|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Erfaren nok
|
![]() Den nye operaen ...... kan noen fortelle meg hvorfor det er så bra at vi har den?
![]() |
#2 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Den nye operaen...Jeg hadde samme diskusjonen med svigermor i helga da vi i likehet med det som føltes som resten av Oslo, tok en tur for å se nærmere på vidunderet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Den nye operaen...Det er et vakkert og monumentalt bygg som representerer Norge som kulturnasjon. Det er omsider et konsert- og kulturhus i Norge som er bygget med tanke på musikken som skal spilles der og og samtidig bygget tidløst og flott.
![]() |
#4 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Den nye operaen...Jeg synes det er utrolig rart at vi, som i mellomkrigstiden hadde råd til både Rådhus og Frognerparker, plutselig ikke har råd til noen ting som ikke lønner seg. Kultur er utrolig viktig for en nasjons identitet. Vi trenger bibiloteker og samfunnshus og kinoer også, ikke bare matbutikker og sykehjem. Og jeg personlig er veldig stolt over at vi har klart å lage et landemerke - for hvis dette fungerer skikkelig, vil det bli et symbol på hele landet, ikke bare Oslo. Hva tenker du når jeg sier Australia? Kenguru, sol, Ayers rock, ... hvor langt ned på listen kommer du før du sier operahuset i Sydney? Ikke så fryktelig langt, tipper jeg.
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Den nye operaen ...Mennesker har behov for kultur. Har du et lite samfunn uten kulturtilbud, vil ikke folk bo der. Så lenge basisbehovene er dekket, tak over hodet, mat på bordet, klær på kroppen, trenger man også kultur. Operaen ble ikke veldig dyr, og kommer til å stå veldig, veldig lenge. Nå håper jeg bare at staten kan investere en tilsvarende sum på jernbane, så har vi vel jernbane i Tromsø før vi vet ordet av det. |
![]() |
![]() |
#6 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Den nye operaen ...Helt greit at de bygger denne bygningen, men da kan de bruke penger på skoler,sykehjemsplasser etc også..
![]() |
#7 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Den nye operaen ...Det er visst for kort tid siden jeg prikket Scarlett.
![]() |
![]() |
#8 |
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Den nye operaen ...Michayla: sier det så greit at jeg bare signerer henne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Den nye operaen ...Det blir vel litt feil å blande sammen statsøkonomi og kommuneøkonomi. |
![]() |
![]() |
#10 |
Gjør så godt som jeg kan.
![]() Sv: Den nye operaen ...Det er fortsatt brukt skattepenger fra oss alle som betaler skatt til å bygge operaen med, såvidt jeg har forstått. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Den nye operaen ...Jeg synes det er fantastisk at det innimellom fortsatt bygges landemerker som skal stå seg i generasjoner - både i form og funksjon. Det er synd at eldre mangler sykehjem og at barna går på skoler som råtner bort, men det er en annen type diskusjon.
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Den nye operaen ...Oslo har aldri hatt et operabygg før nå. Den forrige operaen var opprinnelig et teater, og ikke bygget for musikkstykker. Klangen i rommet var feil, og det var vanskelige arbeidsforhold for både musikere, sangere og dansere. Bygget var gammelt, hadde dårlig planløsning for å huse en opera, og arbeidsforholdene var skandaløse.
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Den nye operaen ...
Det er det nok, selv om brorparten av pengene nok er selskapsskatt. |
![]() |
![]() |
#14 |
X First Lady
![]() Sv: Den nye operaen ...Jeg tror dette bygget kommer til å trekke til seg også de som før ikke var direkte operafrelste. Selv elsker jeg både opera og ballett og kommer til å besøke dette praktbygget så fort jeg har anledning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Sliter med tastaturet
![]() Sv: Den nye operaen ...Jeg velger å sitere Anne Enger (tidl kulturminister): Det er viktig at vi får til å bygge noe annet enn kjøpesenter i vår tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Den nye operaen ...Jeg er for kultur, men mot operaen. Personlig syns jeg at det i mye større grad bør satses på lokale kulturhus og satsing på kulturen rundt omkring i hele Norge foran å bruke så avsindig mye penger på noe som så veldig få vil ha nytte og glede av.
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Den nye operaen ...Jeg gleder meg vilt til høsten når jeg skal i operaen! Jeg har abonnement sammen med venninnen min. Vi har gledet oss til den nye operaen i mange år. Den gamle var trang og tragisk, ikke laget for opera. De som jobbet der hadde helt elendige arbeidsforhold. Har vært på et par omvsininger i bygget og det er ikke mange som hadde funnet seg i å jobbe under så dårlige forhold. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Fola Blakken
|
Jeg tror ikke på at veldig få vil ha nytte og glede av operaen. Både osloboere, andre nordmenn og turister vil helt sikkert besøke operaen. Jeg bor en liten dagsreise fra hovedstaden, men jeg regner med at jeg kommer til å gå på både en og to forestillinger der, og da vil det føles større og mer høytidelig enn å gå i min lokale konsertsal.
![]() |
![]() |
#19 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Den nye operaen ...Hvorfor i all verden skulle ikke Norge, som det rike landet vi er, ha en flott opera? Ethvert land med respekt for seg selv har en flott opera |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Du er bare for lokalkultur da? (satt litt på spissen)
Pamina & ![]() Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero) Sist redigert av Pamina : 16-04-08 kl 18:08. Årsak: tastaturet vil ikke det jeg vil. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|