Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Penger i bryllupsgave

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-08, 21:32   #1
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Penger i bryllupsgave

Våre venner ønsker seg penger i bryllupsgave. Hvor mye er vanlig å gi?

Dette er et vennepar vi har kjent i 6 år og er mye sammen med, men ingen av oss skal være forlovere. De skal ha det på et grendehus med flott middagsservering (ca 500 pr kuvert). Har hørt noen si at det er vanlig å gi gave til ca samme verdi som kuvertprisen, stemmer det i deres kretser?

:vil helst gi pakke, men etterkommer også ønsker:

Gammel 06-04-08, 21:35   #2
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Penger i bryllupsgave

Vi ønsket oss penger eller gavekort på skeidar da i giftet oss.
Fikk av de fleste 300-500 kr i penger eller gavekort

Gammel 06-04-08, 22:32   #3
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Til et vennepar hadde jeg nok ikke oversteget 500 i gave. Jeg hadde nok også gitt gave selv om brudeparet ønsket seg penger. I vår vennekrets er det vanlig å gi mellom 300 og 500 kr, når man ikke er forlover.

Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 22:43   #4
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Vi gir ca 1000 kr til nære venner.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 22:49   #5
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ville gitt 500 kr + en vinflaske elle noe.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 09:30   #6
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Jeg hadde nok gitt 1000,- Ihvertfall siden dere er to. Men er du sikker på at kuvert prisen er 500,-? Jeg har bare hørt om 1000 og oppover jeg.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 09:34   #7
Helle
Har glorien til vask.

Helle sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi fikk 800,- av et vennepar av oss.

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 09:38   #8
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Jeg tenker at 500,- er litt lite. (dersom man er to) 1000,- ville vi gitt.

Ofte koster det opp mot (eller over) 1000,- pr. person man inviterer.

Gammel 07-04-08, 10:20   #9
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Prisen på kun mat er kr 495,- (har sett menyen). Så kommer jo drikke og lokale på toppen.

Vil jo gjerne gi så mye vi har råd til, men både jeg og mannen må ha nye klær, barnevakten skal ha betalt, vi skal ha drikke utenom maten og muligens overnatting...Dyrt å være gjest også gitt. Dessuten skal vi jo i hvert vårt utdrikningslag som også koster en del å være med på.

Tar gjerne i mot flere innspill.

Gammel 07-04-08, 10:26   #10
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vi fikk fra 200-1000kr normalen lå på 500 mener jeg.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 10:30   #11
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Kan det vere mogeleg å gje kr 500,- i kontantar + ein pakke i tillegg?

Personleg likar eg ikkje å gje berre pengar, for det blir veldig tydeleg kven som gjer kor mykje og eg er litt redd det berre skal forsvinne i det store sluket. Ein kombinasjon for å kunne gje det brudeparet ynskjer seg + gje dei eit konkret minne frå dagen i tillegg, er ei løysing eg fint kunne ende opp med iallfall. Kva event. denne pakken skulle bestå av, blir sjølvsagt opp til kor mykje de ynskjer å bruke, men ikkje minst kva brudeparet likar. Ein, dyr, god vin? Ei spesiell bok? Ei skål i kunstglas? Ei moderne (og god!) termokanne? Stormkjøkken for dei friluftsinteresserte? Og så vidare....

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 11:51   #12
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Dere må jo gjøre en avveining i forhold til hva dere ønsker å betale, og ikke minst hva økonomien tillater.
At man skal gi det som kuvertprisen tilsier synes ihvertfall jeg er en tullete "regel". Da jeg giftet meg hadde ihvertfall ikke jeg noen forventninger om å få gaver tilsvarende prisen på maten vi hadde valgt. Et bryllup er et bryllup for meg, uansett hvordan brudeparet legger opp dagen sin.
Vi har pleid å gi 1000 kr til nære venner, men sjeldent gitt det i rene penger.

Gammel 07-04-08, 11:57   #13
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Tror det varierer veldig. Sist vi var i bryllug ønsket paret seg penger. Vi ga da 1000 (de er ikke nære), men jeg syntes egentlig det var litt mye. Tror de fleste ga 500, så det hadde nok holdt. Men litt vanskelig å vite. Synes også man skal ta i betraktning andre utgifter. Det hadde vi ikke her, men andre ganger har vi hatt store utgifter til reiser osv.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 13:42   #14
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ville gitt 500 kr.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 14:15   #15
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ville nok gitt et sted mellom 500 og 1000.

Gammel 07-04-08, 14:25   #16
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ga 500 kr til ei som jeg måtte reise langveis til for ett par år siden. Hun ble snurt virket det som!

Sist redigert av Azi : 07-04-08 kl 15:04.
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 14:26   #17
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Det kommer jo helt an på hva dere vil/har råd til. Også kommer det kanskje litt an på hva brudeparet forventer?

Selv ble jeg helt satt ut av å få mange hundre kroner fra foreldrene mine sine venner og sånt, noen er jo helt "ville" når det er snakk om bryllup. Av gode venner fikk vi penger eller gaver for rundt 500 kroner vil jeg anslå.

Argumentet om gave som skal matche kuvertpris og at det er dyrt å arrangere bryllup synes jeg er helt tullete. Det er da valgfritt å ha stor bryllupsfest? Ikke trenger det bli så dyrt heller.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 14:27   #18
noen
This is normal!

noen sin avatar

Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er en sånn vrangpeis som ikke gir penger hverken ifm bryllup, konfirmasjoner eller andre anledninger. Da gir jeg heller gavekort. Hvor mye vi legger i en gave, varierer litt etter hvor nære venner det er.

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 14:55   #19
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi ga 1000,- til en gammel skolekamerat av mannen,når vi var i bryllupet i september. Så vi ville nok gitt ca 1500 til nære venner.

Gammel 07-04-08, 15:02   #20
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tror jeg ville gitt rundt 500,- pluss en gave, men etter innlegget til Azi ble jeg usikker =)

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Jeg ga 500 kr til ei som jeg måtte reise langveis til for ett par siden. Hun ble snurt virket det som!

Vi skal i bryllup til ei venninne av meg i sommer, og da kommer flybillettene på 3000,- tur /retur. Så da bør jeg vel kanskje ta toget (som jeg hater), og heller gi resterende penger til brudeparet *vil ikke ha snurte venner*

Svar

Emneord
bryllupsgave

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:52.