|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Princess Skids and Scars
|
![]() ProsentregningDette er fryktlig pinlig, men jeg er nødt til å be noen vennlige matematikere om hjelp? Eventuelt ikke matematikere men vanlige dødlige slik at jeg blir enda mer ydmyket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Prosentregning:stikker:
![]() |
#3 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Prosentregning100*0,4 = 40
![]() |
#4 |
<*(((<
|
![]() Sv: Prosentregning
Ved momsregnestykket legges det til 25 %, altså 125 %, som tilsvarer å gange med 1,25. Når du trekker fra 40 % skatt sitter du igjen med 60 %, som tilsvarer å gange med 0,6. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: ProsentregningDu sammenligner epler og appelsiner... Sist redigert av m^2 : 17-08-09 kl 22:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Off the map.
|
![]() Sv: ProsentregningHvis det kan være noen trøst så er det mange som ikke skjønner dette.
![]() |
#7 |
Princess Skids and Scars
|
Ah, my kind of language. Men om du trekker fra mva blir jo formelen /1,25? Men om du trekker fra skatt, blir formelen *0,6? Hva er det jeg ikke ser? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Grunnlaget for beregning av mva er ikke 125, men 100. Mva legges til, man får 125, og for å beregne hva som er momsandelen kan man dele på 1,25 (da reverserer man jo den opprinnelige beregningen).
![]() |
#10 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() Sv: ProsentregningGlem "formelen" et øyeblikk og husk at % bare betyr "hundredeler". Så har du 100 kroner er en hundredel ( en %) én krone. Skal du betale 40 hundredeler i skatt sitter du igjen med 100-40=60. Skal du legge på 25 hundredeler i moms blir det 100+25=125.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 18-08-09 kl 15:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Skummelt distré...
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: ProsentregningEnig med Ulvefar. Mye enklere for oss vanlig dødelige å tenke slik. Jeg og min mann har diskutert dette i det uendelige. Han nekter å skjønne at det kan gjøres så enkelt. Han lærte det ikke sånn på skolen nemlig.
![]() |
#12 |
I menneskeham
Det ikke bare kan gjøres så enkelt, det er så enkelt! Det er bare noen mattelærere som får det til å virke vanskelig.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 18-08-09 kl 15:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Princess Skids and Scars
|
![]() Sv: ProsentregningSelve prosentregning er vanligvis ikke noe problem, det var de forskjellige formlene som forvirret meg et øyeblikk. Jeg klarte tydeligvis ikke å skille på å trekke fra og legge til prosenter. Jeg pleier dog å bruke en annen hoderegningsmetode en Ulvefar. 20 % av 250 blir for meg 20+20+10. Altså 20 av hundre og halvparten av de restrerende 50. Det er spennende hvor ulikt man resonnerer seg frem til ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
I menneskeham
Tenkte meg det. Det var derfor jeg ville du skulle glemme de forbaskede formlene og bare tenke på hva du egentlig var ute etter å gjøre, så ville du se det av deg selv med en gang. Akkurat hvordan man deler det opp i hoderegningsbiter er likegyldig, jeg tror jeg gjør det omtrent som Pia når jeg regner i hodet, om aC når jeg regner på maskin.
![]() |
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: ProsentregningFormelen for prosentregning er slik: |
![]() |
![]() |
|
|