Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Budsjettbryllup

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-08, 11:58   #1
Cathrin71
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Nord Norge
Cathrin71 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Budsjettbryllup

Hei,Hvordan får man til å gifte seg uten at det koster skjorta?? Min forlovede er student,jeg er hjemmeværende,så økonomien er stram.
Vi ønsker oss ett bryllupp med familie og venner tilstede. Har tenkt litt på å ha spleisebryllup. At noen lager kaker,andre koldtbord etc. Er det dumt???

Cathrin71 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 12:01   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Budsjettbryllup

Det er vel ikke dumt, det er da en flott måte å gjøre det på. Selve giftingen er gratis, eller så godt som, og festen gjør man jo akkurat som man vil med. Dere kan jo ønske dere hjelp til selskapet i bryllupsgave, enten det er praktisk hjelp under festen, kakebaking, eller å ta med drikkevarer.

Gammel 16-09-08, 12:03   #3
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Hva med tapas? alle tar med en rett.
Så fordeler du kakebaking på frivillige.
Kanskje du kjenner noen som er ekstra flinke til å pynte kaker, så kan de lage en bryllupskake?
Her inne er det jo mange flotte oppskrifter på gode kaker som du kan ha i bunn.

Ring rundt på lokaler for å finne ett billig og greit lokale.

Band trengr du jo ikke. Hør om noen vil være DJ for kvelden, så lager du ett par CDer med utvalgt musikk.

Fri bar trenger du ikke. Alle tar med egen drikke.
Kjenner du noen som bor nær Svenskegrensen, så kan du jo få kjøpt litt billigere vin til maten der.

Kjolen kan du kjøpe brukt.

Buketten kan du få laget som en vanlig bukett, altså ikke brudebukett. Da koster den mindre. Det gjorde min svigerinne.

Kjenner du noen som er glad i å fotografere? Dropp fotograf og ta amatør bilder. De kan bli like vellykkede og flotte dem, om fotografen vet litt hva h*n gjør.

Pynt til lokalene kan du kanskje skaffe på e-bay?

Lag blomsteroppsatser til bordene selv.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 12:09   #4
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Vi gjorde det, det viktigste for oss var å få gifte oss og ha en feste med familie og venner. Det første vi gjorde var å bestemme oss for å droppe den tradisjonelle oppskriften på bryllup, og bare gjøre det vi hadde lyst på. Vi var veldig fornøyde, og gjestene virket som de hadde det gøy. Noen tanter var nok litt mugne fordi det ikke var etter gammel oppskrift, men de aller fleste syntes nok det var morsommere enn vanlig.

Vi brukte for eksempel en av gjestene som tilfeldigvis er fotograf, til bildene.
Takkekort fikk vi på et lokalt trykkeri.
Kjolen min er en sommerkjole fra en vanlig klesbutikk, den kosta litt under 1000.
Vi plukka ville blomster og eføy til å dekorere med, og kjøpte inn noen store buketter med champagnefargede roser i tillegg.
Vi brukte metervare fra ikea som duker.
Vi laget all maten selv, og hadde koldtbord, og et par gryter med varmmat stående i buffeten. Masser av godt hjemmebakt brød, hvitløkssmør, urtesmør, salater og dressinger.
En tante som har kontor i Skottland annenhver uke, kjøpte fin maltwhisky det siste halvåret..
Til 60-70 gjester tror jeg vi endte opp med mellom 30 og 60 000 et sted, for alt.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 12:13   #5
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke noe om spleisebryllup. Jeg er ikke tilhenger at andre skal betale for at man selv ønsker å gifte seg.

Det finnes mange billige lokaler (grendahus, ungdomshus o.l), maten trenger ikke koste skjorta om man lager sitt eget koldtbord, kaker kan man spørre familie om (det er det lengste jeg hadde gått ang. spleising), det kryr av billige, nydelige brudekjoler på www.finn.no, buketten kan være enkel og man kan droppe alkoholen. (Den koster!) Om dere har venner/familie som er flink til å ta bilder sparer dere fotografutgifter og levende musikk er oppskrytt. (Noen (venner/familie) har sikkert et bra anlegg og bra musikk?)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 12:18   #6
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Jeg skriver litt mer jeg:

Jeg tok en ringerunde i god tid på forhånd, til nøye utvalgte slektninger og venner. Mange har jo en spesialitet de liker å få vist fram. Pappa ble stolt da jeg spurte om han kunne ta med en stor gryte av sin berømte bacalao. En tante som er frisør kom hjem til meg hos forloveren og ordnet hår og sminke på oss begge. (med blomster fra borddekorasjonene, roser og eføy) Mamma hjelper en venninne med å redigere en bok, i bytte fikk vi sju nybakte deilige brød. En annen tante har en kake hun får så mye skryt for..

Mitt inntrykk er at folk liker å bli litt involvert. Omtrent alle som var på denne festen gikk jo rundt med en følelse at det ble så vellykket akkurat takket være dem, og det er jo riktig også. Jeg tok det med i takkekortene også. "Tusen takk for bestikket vi fikk, og ikke minst, tusen takk for at dere hjalp med å plukke blomster på forhånd."

Sist redigert av Søster : 16-09-08 kl 12:21. Årsak: Manglet en "n"
Gammel 16-09-08, 12:20   #7
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Jeg synes ikke noe om spleisebryllup. Jeg er ikke tilhenger at andre skal betale for at man selv ønsker å gifte seg.

Å, da har jeg kanskje ikke tenkt så nyansert på begrepene. Jeg synes heller ikke gjestene skal betale for kalaset, altså. Men familie kan gjerne få hjelpe til med litt hver, de som har anledning.

Sist redigert av Søster : 16-09-08 kl 12:36.
Gammel 16-09-08, 12:24   #8
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Å, da har jeg kanskje ikke tenkt så nyansert på begrepene. Jeg synes heller ikke gjestene skal betale for kalaset, altså. Men familie kan gjerne få hjelpe til meg litt hver, de som har anledning.

At familien hjelper til (om de ønsker og har anledning) er noe helt annet enn at gjestene betaler.

Dere kan jo ønsker dere penger? Vi betalte en del av bryllupet med pengegaver vi fikk til dagen.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 12:37   #9
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Andre tips er å legge lapper med små og store "oppgaver" til noen av gjestene. En ryddeansvarlig, en skjenkeansvarlig, en skåleansvarlig osv, det skaper god stemning og sparer dere for serveringspersonale. Men passer selvsagt best til et bryllup som er litt uformelt i stilen.

daffy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 13:29   #10
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Dere kan jo si at i stedet for gave så ønsker dere at de hjelper til med å
få til et bryllup, dvs. lage ett par retter til koldtbord, bake kaker, hjelpe til å dekke bord og lage borddekorasjon etc.

Vi gjorde det VELDIG rimelig, bare oss og ungene på Tinghuset!
(...men da fikk jo ikke venner og familie være med)
Hadde en fantastisk dag, reiste på bryllupsreise morgenen etter og brukte heller penger på oss selv *egoister*

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 13:47   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vårt bryllup var ikke dyrt. Tror hele greia kom på rundt 20.000,-, men da kostet brudekjolen min (med sko, slør og undertøy) 10.000,-. Jeg hadde 2 mndr på meg og var gravid, så jeg tok egentlig bare den første og beste.
Jeg bakte 3 kaker selv, naboen bakte bryllupskaken i stedetfor presang (det var gaven vår fra henne) og jeg kjøpte 2 kaker på vanlig butikk (suksesskake og daimkake tror jeg, i frysedisken, de er jo gode). Ei venninne bakte også, og svigers bakte vel også en.
Vi hadde koldtbord, det kostet rundt 5000,- kroner. En venn var fotograf mot ei flaske god konjakk, og vi fikk leie lokale billig gjennom svigermor.

I dag hadde jeg fått det enda billigere, for vi hadde nettopp dåp og da laget jeg hele koldtbordet + 9 kaker selv! Brukte to dager, mye banning og svette, men det var verdt det.

Gammel 16-09-08, 15:12   #12
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Hvordan klarer du å organisere 9 kaker og ett helt koldtbord å 2 dager, helt alene?
Du er min helt!

Hva serverer man på ett koldtbord man lager selv? Jeg hadde fått helt prestasjonsangst.

Gammel 16-09-08, 15:29   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Hvordan klarer du å organisere 9 kaker og ett helt koldtbord å 2 dager, helt alene?
Du er min helt!

Hva serverer man på ett koldtbord man lager selv? Jeg hadde fått helt prestasjonsangst.

Tja, jeg angret litt da jeg stod midt oppi det. Men jeg elsker jo egentlig å bake og styre og stelle, så det gikk jo greit. Hadde barnefri hele lørdagen så jeg kunne bare stå og bake og styre. Fibi laget to gode salater også, og svigermor laget kjøttkaker med stekt løk.

Kakene var jo easy peasy, jeg elsker jo bakebaking. Det ble tre typer brownies, to typer ostekake, sjokoladekake, marsipankake, hvit sjokolademoussekake og et par til, + gelé. Koldtbordet bestod av blandt annet kjøttkaker med stekt løk, hjemmelagde falafler med hummus, røkelaks, eggerøre, tunfisksalat, rekesalat og potetsalat (laget av Fibi), kabarét med remuladesaus, forskjellig kjøttpålegg, vanlig ost, røkt Jarlsberg, brokkolipai og annet jeg ikke helt husker nå på stående fot. Jeg laget alt selv med unntak av ost og røkelaks og sånt, selvsagt (og de tre tingene som ble laget av Fibi og svigermor).

Gammel 16-09-08, 15:35   #14
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Standard

Imponerende! Rett og slett!
Du bør jo vurdere å leie deg ut.

Gammel 16-09-08, 15:42   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Hehe nei DA får jeg prestasjonsangst. En ting er å lage det på amatørbasis selv, men å skulle ta betalt og greier? A-N-G-S-T.

Gammel 16-09-08, 21:38   #16
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Wow Iset! Bra jobba.

Jeg er heller ikke så begeistret for spleiselag. Heller ikke for å be gjestene rydde etter seg. Men det finnes jo en mellomting.

Vi fikk en del familie til å bake, en venninne tok bilder, en gjeng barndomsvenner serverte (og var med på festen etterpå), mammas venninne lagde nyyydelig bukett til meg med markblomster og tok hovedansvar for borddekorasjon. En venn stilte opp med bryllupsbil og naboer lånte bort rom til gjester som kom langveisfra. Jeg fikk intrykk av at de tok det som en selvfølge å få være delaktige i bryllupet og de ble glade for at vi spurte.

Vi hadde middag og fri bar. Alkoholen var hamstret inn over laang tid og mange små utenlandsturer.

Gammel 16-09-08, 21:44   #17
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vi klarte faktisk å fiansiere HELE bryllupet på pengegavene vi fikk.

Bestilte inn tapas,
Billig lokale
Billig brudekjole 1800kr (mye salg akkurat nå)
Brudepike kjoler fra amazone.com

Jeg har en tråd her inne med mange tips. Det vi sparte mest på var at vi bare hadde alkohol til maten. Resten hadde gjestene med selv. Like vel har vi mye igjen. INGEN om var negativ og så heller det positive med at de selv kunne velge hva de ville drikke.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 23:16   #18
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Isolde hvor mange gjester var dere og hva kom tapasen på?
Jeg skal ha 70 gjester og det blir jo omtrent 30 000 har jeg regnet ut.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 23:17   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, tapas er jo ofte dritdyrt å bestille, mye dyrere enn vanlig koldtbord. Jeg vurderte det i dåpen, men fant fort ut at catering-tapas = ruinert, så da bare laget jeg hele greia selv.

Gammel 16-09-08, 23:21   #20
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi lager lynbryllup denne uka, og jeg tror ikke det blir spesielt billig gitt.

Vi tror vi kommer til 20.000 og vi er 14 voksne og 5 barn.

Så et tips er jo å planlegge det i lang tid i forveien, så man kan få alt billigst mulig.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:13.