Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Knuser kister for å få jevnere plen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-08, 09:15   #1
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Knuser kister for å få jevnere plen

Dette er helt forkastelig!


http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=516256

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 09:40   #2
Maiken38
Optimist
 
Maiken38 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 346
Maiken38 er litt kulMaiken38 er litt kul
Standard

Sv: Knuser kister for å få jevnere plen

Dem viser ikke akkurat respekt for di døde nei. Kjempe tragisk. Hva med og heller å fylle på ekstra masse for å få en jevnere plen.
Helt enig det er forkastelig

__________________
Maiken38 mamma til ei litta prinsesse på 7år
Maiken38 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 10:03   #3
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Knuser kister for å få jevnere plen

Har hørt om dette før, og syns det er helt forferdelig. Vi burde å ha råd til å etterfylle med jord, i stedet for å være så respektløse mot de døde.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 10:04   #4
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Knuser kister for å få jevnere plen

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 10:07   #5
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.965
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Knuser kister for å få jevnere plen

Jeg er blant dem som tenker at de døde ikke krever så mye respekt, siden de tross alt er døde. Men man kan jo godt respektere de sørgende, og jeg tror nok de fleste synes dette er en ekkel tanke.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 10:20   #6
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Knuser kister for å få jevnere plen

Jeg kan bare snakke for meg selv. Og for meg er dette en praktisk løsning på et lite og overkommelig problem, som ikke går ut over noen (annet enn muligens følelseslivet til gravemaskinføreren). Det er jo ikke sånn at kisten knuses og liket skvisjes mens den sørgende forsamlingen står rundt og ser på? Hva er den prinsipielle forskjellen på dette i forhold til at kisten råtner og kollapser av seg selv?

Jeg har absolutt ingen motforestillinger mot at dette blir gjort med min kiste, dersom jeg ikke blir kremert.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.

Sist redigert av Mauser : 09-06-08 kl 10:44.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 10:22   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Knuser kister for å få jevnere plen

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Jeg er blant dem som tenker at de døde ikke krever så mye respekt, siden de tross alt er døde. Men man kan jo godt respektere de sørgende, og jeg tror nok de fleste synes dette er en ekkel tanke.

Sånn tenker jeg også.

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Jeg kan bare snakke for meg selv. Og for meg er dette en praktisk løsning på et lite og overkommelig problem, som ikke går over noen (annet enn muligens følelseslivet til gravemaskinføreren). Det er jo ikke sånn at kisten knuses og liket skvisjes mens den sørgende forsamlingen står rundt og ser på? Hva er den prinsipielle forskjellen på dette i forhold til at kisten råtner og kollapser av seg selv?

Jeg har absolutt ingen motforestillinger mot at dette blir gjort med min kiste, dersom jeg ikke blir kremert.

Det samme tenkte jeg. Jeg var litt småsjokkert før jeg leste at kistelokket jo uansett knuses etter kort tid pga. presset fra jorden over. Så hva er egentlig forskjellen?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 10:29   #8
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Knuser kister for å få jevnere plen

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Jeg kan bare snakke for meg selv. Og for meg er dette en praktisk løsning på et lite og overkommelig problem, som ikke går over noen (annet enn muligens følelseslivet til gravemaskinføreren). Det er jo ikke sånn at kisten knuses og liket skvisjes mens den sørgende forsamlingen står rundt og ser på? Hva er den prinsipielle forskjellen på dette i forhold til at kisten råtner og kollapser av seg selv?

Jeg har absolutt ingen motforestillinger mot at dette blir gjort med min kiste, dersom jeg ikke blir kremert.

Helt enig. Kan ikke skjønne at det skal være noe problem, så lenge det ikke gjøres foran besøkende og sørgende på kirkegården. Det er jo også en arbeidsplass for vedlikeholdsarbeidere, gartenere og maskinførere, og som på alle andre arbeidsplasser søker de praktiske løsninger for å lette jobben.

Når det er sagt: Å arbeide på en gravplass krever litt ekstra med tanke på hensyn til de rundt (og da tenker jeg på de levende). Jeg reagerte på at noen gravere hoppet på kistelokket - den blir for drøy.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 10:35   #9
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Knuser kister for å få jevnere plen

Syns det høres makabert ut, men man må vel tenke langsiktig og kostnader også i denne situasjonen. Ikke en trivelig tanke. Men jeg tenker iallfall på at mine etterlatte IKKE skal bruke noe særlig med penger på min kiste. Trenger bare være noe hjemmesnekra noe. . .

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Jeg reagerte på at noen gravere hoppet på kistelokket - den blir for drøy.

Hjelpes!!

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 10:40   #10
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Knuser kister for å få jevnere plen

En av grunnene til at kremasjon er en god løsning.
Minnes med gru da farmor ble begravet. Hun skulle ligge ved farfars side men synet som møtte oss da kisten ble senket ned var lite hyggelig. Vi så tydelig farfars kiste ødelagt.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 10:44   #11
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Knuser kister for å få jevnere plen

Jeg er utrolig glad for at vi kremerte Nicholas.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 10:47   #12
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Knuser kister for å få jevnere plen

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Jeg er utrolig glad for at vi kremerte Nicholas.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 10:49   #13
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Knuser kister for å få jevnere plen

Det minner meg på at jeg synes skikken med å begrave sine døde i kiste i jorda er merkelig. Jeg vil kremeres. Skal man først gjøre det (begrave i kiste) tenker jeg at det er sikkert like ille for de sørgende å plutselig se nedsunket jord og tenke på hva det betyr. Å knuse kisten virker derfor som en praktisk og egentlig hensynsfull handling hvis det gjøres på en ordentlig måte.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 12:23   #14
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Knuser kister for å få jevnere plen

Pingis og Mauser sa det.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 12:27   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.822
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Knuser kister for å få jevnere plen

Ved første lesning syntes jeg dette hørtes helt forkastelig ut... Men så begynte jeg å tenke. Og ja - kisten blir faktisk knust likevel, når jorden blir tyngre og mer kompakt. Den døde er død, og bryr seg neppe om kista blir knust før eller siden. Men, jeg mener bestemt at dette bør skje uten at de sørgende blir utsatt for å se det. Mer av respekt for de sørgende enn for den døde. Jeg mener også at dette bør gjøres maskinelt, og ikke ved at folk står og hopper på kistelokket, men da mest ut av respekt for de som faktisk arbeider med dette, det må da være en psykisk belastning.

Døden er slikt et sårt tema, for det handler om det mest dramatiske i livet - det å ta avskjed med noen man (forhåpentligvis) har holdt av og vært glad i. Selvsagt er det en vond tanke at kista, som på en måte er "siste seng" blir ødelagt. Like ille er tanken, spør du meg, på at kroppen etterhvert vil gå i forråtnelse...

Nei, den gangen jeg vandrer, så skal jeg kremeres, og skulle Gud forby barna mine dø før meg, så blir de kremert de med.

Huff... trist og vondt uansett.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 12:28   #16
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Knuser kister for å få jevnere plen

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Jeg kan bare snakke for meg selv. Og for meg er dette en praktisk løsning på et lite og overkommelig problem, som ikke går ut over noen (annet enn muligens følelseslivet til gravemaskinføreren). Det er jo ikke sånn at kisten knuses og liket skvisjes mens den sørgende forsamlingen står rundt og ser på? Hva er den prinsipielle forskjellen på dette i forhold til at kisten råtner og kollapser av seg selv?

Jeg har absolutt ingen motforestillinger mot at dette blir gjort med min kiste, dersom jeg ikke blir kremert.

Er nok litt her jeg og, selv om det høres forferdelig ut.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 12:43   #17
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.219
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Knuser kister for å få jevnere plen

Det er selvsagt trist å tenke på, men det er uansett trist å tenke på hva som skjer med kroppen til den man er glad i etter at vedkommende er død og begravet. Jeg er enig i at kirkegårdsarbeid bør utføres med respekt, mye - som Inagh er inne på - av hensyn til de som faktisk arbeider der, men også av hensyn til oss andre/pårørende, som kan komme til å høre/se hvordan det foregår.

Egentlig synes jeg hele problemstillingen er (enda) en illustrasjon av det ganske fjerne og uhensiktsmessige ved å begrave folk i store, tette, solide kister. Jeg har mye mer sansen for kremering, av mange grunner, ikke minst estetiske. (Jeg synes tanken på å brenne den døde kroppen er både "rensligere" og mindre vond og ekkel enn tanken på å grave den ned i en nær hermetisk lukket kiste.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 12:48   #18
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Knuser kister for å få jevnere plen

Dette visste jeg fra før. Kjenner ei som jobbet på kirkegården her, og hun fortalte meg dette samt hvorfor det gjøres. Ikke noe jeg gidder å hisse meg over.

Synes ikke det er så ille i seg selv, men at slikt får mediaomtale synes jeg er verre. Hvem trenger å vite dette egentlig??

__________________


Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 13:06   #19
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Knuser kister for å få jevnere plen

Opprinnelig lagt inn av Tammen, her.


Synes ikke det er så ille i seg selv, men at slikt får mediaomtale synes jeg er verre. Hvem trenger å vite dette egentlig??

Jeg kunne godt tenke meg å leve "lykkelig" uvitende om dette.

Jeg ser det praktiske i dette, men liker det uansett ikke.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 13:10   #20
Avelonia
Gangster girl
 
Avelonia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Innlegg: 1.389
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Sv: Knuser kister for å få jevnere plen

Det synes jeg er helt greit, de kolapser uansett.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no