Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Prosentregning

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-09, 22:23   #1
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Prosentregning

Dette er fryktlig pinlig, men jeg er nødt til å be noen vennlige matematikere om hjelp? Eventuelt ikke matematikere men vanlige dødlige slik at jeg blir enda mer ydmyket.

Mva-regning. Varen koster 100 eksl mva. Pris inkl mva blir da 100*1,25=125. Snur jeg regnestykket blir det 125/1,25=100. So far so god.

Så skal jeg regne inntekt minus skatt, men plutselig kan jeg ikke bruke samme formel? :gaaah: Hvorfor ikke det. Jeg vet jo at om jeg tjener 100 brutto og betaler 40% i skatt skal jeg ha 60,- igjen. Følger jeg formelen jeg brukte ved mvaregningen skal det bli 100/1,4. Right? Men det blir jo 71,4. Og på ingen måte 60 som jeg jo vet er riktig. Formelen for å få riktig svar blir da 100*0,6=60. Men hvorfor kan jeg ikke bruke den samme formelen som ved mva?

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 22:27   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prosentregning

:stikker:

Det er omvendt når prosenten er inni tallet, men jeg har altså 2 i matte fra første året på vgs og that's it. Jeg er ingen du bør høre på.

Skilpadda?

Gammel 17-08-09, 22:27   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

100*0,4 = 40
40/0,4 = 100

Gammel 17-08-09, 22:29   #4
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Men hvorfor kan jeg ikke bruke den samme formelen som ved mva?

Ved momsregnestykket legges det til 25 %, altså 125 %, som tilsvarer å gange med 1,25. Når du trekker fra 40 % skatt sitter du igjen med 60 %, som tilsvarer å gange med 0,6.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 22:40   #5
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du sammenligner epler og appelsiner...
I momsregnestykket ditt har du noe som koster 100,- også legger du til 25 = 125. Også snur du det hele på hodet og tilbake igjen.

Her har du på en måte 60,- i utgangspunktet (det du hadde "før momsen=skatten", sant?), også legger du til I KRONER det som er skatt:
60+40=100. Og det ser liketil ut, fordi 40 er 40% av 100.
Men du BEGYNTE jo med 60, akkurat som du i det andre regnestykket BEGYNTE med 100 (som er et mye enklere tall å forholde seg til). 40 er 66% av 60.

Så her får du regnestykket slik:
"Varen koster 60,- eksl skatt. Pris inkl. skatt blir da 60* 1,66=100. Snur jeg regnestykket blir det 100/1,66=60."

Eller hvis du tenker deg med momsen da:
"varen koster 60,- eksl moms. Pris inkl. moms blir da 60*1,25=75. Snur jeg regnestykket blir det 75/1,25=60"

See? Du lurer deg selv litt med at du har tallet 100 i begge regnestykkene du hadde, men i det ene regnestykket "begynner" du med 100, mens i det andre "ender" du på 100.

Eller ble det bare verre?

Sist redigert av m^2 : 17-08-09 kl 22:55.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 22:48   #6
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Hvis det kan være noen trøst så er det mange som ikke skjønner dette.

Jeg kjenner en ungdomsskolelærer som ikke kunne regne ut momsen på en vare. Legger til: han underviste i matematikk.

Gammel 17-08-09, 22:59   #7
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Ved momsregnestykket legges det til 25 %, altså 125 %, som tilsvarer å gange med 1,25. Når du trekker fra 40 % skatt sitter du igjen med 60 %, som tilsvarer å gange med 0,6.

Ah, my kind of language. Men om du trekker fra mva blir jo formelen /1,25? Men om du trekker fra skatt, blir formelen *0,6? Hva er det jeg ikke ser?

Blomst til alle.

Er det nå jeg skal holde kjeft om at jeg har jobbet med regnskap i flere år? Riktig nok ikke på en stund nå, og med programmer med ferdiginnstilte formler.

Gammel 17-08-09, 23:03   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, my kind of language. Men om du trekker fra mva blir jo formelen /1,25? Men om du trekker fra skatt, blir formelen *0,6? Hva er det jeg ikke ser?

Blomst til alle.

Er det nå jeg skal holde kjeft om at jeg har jobbet med regnskap i flere år? Riktig nok ikke på en stund nå, og med programmer med ferdiginnstilte formler.

Jeg tror du tenker 100 % i mva-regnestykket ditt om det som egentlig er 125 %.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 23:06   #9
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grunnlaget for beregning av mva er ikke 125, men 100. Mva legges til, man får 125, og for å beregne hva som er momsandelen kan man dele på 1,25 (da reverserer man jo den opprinnelige beregningen).

Moms på 25 % av 100 og skatt på 40 % av 100 beregnes på samme måte. Men så skal du beregne videre - pris pluss moms, men inntekt minus skatt.

Inntekten minus skatt er altså 0.6 * 100. For å reversere det, må man dele resultatet på 0.6.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 23:18   #10
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Glem "formelen" et øyeblikk og husk at % bare betyr "hundredeler". Så har du 100 kroner er en hundredel ( en %) én krone. Skal du betale 40 hundredeler i skatt sitter du igjen med 100-40=60. Skal du legge på 25 hundredeler i moms blir det 100+25=125.

Så, har du andre tall enn hundre bare deler du det på 100 for å finne hva én prosent er og så tar du den ene prosenten x ganger, så får du x prosent av utgangstallet. Deretter må du vite om du skal trekke fra (som i skatt) eller legge til (som i moms) dette til utgangsbeløpet.

Eksempel I: Du har 250 kroner. En mafiakar vil ha 20% i "beskyttelsespenger". Da berger du livet ved kjapt å tenke at 250/100=2.5 Altså er én prosent 2.5 kroner. Han vil ha 20%, og siden 2.5 * 20 = 50 gir du ham en femtilapp og sitter igjen med 250-50=200.

Eksempel II: Du har 320 kroner og investerer dem i kjøleskap på Svalbard. Global oppvarming gjør at salget tar helt av, og du selger aksjene dine når de har økt med 200% av investeringsbeløpet. 320/100=3.2, så 200% fortjeneste blir 200*3.2=640. Siden vi regner med det du investerte i utgangspunktet må vi legge til de opprinnelige 320 også, så du sitter igjen med 640+320=960 kroner på spekulasjonen din.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 18-08-09 kl 15:17.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 23:28   #11
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Enig med Ulvefar. Mye enklere for oss vanlig dødelige å tenke slik. Jeg og min mann har diskutert dette i det uendelige. Han nekter å skjønne at det kan gjøres så enkelt. Han lærte det ikke sånn på skolen nemlig.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 12:52   #12
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lucifer, her.

Enig med Ulvefar. Mye enklere for oss vanlig dødelige å tenke slik. Jeg og min mann har diskutert dette i det uendelige. Han nekter å skjønne at det kan gjøres så enkelt. Han lærte det ikke sånn på skolen nemlig.

Det ikke bare kan gjøres så enkelt, det er så enkelt! Det er bare noen mattelærere som får det til å virke vanskelig.
Mistenker at matteundervisningen og autoritetstroskapen i landet hjelper Siv Jensen og Snåsamannen å få folk til å tro på hva som helst.

Sist redigert av Ulvefar : 18-08-09 kl 15:12.
Gammel 18-08-09, 15:20   #13
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Standard

Selve prosentregning er vanligvis ikke noe problem, det var de forskjellige formlene som forvirret meg et øyeblikk. Jeg klarte tydeligvis ikke å skille på å trekke fra og legge til prosenter. Jeg pleier dog å bruke en annen hoderegningsmetode en Ulvefar. 20 % av 250 blir for meg 20+20+10. Altså 20 av hundre og halvparten av de restrerende 50. Det er spennende hvor ulikt man resonnerer seg frem til ting.

Gammel 18-08-09, 15:22   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selve prosentregning er vanligvis ikke noe problem, det var de forskjellige formlene som forvirret meg et øyeblikk. Jeg klarte tydeligvis ikke å skille på å trekke fra og legge til prosenter. Jeg pleier dog å bruke en annen hoderegningsmetode en Ulvefar. 20 % av 250 blir for meg 20+20+10. Altså 20 av hundre og halvparten av de restrerende 50. Det er spennende hvor ulikt man resonnerer seg frem til ting.

Hva med den gamle gode "dele på 100, gange med antall prosenter man er ute etter"?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 15:43   #15
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Selve prosentregning er vanligvis ikke noe problem, det var de forskjellige formlene som forvirret meg et øyeblikk.

Tenkte meg det. Det var derfor jeg ville du skulle glemme de forbaskede formlene og bare tenke på hva du egentlig var ute etter å gjøre, så ville du se det av deg selv med en gang. Akkurat hvordan man deler det opp i hoderegningsbiter er likegyldig, jeg tror jeg gjør det omtrent som Pia når jeg regner i hodet, om aC når jeg regner på maskin.

Gammel 18-08-09, 19:45   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Formelen for prosentregning er slik:

Beløp * prosent / 100 = hvor mange kroner av det opprinnelige beløpet som representerer så mange prosent.

Skatt:

100 kroner * 40 % / 100 = 40 kroner i skatt.

Moms:
100 kroner * 25 % / 100 = 25 kroner i moms.

Så må du se på om du skal legge til eller trekke fra. Skal du regne ut beløpet pluss momsen så blir det da 100 + 25 = 125.

Skal du regne ut lønna etter skatt blir det slik:

100 - 40 = 60.

Med andre ord - del det i to stykker.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:06.