Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-07-09, 19:28   #1
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.580
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når er barna klare for å lese Harry Potter?

På en flyplass i går kveld fikk sønnen min en M&M-figur som så ut som en trollmann, som jeg kommenterte at lignet på Humlesnurr. Min sønn ble interessert i hvem det var, og vips! så hadde vi brukt hele natten på å flyet med å fortelle ham historien om Harry Potter. Nå er han veldig gira på å høre mer, og jeg lurer på om jeg skal lese Harry Potter-bøkene for ham. Han er nettopp fylt fire år. Er det alt for tidlig? Det er så lenge siden jeg leste bøkene selv, så jeg husker ikke helt hvor skummel den første boken er.

Jeg må legge til at han er ganske moden hva gjelder bøker. Faren hans har lest Doktor Proktors Prompepulver for ham to ganger, og han har også lest mange bøker av Roald Dahl for ham. Men det er jo et stykke fra SVK til Harry Potter da. (Er det kanskje bedre med Hobbiten?)

Når har dere lest bøkene for barna?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 19:36   #2
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.904
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Vi begynte med HP1 da storesøster var fem og et halvt, nå er hun seks, og vi er på HP3. Enorm suksess. Lillesøster på fire hører sporadisk på hun også, men hun er nok litt for liten til å greie å holde styr på plottene og alle personene. Storesøster har derimot stålkontroll.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 19:37   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.213
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Vi skal til å begynne på Harry Potter med det aller første. Jeg vil ikke si Hobbiten er "bedre" for en fireåring; den leste vi for Poden i fjor, og den var overraskende mye mer avansert enn jeg husket. Blant annet har den et til dels arkaisk språk, og lange passasjer med dialoger han ikke skjønte noenting av. (Han syntes det var stas likevel, altså, men det måtte en del forklaring til.) Roald Dahl var mye lettere tilgjengelig.

Jeg ville anta at Harry Potter er litt for vanskelig å følge med på til å være spennende/morsom for de fleste fireåringer, men synes han det er morsomt, kan jeg jo ikke tenke meg at det "gjør" noe. (Det er jo alltids en viss fare for at han synes det er kjedelig og derfor nekter å ha noe mer med Harry Potter å gjøre noen gang, men det er vel den største risikoen man løper.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 19:40   #4
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.904
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

HP er faktisk mer barnevennlig enn jeg hadde trodd, Rowling er veldig flink til å legge ut tråder og små påminnelser om ting som kommer til å bli viktig hele veien, og dermed kan man hjelpe ungen litt med et intrikat plott ved å legge ekstra vekt på disse. («Oi, la du merke til hva Skorpus gjorde der? Det var rart! Hvorfor det, tror du?») Jeg tipper HP er et godt hakk enklere å følge med på enn Hobbiten, i hvert fall de første bøkene.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 19:45   #5
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.580
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Takk for innspill!

Hobbiten har jeg ikke lest på 20 år, og husker ikke mye av den. Så da tror jeg bare jeg stoler blindt på dere og venter en god stund til.

Men ja, jo, kanskje jeg bare skal prøve og se om HP funker da? Så gøy!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 19:47   #6
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.904
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Ja, og så er det jo veldig mye jordnær dialog og fysisk action i HP. Lillesøster kan følge med en god stund, altså.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 19:59   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Det kommer an på ungen, motivasjon og interesse. Jeg har prøvd å lese HP for småskoleelever. Funket ikke spesielt godt. Funker kanskje bedre i små grupper eller for ett og ett barn. Jeg har en unge hjemme som fascineres uansett hvor mye han skjønner eller ikke, og en som mister konsentrasjonen med en gang hun ikke skjønner er ord. Jeg kunne mao lest HP for femåringen min (dog uvisst hva han hadde fått med seg), men ikke for snart-åtteringen min.


Sist redigert av Hyacinth : 20-07-09 kl 22:48.
Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 21:29   #8
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.395
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Vi leste både Hobbiten og Harry Potter for eldstesønnen vår da han var fem år (og for storesøster'n som da var åtte). Han elsket begge deler og fikk med seg et aller meste, mener jeg å huske.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes

Sist redigert av Embriksmamma : 20-07-09 kl 22:25. Årsak: Skrivefeil
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 21:48   #9
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Jeg har avventet litt. Eldstegutten min (8.5 år) er av typen som kan bli redd av sånne bøker. Mellomste på 7 år er nok egentlig klar, men jeg tror jeg skal vente litt til. Jeg gleder meg veldig til å lese bøkene sammen med dem.
(Doktor Proktor får jeg derimot fnatt av.)

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 21:50   #10
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Jeg prøvde for storesøster da hun var 7 år, men hun klarte ikke å følge med på hva som skjedde.
Nå har hun sett filmene, så når vi har lest ferdig bøkene om Tsatsiki skal vi prøve igjen. Hun er nå 8 1/2 år.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 21:55   #11
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.028
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Vi begynte med HP i høst, da ungene var 7. I løpet av året har jeg lest de fire første bøkene for dem, nå holder vi på med nr 5. Det går tregere nå; det er tydelig at det ikke er like enkelt å henge med, særlig for Herremannen som kan være litt ufokusert. Nå er jo nr 5 den minst fengende av bøkene også, etter min mening, men skillet gikk egentlig mellom bok 3 og 4. I hvert fall de to første kunne vi helt sikkert lest en god del tidligere, men jeg tror ikke mine hadde hatt utbytte av dem da de var 4, uten at det er "fasit".

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 22:00   #12
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Jeg leste HP bøkene for klassen min fra 4. klasse og oppover, og selv da var det flere som ikke hang med i svingene. Den første boka er ikke så komplisert, men det blir de jo etterhvert. Pluss skumle.

Jeg tripper selv rundt utålmodig etter å lese for min snart andreklassing, men vil vente til han er gammel nok til å ha et ordentlig utbytt av saker og ting som leses mellom linjene også. Begynne neste sommer kanskje? Eller muligens to år fram i tid.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 22:06   #13
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Jeg syns fire år virker litt tidlig, selv om han er moden for alderen. Jeg holder på å lese bok nummer fire for sjuåringen (som også er ganske moden når det gjelder bøker) nå, og endel er litt i skumleste laget.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 23:26   #14
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.941
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Jeg har nettopp lest den første boken for åtteåringen min og det var akkurat riktig tid føler jeg. Hun fulgte med og hadde stor glede av den. Hun har lest de to første Narniabøkene selv tidligere, men de er kortere og på mange måter enklere. I HP er det såpass mange personer og boken er så lang at jeg følte at det var greit å gjøre det nå.

Min snart seksåring er ikke klar for Harry Potter ennå, det er jeg overbevist om. Hun klarte å følge med på Dr. Proktors prompepulver, men oppfølgeren ble for tung.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 23:34   #15
mammamia
Superaktiv
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 474
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Jeg har lest bøkene for ungene etter skolestart. Storesøster var nok 7 -8. Lillebroren hennes som nå er 8 er vi igang med nr. 3. Tror de har identifesert seg veldig i og med at de er på samme alder som personene i bøkene.

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 23:36   #16
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.028
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Opprinnelig lagt inn av mammamia, her.

Jeg har lest bøkene for ungene etter skolestart. Storesøster var nok 7 -8. Lillebroren hennes som nå er 8 er vi igang med nr. 3. Tror de har identifesert seg veldig i og med at de er på samme alder som personene i bøkene.

Personene i bøkene er jo 11 år og eldre?

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 23:42   #17
mammamia
Superaktiv
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 474
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

hm, jeg mente de begynte i nummer ved 8 år. Eller husker jeg feil?

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 23:43   #18
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.028
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Nei, Harry får brevet fra Galtvort i bok nr 1 på 11-årsdagen.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 23:58   #19
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.028
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Jeg har valgt å lese for ungene - først fordi de ikke var drevne nok til å lese selv (høsten i 2. klasse), nå for kosen og fellesskapet. Men Frøkna begynte som sagt å lese den første boka selv i dag.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 00:07   #20
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er barna klare for å lese Harry Potter?

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Jeg ser at flere som har barn rundt 8 år leser for barnet. Dere leser for, selv om barnet kan lese godt selv? Bare nysjerrig på om dere velger å lese for dem.

Det anbefales å fortsette å lese høyt for barn lenge etter at de har begynt å lese selv. Statistikken er ganske klar på at barn som blir lest for mye og lenge, leser både bedre og mere (når de blir eldre) enn de som ikke ble lest for eller der foreldrene sluttet å lese for dem i det de lærte å lese.

Jeg kommer til å lese for ungene så lenge jeg får lov. Dels fordi det er så hyggelig, og dels fordi jeg koser meg med bøkene selv.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no