Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Henger vi oss litt for mye opp i hva andre gjør?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-08, 15:51   #1
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Henger vi oss litt for mye opp i hva andre gjør?

Av og til så får jeg en følelse av at enkelte(på nettet , men også IRL) henger seg litt for mye opp i hva andre gjør (og jeg holder ikke meg selv utenfor denne påstanden). Det kan jo være forskjellige grunner til dette, men er det litt sånn av og til at "jeg er litt bedre enn andre" eller er det viktig at vi har meninger om hva andre gjør?

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 16:00   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Henger vi oss litt for mye opp i hva andre gjør?

Ganske automatisk legger man merke til hva andre gjør som er forskjellig fra det man gjør selv, men det er jo stor forskjell på hvordan folk handler ut i fra det.

Jeg syns ikke det er så viktig om jeg er bedre enn alle andre, men jeg syns det er litt viktig at jeg tar bevisste valg og står for det jeg gjør. Så når andre gjør ting annerledes vil jeg gjerne fundere litt på om jeg kanskje bør endre adferd, eller om jeg fremdeles mener at jeg gjør det riktige.

På forum er det ganske lett å legge ut om ting man reagerer på for å se om andre reagerer på det samme. Her er man jo på en måte en ukjent. Anonym. I rl holder man kanskje mer igjen fordi man ikke ønsker å virke dømmende.

Jeg føler ikke at jeg henger meg for mye opp i hva andre gjør, men jeg føler likevel at det er enklere for meg åå diskutere ting her inne enn i rl, fordi her kan man tenke seg litt om før man svarer og slikt. Så jeg er gjerne med i diskusjoner som omhandler hva andre gjør.

Gammel 18-03-08, 16:02   #3
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Både og vil jeg si.

Når det er barns sikkerhet med i bildet synes jeg det er bra at folk bryr seg om hva andre gjør. Jeg synes faktisk folk overser og ignorerer altfor mye. Terskelen for å levere bekymringsmelding er ofte altfor høy.

Men om kollegaen på jobben går med missfargede sokker eller ikke klipper håret ofte nok, det bryr jeg meg ikke om.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 16:05   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har meninger om mangt og mye, og liker å diskutere, men det gjelder mest generelle problemstillinger. Jeg er ikke egentlig så veldig opptatt av hva andre driver med, hvis det ikke påvirker meg (eller noen jeg bryr meg om) direkte, og bruker ganske lite energi på å tenke på eller snakke om det.

Gammel 18-03-08, 16:06   #5
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes egentlig motsatt. Vi henger oss litt lite opp i hva andre gjør, eller rettere sagt, vi bryr oss lite om andre. Jeg synes vi er litt redde for å vise oss at vi bryr oss. Det er blitt mer fokusering på oss selv og de vi kjennergodt, men dette gjør at det finnes mange ensomme mennesker som ikke får kontakt med andre. Når mennesker kan ligge døde i sin egen leilighet i flere uker uten at noen savner dem, da synes jeg at vi bryr oss for lite. Hvor godt kjenner du naboene dine? Om noen bryr seg nok om hva jeg gjør til å henge seg opp i det eller diskutere det med meg, så er vel det egentlig velmenende? Kan godt hende jeg er naiv, men jeg vil heller ha ti stykker som henger seg opp i for mye av det jeg gjør, enn at ingen bryr seg.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 16:06   #6
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Kirsebær i mye. Det er naturlig å legge merke til hva andre gjør og vurdere seg selv og sin oppførsel ut fra det og vica verca: å vurdere andre og deres oppførsel ut fra sine egen standarer.

Men akkurat dette med å diskutere konkrete hendelser synes jeg er helt bortkastet, det hender alikevel jeg ramler bort i en slik tråd fordi jeg synes det er interessant å diskutere ting generelt. Men å diskutere enkelttilfeller på nett synes jeg er så bortkastet som det kan bli. Det man egentlig diskuterer i slike tilfeller er jo vurderingen som ble gjort av vedkommende som observerte situasjonen, ikke hva som reelt skjedde.

Gammel 18-03-08, 16:07   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Jeg synes egentlig motsatt. Vi henger oss litt lite opp i hva andre gjør, eller rettere sagt, vi bryr oss lite om andre.

Jeg synes dette er to ganske forskjellige ting. Man kan bry seg veldig om folk uten å bry seg om hva de gjør, og omvendt kan man være en geskjeftig nysgjerrigpetrus som vet absolutt alt om hva naboene driver med, men ikke bryr seg om noen eller prøver å hjelpe til hvis man vet/mistenker at noen trenger hjelp.

Gammel 18-03-08, 16:16   #8
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Ganske automatisk legger man merke til hva andre gjør som er forskjellig fra det man gjør selv, men det er jo stor forskjell på hvordan folk handler ut i fra det.

Jeg syns ikke det er så viktig om jeg er bedre enn alle andre, men jeg syns det er litt viktig at jeg tar bevisste valg og står for det jeg gjør. Så når andre gjør ting annerledes vil jeg gjerne fundere litt på om jeg kanskje bør endre adferd, eller om jeg fremdeles mener at jeg gjør det riktige.

På forum er det ganske lett å legge ut om ting man reagerer på for å se om andre reagerer på det samme. Her er man jo på en måte en ukjent. Anonym. I rl holder man kanskje mer igjen fordi man ikke ønsker å virke dømmende.

Jeg føler ikke at jeg henger meg for mye opp i hva andre gjør, men jeg føler likevel at det er enklere for meg åå diskutere ting her inne enn i rl, fordi her kan man tenke seg litt om før man svarer og slikt. Så jeg er gjerne med i diskusjoner som omhandler hva andre gjør.

Enig i det her.

Gammel 18-03-08, 16:19   #9
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er enig med Kirsebær i mye. Det er naturlig å legge merke til hva andre gjør og vurdere seg selv og sin oppførsel ut fra det og vica verca: å vurdere andre og deres oppførsel ut fra sine egen standarer.

Men akkurat dette med å diskutere konkrete hendelser synes jeg er helt bortkastet, det hender alikevel jeg ramler bort i en slik tråd fordi jeg synes det er interessant å diskutere ting generelt. Men å diskutere enkelttilfeller på nett synes jeg er så bortkastet som det kan bli. Det man egentlig diskuterer i slike tilfeller er jo vurderingen som ble gjort av vedkommende som observerte situasjonen, ikke hva som reelt skjedde.

Ja det er slik jeg også tenker. Når diskusjoner går på konkrete hendelser, hva hjelper det da, vi får jo bare "sett" situasjonen fra den ene siden.

Gammel 18-03-08, 16:23   #10
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Standard

Enig i at vi bryr oss for lite om andre, men tror av og til vi bryr oss for mye om hva andre gjør.
Vi burde begynne å bry oss med om personene og ikke handlingene.

Gammel 18-03-08, 16:33   #11
Left
Passiv

Standard

Bæret får sagt det hun ja.

Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 16:46   #12
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes dette er to ganske forskjellige ting. Man kan bry seg veldig om folk uten å bry seg om hva de gjør, og omvendt kan man være en geskjeftig nysgjerrigpetrus som vet absolutt alt om hva naboene driver med, men ikke bryr seg om noen eller prøver å hjelpe til hvis man vet/mistenker at noen trenger hjelp.

Jeg er enig, Skilpadda, men forsto det litt på HI at hun kanskje mente det jeg definerte som å bry seg.

Det er litt lettere å diskutere hva andre gjør på nett, men jeg opplever at mange diskusjoner på nett tar utgangspunkt i hva andre gjør men ender som en slags generell diskusjon om situasjoner som ligner noe andre har gjort/gjør. Jeg diskuterer lite hva andre gjør IRL. Hvis jeg diskuterer hva andre gjør IRL, er det gjerne med andre forumberter. Det er litt sunt å diskutere og reflektere over hva man selv gjør og hva andre gjør, i hvert fall hvis det får fram andre synspunkter og fører til at man utvider horisonten litt. Det er ikke like sunt, hvis diskusjoner fører til at man synes man er best og ikke har noe å lære.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 16:54   #13
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Det er forskjell på å bry seg om, og det å bry seg med har jeg funnet ut.

Gammel 18-03-08, 18:30   #14
leliane
madmanized

leliane sin avatar

leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Jeg vet ikke om jeg kan kalle det "å henge seg opp i", men jeg lærer nå fryktelig mye om ting jeg ikke kan så mye om fra før av å lese om hva andre gjør her på forumet. Jeg lar meg så absolutt påvirke (jeg hadde f eks aldri hørt om Mooncup eller vaskenøtter før. Dessuten har jeg lest meg opp på bruk av tøybleier og nesten/snart blitt omvendt!), toleransegrensene testes, og jeg synes det er spennende med diskusjoner om verdivalg osv.

Kirsebæret sier mye bra her, forresten.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 21:53   #15
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Når det dukker opp diskusjoner her som omhandler konkrete hendelser går de raskt over til en generel greie syns jeg, så det er ofte interessant å være med der også.

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Kirsebæret sier mye bra her, forresten.

Sånn i motsetning til ellers?

Gammel 18-03-08, 21:56   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg henger meg bare teoretisk opp i hva andre gjør eller ikke gjør.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 21:59   #17
leliane
madmanized

leliane sin avatar

leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sånn i motsetning til ellers?

Helt sikkert ikke!

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-08, 00:01   #18
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er veldig mange som henger seg opp i at folk henger seg opp i hva andre gjør. Og sikkert noen som henger seg opp i at folk henger seg opp i at folk henger seg opp i hva andre gjør også. Skikkelig metaoppheng.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-08, 00:03   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg synes det er veldig mange som henger seg opp i at folk henger seg opp i hva andre gjør. Og sikkert noen som henger seg opp i at folk henger seg opp i at folk henger seg opp i hva andre gjør også. Skikkelig metaoppheng.

Er det noe å henge seg opp i, da, mener du?

Gammel 19-03-08, 00:04   #20
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er selvsagt helt greit.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
metaoppheng

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:16.