. agility og/eller spor.

Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 13:18   #7
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Jeg vil ikke ha en hund som blir sur fordi den ikke får fire timer i skogen hver dag, og heller ikke en med et utpreget jakt- eller vaktinstinkt. Jeg vil mye heller ha en hund som krever "normal" mengde mosjon og som kan aktiviseres med andre ting i tillegg, f.eks. agility og/eller spor.

Det er litt hva man venner en hund til også da. Vår (jakt)hund får ikke lange turer hver dag, men han klager ikke stort. Men klart instinkter har noe å si, og velger du en aktiv rase, så må man forvente at de krever litt mer.

Gammel 09-11-09, 13:23   #8
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Tispe, definitivt. Og jeg synes blandingen dere ønsker dere høres temmelig slitsom ut - iallfall kommer valp- og unghundperioden til å bli veldig krevende.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 13:24   #9
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Dropp Border Collie/Border Collie blandinger. De har som oftest et veldig sterkt gjeterinstinkt, og må få brukt seg skikkelig - hvis ikke blir det stress meg ihjel, og det kan bli skummelt også.

When tomorrow comes
Gammel 09-11-09, 13:30   #10
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har hatt border collie og vil absolutt ikke anbefale det til førstegangshundeeiere.
De krever stimuli med lydighet, agility, spor og alt du kan klare å finne på av aktiviteter, i tillegg til at de gjerne tar fire timer i skogen etter det!
Men det er skjønne hunder om de blir brukt til noe fornuftig.

Jeg ville ikke vært så opptatt av hundens kjønn, men heller å finne den rette hunden.
Lykke til - det er moro med hund!!

Gammel 09-11-09, 13:32   #11
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Jeg har hatt border collie og vil absolutt ikke anbefale det til førstegangshundeeiere.
De krever stimuli med lydighet, agility, spor og alt du kan klare å finne på av aktiviteter, i tillegg til at de gjerne tar fire timer i skogen etter det!
Men det er skjønne hunder om de blir brukt til noe fornuftig.

Jeg ville ikke vært så opptatt av hundens kjønn, men heller å finne den rette hunden.
Lykke til - det er moro med hund!!

Også må jeg bare signere her!

When tomorrow comes
Gammel 09-11-09, 13:47   #12
Pelen

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hatt hannhund og trivdes veldig godt med det.

Min fetter hadde en borador. En nydelig hund, alt for intelligent for sitt beste ( )og den trenger nok en hel del "intelligent" stimuli for å ha det helt perfekt. Agility er nok perfekt for en slik hund.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 14:17   #13
Albertine
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Jeg vil heller ikke ha rene border collier, nettopp på grunn av det du beskriver. Nå har jeg hatt hund før da, og vet litt hva jeg vil ha og ikke.

Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 14:27   #14
iana
safariqueen

iana sin avatar

iana er populæriana er populæriana er populær
Standard

Vi har hatt begge deler. Nå har vi en hannhund. Jeg kan ikke si jeg foretrekker det ene fremfor det andre, synes rase og personlighet er mer avgjørende enn kjønn. Jeg var hjemme med valpen i 2 månder (sommer).
Lykke til med valget!

iana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 14:29   #15
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg har hatt hannhund og trivdes veldig godt med det.

Min fetter hadde en borador. En nydelig hund, alt for intelligent for sitt beste ( )og den trenger nok en hel del "intelligent" stimuli for å ha det helt perfekt. Agility er nok perfekt for en slik hund.

Det kan slå begge veier. Min BC tok helt av av agility, det klikka litt for å si det sånn ..., men om man får til en mer kontrollert variasjon enn det jeg gjorde er det perfekt.

Jeg vil heller ikke ha rene border collier, nettopp på grunn av det du beskriver. Nå har jeg hatt hund før da, og vet litt hva jeg vil ha og ikke.

Sånn sett er tispene kanskje roligere enn hannhundene.
Har ikke erfaring med akkurat den blandinga du beskriver. Har sett både fine og ikke fine blandingsforhold.

Jeg er litt motstander av å skaffe seg eksempelvis en border collie, som er skapt for å gjete, for så å plukke av den nettopp de instinktene. Samme med jakt, vakt og hva det måtte være.
Bruk heller instinktene til noe positivt eller revurder rasevalg.
Dette var ikke til deg, Albertine, men helt generelt.

Gammel 09-11-09, 14:33   #16
Albertine
Passiv

Standard

Aller helst vil jeg ha samme hund som jeg hadde sist, nemlig Leonberger. Den er vidunderlig vakker, fantastisk som familiehund og ikke av de mest krevende. Men den gang bodde vi omtrent på fjellet og bikkja fikk løpe løs det meste av tiden sammen med sin Grand Danois-venninne og var lykkelig med det. Blir ikke helt det samme i byen, gitt. Skulle ønske noen kunne krympe en Leonberger for meg.

Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 14:34   #17
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hatt tisper før og ville ikke valgt hanhund, men det er kanskje fordi de visjonene jeg har om hanhund er ift markering her og der og løpske tisper og kjas og sånt.
Løpetid og humørsvingninger klarer jeg å forholde meg til...

Jeg har hatt flat coated retrievere, og ville hatt det igjen. Erfaringsmessig ville jeg da hatt 2-3mnd hjemme med den, og mulighet til kortere dager. Siden jeg også vil ha hund på flere timers trening- og tur-hver-dag-måten, utgår det med livssituasjonen akkurat nå - men en gang skal jeg ha hund igjen!

Det blir vel litt hva du gjør det til og hva slags rase du velger?
Borador: jeg ser for meg en skikkelig gjeterorientert retrieverhund - kan jo bli spennende å se hva den henter til deg :humre.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 14:36   #18
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Soft Coated Wheaten Terrier da...? De skal være både barnevennlige og snille og greie, og krever mindre enn hvertfall en Boarder Collie - og litt avhengig av lynne - kanskje likere labradoren?

Gammel 09-11-09, 14:37   #19
Albertine
Passiv

Standard

Nei, vil ikke ha terrier. :vanskelig:

Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 14:38   #20
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Ah, men denne har jo LANG pels, se så fluffy og søt den er
(jeg kan heller ikke fordra de korthårede )

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:24.