Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Den nye operaen ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-08, 15:46   #1
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Den nye operaen ...

... kan noen fortelle meg hvorfor det er så bra at vi har den?

Jeg synes det er brukt vanvittige summer, ikke bare på huset - men på kunst og utsmykking.

Jeg er ingen operadame, og går vel aldri på slike ting. Innen kultur går det i kino eller en sjelden gang teater.

Hvorfor er dette viktig for Norge? Og hvorfor er det rett å bruke skattepengene våre på dette?

Jeg er jo en "skattedame", og er for at vi skal betale for velferdsgodene vi får i dette landet. Men er dette et veldferdsgode? Jeg drar iallefall ikke nytte av det.

Her i vår kommune er det diskusjon om et nytt kulturhus. Noe som hadde vært flott, med blant annet en ny kino
MEN, når jeg vet at vi har mangel på bhg plass, skolene faller fra hverandre og det må nedbemannes i omsorgssektoren.. så kjennes det så feil ut å bruke et titalls millioner på kulturhus?

Opplys meg dere kulturfolk!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 16:11   #2
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Sv: Den nye operaen...

Jeg hadde samme diskusjonen med svigermor i helga da vi i likehet med det som føltes som resten av Oslo, tok en tur for å se nærmere på vidunderet.

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for eller imot selv.
Spesielt er motargumentet at bygget i all hovedsak vil huse finkultur som kun henvender seg til en liten del av befolkningen.

Likevel er det jo et landemerke. Svigermor argumenterte med at vi trenger sykehjemsplasser mer enn slike landemerker.
Samtidig var hun veldig imponert over det flotte Rådhuset da vi var der for å hente Oslopass. Da kunne jeg jo ikke la være å påpeke at det sikkert var skrikende behov for sykehjemsplasser o.l. når Rådhuset ble bygget. Men vi setter uansett stor pris på bygget i dag.

Derfor er det en investering for fremtida. Og skal Oslo gjøre seg bemerket som kulturby, må man investere i kultur og bygg som kan skape god reklame.

Så selv om jeg ikke kan betegnes som kulturfolk, og aldri har sett en opera i hele mitt liv heller jeg mot at vi rett og slett må ta oss råd til slike investeringer.
Verden hadde jo vært stusseligere uten Nidarosdomen, Den kinesiske mur, Pyramidene, Taj Mahal (uten å sammenlikne 'verdien' med operaen direkte!) osv....

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 16:20   #3
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Det er et vakkert og monumentalt bygg som representerer Norge som kulturnasjon. Det er omsider et konsert- og kulturhus i Norge som er bygget med tanke på musikken som skal spilles der og og samtidig bygget tidløst og flott.

Opera kan kanskje virke elitistisk, men det er en gammel og folkelig underholdningsform.

Enhver kulturnasjon med respekt for seg selv skal ha en opera - synes jeg.

Gammel 15-04-08, 17:09   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er utrolig rart at vi, som i mellomkrigstiden hadde råd til både Rådhus og Frognerparker, plutselig ikke har råd til noen ting som ikke lønner seg. Kultur er utrolig viktig for en nasjons identitet. Vi trenger bibiloteker og samfunnshus og kinoer også, ikke bare matbutikker og sykehjem. Og jeg personlig er veldig stolt over at vi har klart å lage et landemerke - for hvis dette fungerer skikkelig, vil det bli et symbol på hele landet, ikke bare Oslo. Hva tenker du når jeg sier Australia? Kenguru, sol, Ayers rock, ... hvor langt ned på listen kommer du før du sier operahuset i Sydney? Ikke så fryktelig langt, tipper jeg.

Også ER det jo ikke bare fiiiinkultur der. :snart PJ Harvey:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 17:23   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Den nye operaen ...

Mennesker har behov for kultur. Har du et lite samfunn uten kulturtilbud, vil ikke folk bo der. Så lenge basisbehovene er dekket, tak over hodet, mat på bordet, klær på kroppen, trenger man også kultur. Operaen ble ikke veldig dyr, og kommer til å stå veldig, veldig lenge. Nå håper jeg bare at staten kan investere en tilsvarende sum på jernbane, så har vi vel jernbane i Tromsø før vi vet ordet av det. Helst før 2018.

Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 17:28   #6
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Helt greit at de bygger denne bygningen, men da kan de bruke penger på skoler,sykehjemsplasser etc også..

På mandag ble vår kommunes største skole stengt umiddelbart pga sopp og råte.
Min mor jobber der og har allergier, astma, lungeemfysem/kols og hun er mer sykmeldt enn på jobb.
Hun blir dårligere kort tid etter hun er tilbake på jobb.
Mange elever og lærere har slitt med hodepine, utslett etc pga denne skolen.

Bygningen er over 80 år og er i mur og det er mangel på vedlikehold som er årsaken til skadene da kommunen ikke har hatt råd til dette.

De bygde også ny barnehage her for 2 år siden.
Da den sto ferdig var det usikkert om den ville bli åpnet da kommunen ikke hadde råd til å holde den i drift.
Men det ordnet seg på et vis det og.

Nå er ungene flyttet til lokaler på befalskolen i enden av byen. Godt det er vår og de har flotte utearealer å boltre seg på.

Det er blitt jobbet for å få skolen nedlagt så lenge jeg kan huske og det var på tide.

Så nå er det store spm. hvor skal den nye skolen stå.
Denne bygningen må enten rives og bygges nytt bygg eller så må de leite etter en tomt som ikke finnes i kommunen.
Skoler rundt om er fulle og kan ikke ta imot flere elever. Og denne skolen er den største av alle.

Er en tomt, men spørs om de er villige til å bygge på denne.

Det som irriterer meg er at Kommunen spyttet i mange millioner på ny kino her med 3 saler. Kinoen som var der fra før var grei nok men gikk konkurs pga lite oppmøte.
Vi er rimelig sikre på at denne kinoen vil til slutt lide samme skjebne.
Allt er nytt og spennende i starten og så dabber det av. Var slik når de rustet opp den gamle kinoen også.. OG nå er den bygget ut og allt er nytt. Samt at den ble flere millioner dyrere enn planlagt.
Dette er en kommune som ikke har råd til å betale sosialklientene minstesatsen som myndighetene har satt. De har ikke råd.
De snakket om at de ikke hadde de råd til å ha barn i fosterhjem og avlastningshjem heller, så der måtte det kuttes.

Helt horribelt.

Bygg operaer og kinoer etc for min del, men sørg da også for at eldre har sykehjemsplass og den hjelpen de trenger og barna en arbeidsplass som ikke er helseskadelig, bedre veier etc etc--

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 17:30   #7
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er visst for kort tid siden jeg prikket Scarlett.

Jeg syns det er flott at vi har bygget et stort og fint kulturhus i hovedstaden. Mennesket lever ikke av brød alene etc.

Gammel 15-04-08, 18:07   #8
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Michayla: sier det så greit at jeg bare signerer henne.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 18:17   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det blir vel litt feil å blande sammen statsøkonomi og kommuneøkonomi.

Operaen er det staten som bygger og drifter, om jeg ikke tar helt feil. At det settes av penger til kunstnerisk utsmykning synes jeg er flott, og alle offentlige bygg skal investere en viss prosent av byggekostnadene i dette.

Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 18:34   #10
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er fortsatt brukt skattepenger fra oss alle som betaler skatt til å bygge operaen med, såvidt jeg har forstått.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 18:41   #11
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er fantastisk at det innimellom fortsatt bygges landemerker som skal stå seg i generasjoner - både i form og funksjon. Det er synd at eldre mangler sykehjem og at barna går på skoler som råtner bort, men det er en annen type diskusjon.

Kultur er viktig, og det hender det koster penger.
Signerer Scarlett i mangel av bedre argumenter for øyeblikket.

Har aldri vært i operaen før, men skal prøve å ta en tur når anledningen byr seg.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 18:44   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oslo har aldri hatt et operabygg før nå. Den forrige operaen var opprinnelig et teater, og ikke bygget for musikkstykker. Klangen i rommet var feil, og det var vanskelige arbeidsforhold for både musikere, sangere og dansere. Bygget var gammelt, hadde dårlig planløsning for å huse en opera, og arbeidsforholdene var skandaløse.

For første gang har Norge et bygg som virkelig er bygget for lyd, og som faktisk fungerer. Det er et nydelig bygg som er åpent på en helt annen måte enn Folketeaterbygget, den inneholder brasseri, restaurant og operabutikk, og skal være åpen hele dagen for publikum. I tillegg skal fler av Oslos kulturistitusjoner flytte til Bjørvika, som etterhvert kommertil å bli et kulturelt kraftsenter.

En nasjon trenger mer enn det som er nederst på behovspyramiden, kultur er viktig for selvfølelse, for glede og for mental helse. Så jeg vil snu spørsmålet, hvorfor skal vi ikke ha en opera som fungerer?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 18:45   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinka, her.

Det er fortsatt brukt skattepenger fra oss alle som betaler skatt til å bygge operaen med, såvidt jeg har forstått.

Det er det nok, selv om brorparten av pengene nok er selskapsskatt.
Skattepenger fra oss alle som betaler skatt går også til store veiutbygginger på østlandet, broer på vestlandet, tunneller i nord-norge osv. I tillegg til en masse annet flesteparten av oss aldri kommer til å benytte oss av.

Jeg ser ingen grunn til at man ikke skal kunne bruke felles penger på ting ikke alle kommer til å bruke.

Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 18:50   #14
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror dette bygget kommer til å trekke til seg også de som før ikke var direkte operafrelste. Selv elsker jeg både opera og ballett og kommer til å besøke dette praktbygget så fort jeg har anledning.
Snøhetta har klart det igjen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 19:12   #15
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg velger å sitere Anne Enger (tidl kulturminister): Det er viktig at vi får til å bygge noe annet enn kjøpesenter i vår tid.

Det er for øvrig sannsynligvis det eneste jeg noensinne kommer til å sitere henne på, som jeg også stiller meg bak.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 21:40   #16
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er for kultur, men mot operaen. Personlig syns jeg at det i mye større grad bør satses på lokale kulturhus og satsing på kulturen rundt omkring i hele Norge foran å bruke så avsindig mye penger på noe som så veldig få vil ha nytte og glede av.

Gammel 15-04-08, 21:46   #17
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gleder meg vilt til høsten når jeg skal i operaen! Jeg har abonnement sammen med venninnen min. Vi har gledet oss til den nye operaen i mange år. Den gamle var trang og tragisk, ikke laget for opera. De som jobbet der hadde helt elendige arbeidsforhold. Har vært på et par omvsininger i bygget og det er ikke mange som hadde funnet seg i å jobbe under så dårlige forhold.

Jeg mener at Norge er et så rikt land at vi burde ha råd til masse, også en flott opera! Dette bygget er jo også bygget med tanke på flere aktiviteter slik at fler kan få glede av det.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 21:50   #18
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fusilli, her.

Jeg er for kultur, men mot operaen. Personlig syns jeg at det i mye større grad bør satses på lokale kulturhus og satsing på kulturen rundt omkring i hele Norge foran å bruke så avsindig mye penger på noe som så veldig få vil ha nytte og glede av.

Jeg tror ikke på at veldig få vil ha nytte og glede av operaen. Både osloboere, andre nordmenn og turister vil helt sikkert besøke operaen. Jeg bor en liten dagsreise fra hovedstaden, men jeg regner med at jeg kommer til å gå på både en og to forestillinger der, og da vil det føles større og mer høytidelig enn å gå i min lokale konsertsal.

Det er klart at vi har for få kulturhus rundt om i landet, men det er absolutt av det gode at vi har et nasjonalt bygg av dette kaliberet.

Gammel 15-04-08, 21:53   #19
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Hvorfor i all verden skulle ikke Norge, som det rike landet vi er, ha en flott opera? Ethvert land med respekt for seg selv har en flott opera Og det er jammen på tide vi har fått en opera vi kan være stolte av. Mener jeg.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 21:54   #20
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fusilli, her.

Du er bare for lokalkultur da? (satt litt på spissen)

Det er viktig at vi har instisusjoner som går i ledtog for de lokale kreftene. Operaen i Oslo er en viktig inspirasjon for alle de mindre operaselskapene rundt om i landet, et sted må spisskompetansen finnes. Det er ikke så få mennesker som kommer til å ha glede av dette. Operaen har omsider et arbeidsmiljø som tillater dem å kunne jobbe med krevende nye produksjoner og de får se dagslys i løpet av arbeidsdagen sin. Der de jobbet tidligere brøt enhver paragraf i arbeidsmiljøloven.

Alle kulturnasjoner har en opera, i Berlin har de tre - hvorfor er det så galt at vi bruker penger på et monumentalt og flott bygg som generasjoner vil ha glede av i framtiden.

Sist redigert av Pamina : 16-04-08 kl 18:08. Årsak: tastaturet vil ikke det jeg vil.
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:20.