Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Gaah! Et hjertesukk

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-07-09, 23:00   #1
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gaah! Et hjertesukk

Jeg må få komme med et hjertesukk. Nok en dag er tilbragt på kjøkkenet helt til ingen nytte. Jeg blir sur.

Jeg har bakt urtechiabatta med diverse frø og litt grovt mel, to hasselnøttbrød og til slutt nanbrød til middagen. Og vesla, hun spyttet ut både chiabatta og brød, - æsj sa hun. Nanbrødene gikk heldigvis i henne, men de er jo helt næringstomme.
Vesla spiser altså glutenfritt og jeg baker og baker, prøver oppskrift etter oppskrift, i dag fikk hun velge oppskrift selv. Jeg forsøker gang på gang å få til et brød som er ørlite mer næringsrikt enn kjøpebrødet hun foretrekker. Jeg må ha i henne frø og nøtter for å få et fullverdig kosthold til en som hylskriker på gulvet fordi mamma krever at hun skal spise kjøtt.
Jeg liker ikke å måtte ty til tomme trusler, men nå truer jeg faktisk med å kontakte ernæringsfysiologen vi var hos for tre år siden da hun startet på glutenfri kost. Jeg har vert inne på tanken om å få en ny time der slik at vesla kan være med og lære litt om hva hun trenger å spise.

Sånn, det var dagens hjertesukk over en jente som har fantastisk god matlyst og ikke er spesielt kresen men som ikke liker brødene mine og nekter å spise kjøtt.

__________________
HARIBO MACHT KINDER FROH UND ERWACHSENE EBENSO
pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 23:03   #2
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gaah! Et hjertesukk

Spiser hun kylling eller fisk eller bønner eller linser eller egg? Hun må ikke ha kjøtt, det finnes massevis av fullgode erstatninger.

  Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 23:08   #3
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaah! Et hjertesukk

Har du forsøkt å kjøre frøene i blender slik at de blir som mel? Kanskje vanskeligere å avsløre da?

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 23:14   #4
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gaah! Et hjertesukk

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Spiser hun kylling eller fisk eller bønner eller linser eller egg? Hun må ikke ha kjøtt, det finnes massevis av fullgode erstatninger.

Fisk går greit, men mor orker hverken å lage eller spise slikt så veldig mange dagene i uka. Hun sier selv at hun spiser kylling, men det hører vel egentlig til det skjeldnere. Bønner spiser hun ikke og linser bør jeg bli flinkere til å lage. Det er ofte jeg propper i henne skinkepålegg og stekt egg for å få i henne proteiner.

__________________
HARIBO MACHT KINDER FROH UND ERWACHSENE EBENSO
pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 23:16   #5
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gaah! Et hjertesukk

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Har du forsøkt å kjøre frøene i blender slik at de blir som mel? Kanskje vanskeligere å avsløre da?

Det er nok smaken som avgjør. Selv helt hvite brød med hirse eller quinoa smaker vist ekkelt.

__________________
HARIBO MACHT KINDER FROH UND ERWACHSENE EBENSO
pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 23:18   #6
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gaah! Et hjertesukk

Jeg ville nok valgt de kjøpebrødene selv om de ikke er så næringsrike.
Bedre med det en ingenting vil jeg tro.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 23:23   #7
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.317
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gaah! Et hjertesukk

Stakkars deg. Ho har litt vilje den vesla di Eg skjønner jo at du vil ha i ho mest mulig næringsrik kost, men kva med å velgje den gylne middelvei ? Gje ho det brødet ho vil ha og heller laga til pålegg som er næring i ? Roastbeef er jo kjøtt, egg veit eg ho koser seg med.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 00:00   #8
Flo
Aktiv
 
Flo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 107
Flo er litt kul
Standard

Sv: Gaah! Et hjertesukk

Har også tilbragt nytteløse timer på kjøkkenet, så du har min sympati! Kan det fungere med smoothie med egg? Det går ned på høykant her. Det går fint an å ha valnøtter o.l. i smoothien også, men det godtas ikke her...

Har du prøvd oppskriften på scones som finnes i en glutenfri kokebok (beklager, husker ikke hvilken)? De er med litt grovt brød og kesam, lette og lage og er veldig populære her!

__________________
Storebror 02 Lillebror 05
Flo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 00:09   #9
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gaah! Et hjertesukk

Prøv denne:

Celeenas Linsesuppe:

2 dl tørre grønne linser
2 løk
2 ts olje
1 liter vann
2 ts buljongpulver (eller 2 ternninger)
2 store gulrøtter
1 laurbærblad
2 ts paprikapulver
1 boks hermetisk hakket tomat
1 ss tomatpure
2 hvitløksfedd
2 ts timian
Evt 2 ts sitronsaft

Rens og skyll linsene. Hakk løken og fres den myk i olje i gryta. Skrell gulrøttene og skjær dem i tynne skiver. Ha alle ingrediensene opp i gryta (unntatt sitronsaften) og la koke på svak varme ca 40 min. Ha sitronsaften i like før servering. Deilig med nybakte rundstykker

  Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 00:48   #10
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gaah! Et hjertesukk

Huffda, det hørtes slitsomt ut. Håper dere finner en løsning.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 07:41   #11
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gaah! Et hjertesukk

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Stakkars deg. Ho har litt vilje den vesla di Eg skjønner jo at du vil ha i ho mest mulig næringsrik kost, men kva med å velgje den gylne middelvei ? Gje ho det brødet ho vil ha og heller laga til pålegg som er næring i ? Roastbeef er jo kjøtt, egg veit eg ho koser seg med.

Se at hun spiser roastbiff da
Vi stapper innpå egg og kokt skinke (ikke påleggskinke men sånn på boks).

__________________
HARIBO MACHT KINDER FROH UND ERWACHSENE EBENSO
pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 07:42   #12
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gaah! Et hjertesukk

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Prøv denne:

Celeenas Linsesuppe:

2 dl tørre grønne linser
2 løk
2 ts olje
1 liter vann
2 ts buljongpulver (eller 2 ternninger)
2 store gulrøtter
1 laurbærblad
2 ts paprikapulver
1 boks hermetisk hakket tomat
1 ss tomatpure
2 hvitløksfedd
2 ts timian
Evt 2 ts sitronsaft

Rens og skyll linsene. Hakk løken og fres den myk i olje i gryta. Skrell gulrøttene og skjær dem i tynne skiver. Ha alle ingrediensene opp i gryta (unntatt sitronsaften) og la koke på svak varme ca 40 min. Ha sitronsaften i like før servering. Deilig med nybakte rundstykker

Den høres snadder ut, linser står på innkjøpslisten i dag så skal jeg jammen meg prøve denne i løpet av uken. Tusen tusen takk!

__________________
HARIBO MACHT KINDER FROH UND ERWACHSENE EBENSO
pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 07:42   #13
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.317
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gaah! Et hjertesukk

Ikkje det altså. Hmmm, ho er litt vrien må eg sei

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 07:46   #14
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gaah! Et hjertesukk

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Ikkje det altså. Hmmm, ho er litt vrien må eg sei

Der sa du det. Hun er rett og slett litt vrien, men slett ikke sær.
Mammaen gir litt opp innimellom, som i dag da jeg lagde det samme til oss begge i håp om at hun skulle spise det når jeg spiser det samme, men neida, så i dag spiser hun vannmelon til frokost, særdeles lite næring, men mammaen orker ikke stå på kjøkkenet og diskutere meg frem til en løsning. Finner nok frem litt mer næring om en liten stund når mammaen er litt mer våken.

__________________
HARIBO MACHT KINDER FROH UND ERWACHSENE EBENSO
pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 07:47   #15
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.103
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gaah! Et hjertesukk

Har du forsøkt å toaste brødet? Glutenfritt brød smaker bedre etter en runde i brødristeren. Hva med knekkebrød?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 07:48   #16
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.317
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gaah! Et hjertesukk

Kan trøste deg med at tre unger våkna kl 5 her i dag og lurte på om me ikkje skulle i parken snart. Foreldra streika. Har funne frokost til dei og fått i meg ein sterk iskaffi. Begynner å kjenne meg som eit menneske igjen. Men enno er det nokre timer igjen til parken åpner. Planen er å slite ungane maks ut i løpet av dagen og så ein tidlig kveld.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 07:50   #17
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gaah! Et hjertesukk

Knekkebrød går faktisk greit, havreknekkebrødene altså. Vesla har egen brødrister både hjemme og i barnehagen, så det er mye toast uten at det hjelper. I dag varmet jeg gårsdagens rundstykker i ovnen, jeg synest de var gode jeg.

__________________
HARIBO MACHT KINDER FROH UND ERWACHSENE EBENSO
pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 07:58   #18
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gaah! Et hjertesukk

Røde linser er fine å bruke i tomatsuppe og tomatsaus. Kok de sammen med tomatene og bruk stavmikseren på de etterpå.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 08:18   #19
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gaah! Et hjertesukk

Har du prøvd å bake med teff? Det er svinedyrt, men i alle fall veldig næringsrikt, og visstnok smaker det bedre enn bokhvete, som det jo er mye av i Jyttemel. Ellers er jo ikke brød noe man må spise mye av, hvis man kan erstatte det med annen næringsrik mat. Spiser hun havregrøt? Hirsegrøt? Matmuffins? Jeg blir inmari brødlei jeg også. Jeg spiser mest kjøpebrøene til Fria, da. De har jo en grov type også, som ikke har helkorn og sånt i seg, den er veldig god. Og så må man pøse på med pålegg. Hun liker fisk, sier du. Kanskje fiskekaker på brødskiva?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no