Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbo ... Hvor mye karbo er ok?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-09, 13:20   #1
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Spørsmål

Lavkarbo ... Hvor mye karbo er ok?

Jeg har gradvis beveget meg over på lavkarbokosthold Men et par ting lurer jeg på..
- Hvor mye karbo pr 100 gr er ok i dette aspektet?
- Er rugsprø ok som frokost...eller inneholder disse for mye karbo? 6 gr pr skive..dvs 12 gr karbo til lunch/frokost.

Håper noen kan hjelpe meg med dette!

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-09, 13:23   #2
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo...hvor mye karbo er ok?

Så vidt jeg har skjønt kan lavkarbo være så mangt. Jo mer karbo man kjører, jo mer forsiktig bør man være med fettet? Jeg tipper at Wasa fiber pluss er et bedre alternativ enn rugsprø, men det har jeg ikke sjekket.

*følger med*

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-09, 13:57   #3
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lavkarbo...hvor mye karbo er ok?

**ønsker også å følge med, ikke sikkert på hvilke knekkebrød som er best da de er så mange forskjellige meninger om akkurat dette **

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-09, 14:15   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lavkarbo...hvor mye karbo er ok?

Det vil variere enormt da lavkarbo er så mangt. Skal du holde linje ala Fedon så spiser du rundtomkring 100g karbo per dag. Skal du i ketose spiser du kanskje femtedelen eller enda mindre. Dessuten varierer det veldig hva den enkelte tåler.

Jeg ville aldri brukt karbene på å spise rugsprø - det er jo ikke mat i dem. Du får like lite karbo i en tynn skive fedonbrød og mye mer mat.

Men det viktige er uansett at brødet bare er tilbehør til maten - det er ikke selve maten. Den bør bestå av noe annet. (protein, fett og trege karbohydrater. Du får nesten ikke brød med trege karber).

  Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 12:40   #5
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo...hvor mye karbo er ok?

Jeg er også på lavkarbokjøret igjen - jeg hadde en periode før sommeren hvor jeg faktisk var nede i ufrivillig ketose. NÅ kutter jeg ut poteter, brød og rotfrukter, men tillater meg frukt (eller i hovedsak bær i form av blåbær og bringebær)

Noe med å holde kroppen i gang også...

Forøvrig så mener en av disse guruene (Lutz, her er Iset dama og spørre tror jeg) at man kan spise noen og 70 g karbo pr dag og fortsatt spise så mye fett man vil.

Jeg er på lavkarbolight og redusert fett. (da spesielt melkefett) - Ikke sikker på om dette er særlig bra eller ikke.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 12:42   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo...hvor mye karbo er ok?

Lutz.

Jeg lager hjemmebakt lavkarbobrød, ca. 1-2 karber per skive. Kjempegodt og mettende. Bruker tyyynne skiver med 500 kilo smør og pålegg på hver skive, så jeg spiser uansett bare 1 stk til et måltid.
Jeg er litt sånn av og på for tiden, kjenner jeg. Men er blitt flinkere.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 12:47   #7
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo...hvor mye karbo er ok?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Lutz.

Jeg lager hjemmebakt lavkarbobrød, ca. 1-2 karber per skive. Kjempegodt og mettende. Bruker tyyynne skiver med 500 kilo smør og pålegg på hver skive, så jeg spiser uansett bare 1 stk til et måltid.
Jeg er litt sånn av og på for tiden, kjenner jeg. Men er blitt flinkere.

Blir ikke den fryktelig tung å spise?

...sorry,greide ikke la vær

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 12:51   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo...hvor mye karbo er ok?

Jo men det er verdt det. Smøøøør ... :homersiklefjes:

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 13:07   #9
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo...hvor mye karbo er ok?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jo men det er verdt det. Smøøøør ... :homersiklefjes:

Jeg makter ikke smør. Elsker bremykt, men makter bare ikke smør. (iallefall ikke 500 kg på en skive altså)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 13:11   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo ... Hvor mye karbo er ok?

Jeg er helt omvendt. Er det ikke ekte smør kan det bare være, da spiser jeg skiva uten mens jeg sutrer inni meg. Bremykt er hvertfall bedre enn ren margarin (grøss), men jeg spiser kun smør.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 13:11   #11
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo ... Hvor mye karbo er ok?

Opprinnelig lagt inn av Ladybug, her.

- Er rugsprø ok som frokost...eller inneholder disse for mye karbo? 6 gr pr skive..dvs 12 gr karbo til lunch/frokost.

Jeg vil si det ikke er ok som frokost, men det er ok til frokosten som består av ca 30g protein, en fettkilde (smør, stekt i smør, olje på skjei ved siden av osv, etter hva som funker for deg), og noe grønt eller bær (antioksidanter).

(30g protein = ca 120 g ost, 150g kjøtt/fisk/sjømat/pålegg og ca 4 egg.)

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 13:54   #12
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.789
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo ... Hvor mye karbo er ok?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg er ikke særlig glad i Wasa fiber pluss eller Fiber-rik.

Jeg synes begge deler smaker dynge, men jeg har "lov" til å spise Wasa Delicatess Sesam, og den smakker ypperlig. Anbefales!

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 19:52   #13
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lavkarbo ... Hvor mye karbo er ok?

Takker for svar

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
lavkarbo, rugsprø


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no