|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() GPS-merking av demente?Hva tenker dere om oppslaget på nyhetene i går? Om å sette på demente som har for vane å gå ut på egen hånd en GPS-sender? |
![]() |
![]() |
#2 |
Stabilt ustabil...
|
![]() Sv: GPS-merking av demente?Sikkert mange dilemmaer med det, men for noen kan det sikkert ha en god funksjon også.
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: GPS-merking av demente?Jeg skønner tanken bak, men er skeptisk. Tingliggjøring av mennesker, og kanskje fort en sovepute for institusjoner... |
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: GPS-merking av demente?Jeg er veldig skeptisk, men vet at jeg som pårørende til en dement som pleide å ta seg en tur veldig gjerne skulle kunnet spore vedkommende ...
![]() |
#5 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: GPS-merking av demente?Hvorfor skulle det være negativt? Jeg skjønner tanken om tingliggjøring, men hva da med at mennesker faktisk blir borte, skader seg, fryser, blir syke fordi de vandrer avsted og man ikke finner dem. Min gamle far er ikke helt pålitelig og jeg ville absolutt satt pris på at han ble funnet hurtigst mulig. Nærmest koste hva det koste vil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ser fremover!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: GPS-merking av demente?Var det ikke fjord to demente faktisk døde fordi dem hadde gått seg bort og ikke blitt funnet i tide?
![]() |
![]() |
#7 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: GPS-merking av demente?Jeg er nok på enkelte områder skeptisk, men samtidig ser jeg klare fordeler ved det - og det blir jo heller ikke overvåking føler jeg, men en "reddende engel" hvis uhellet er ute. Litt slik som noen jakker har innebygget sender slik at man lettere kan bli funnet om man rammes av et snøras.
![]() |
#8 |
Ser fremover!
![]() Sv: GPS-merking av demente?
Ja når du sier det så har jeg sånn på min Bergansjakke.
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: GPS-merking av demente?Ser både fordeler og bakdeler med det, og synes det er vanskelig å ta stilling til om jeg liker det eller ikke. |
![]() |
![]() |
#10 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: GPS-merking av demente?Jeg kan ikke skjønne hvordan en slik ordning kan være lovlig.
![]() |
#11 |
By the Sea
|
![]() Sv: GPS-merking av demente?Dette kan jeg ikke fatte at man kan være skeptiske til dette?
![]() |
#12 |
Ser fremover!
Det du sier ang jakka stemmer selvfølgelig. Blir jo ikke det samme. Og har jo ikke reigstret mitt navn noe sted liksom.
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: GPS-merking av demente?Det skulle ikke vært nødvendig,men slik helsevesenet fungerer i dag bør det kanskje være et alternativ?
![]() |
![]() |
#14 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: GPS-merking av demente?Tja. Jeg tenker vel at det heller er tilsyn disse menneskene trenger. Det er skammelig hvor mye mange demente blir overlatt til seg selv.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Ser fremover!
Nei nei, absolutt ikke. Jeg har bare vært med å lete etter en i fjord sommer.
![]() |
![]() |
#16 |
Medlem siden: Oct 2006
Storberg ordner det kjappt han.
![]() |
![]() |
#17 |
Absolut ateist
|
Kjapt og kjapt. Jeg lurer på hva datatilsynet har å si. Hvordan skal det vurderes hvem som er dement nok? Jeg er meget skeptisk og syns vel umiddelbart at løsningen er personale fremfor merking.
![]() |
#18 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: GPS-merking av demente?I utgangspunktet er jeg enig i at mer personale helt klart er å foretrekke.
![]() |
#19 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: GPS-merking av demente?Da jeg en tid jobbet på et sykehjem her i byen, var jeg på en lukket avdeling med nokså demente. Men én av disse var en del mer oppegående enn de andre, og hun var en nokså bestemt dame som likte å gå mye tur osv. For å ivareta hennes behov best mulig, fikk hun ofte gå ut alene mot at hun alltid hadde en lapp rundt halsen der det var bilde av henne, stod navn og hvor hun bodde hen. Hvis hun glemte det, kunne hun stoppe og be andre fortelle henne veien hjem osv. Det fungerte veldig greit - og da snakker vi en langt på vei dement dame altså.
![]() |
#20 |
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: GPS-merking av demente?Det er jo ingen tvil om at det optimale her er fleire aldersheimsplassar (nei, det er nødvendigvis ikkje sånn at alle demente i Noreg får plass på aldersheim, ganske enkelt fordi det er fullt!) og fleire tilsette per avdeling. Problemet er jo at dei aller aller fleste kommuner har eit så stramt budsjett, at det ikkje går. Eit alternativ er gjerne større overføringar frå staten, som er øyremerkte til omsorg for eldre, men staten er jo jamnt over ikkje veldig gira på å auke overføringar, og kommunene like lite glade i øyremerkte overføringar! (vil ikkje bli styrte av Oslo, for tenk!!)
![]() |
|
|