Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hårklumper på katt

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-08, 22:24   #1
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Hårklumper på katt

Hvordan fjerner man de som sitter helt inntil huden? Er livredd for å klippe henne, men hun har en gedigen en på brystet som må vekk. Finnes det noen lure triks?

Gammel 14-03-08, 22:27   #2
Left
Passiv

Standard

Sv: Hårklumper på katt

Du må nok bare ta saksen fatt er jeg redd.

Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 22:32   #3
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Klipp i vei. Om du ikke får klippet den av inne ved huden, så får du i hvert fall klippet så mye i den at du klarer å gre ut floken.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 23:01   #4
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Det virker som om det lugger, for jeg får ikke kommet skikkelig til.

Gammel 14-03-08, 23:09   #5
Dali
Glad

Dali sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vår katt sine klumper var så ille at det ikke gikk å gre ut uansett hvor mye vi klippet. Enden på visa var at gubben reiv av klumpene. Ikke alle på en dag, for katten var ikke såå tålmodig akkurat. Det virka som om katten syntes det var litt "godtvondt" for han fikk lov å holde på en stund før nok var nok. Alternativet er dyrlege, narkose og barbermaskin, som tar knekken på lommeboka.

Gammel 14-03-08, 23:10   #6
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ei jeg kjenner måtte ta med katten sin til dyrlegen for å barbere bort en sånn hårklump på magen. Katten var kilen og damen turde ikke klippe av redsel for å klippe hull på skinnet. Vet ikke om dyrlegen ga katten narkose eller kun beroligende, men katten sov iallefall mens hn barberte bort hårklumpen.

Børst og gre katten daglig etter at du har fått fjernet hårklumpen.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 23:12   #7
carmenzita

carmenzita sin avatar

Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har en katt,som hater å bli gredd,vi tar med oss snop og klippemaskin på badet,en holder og en klipper.
Men nå sist var det så ille at jeg tok hun med til "frisøren" betalte rundt 350 for hele greia.
Ser jeg klumper som ikke sitter så langt inn mot huden tar jeg de med saksa selv når hun sover.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 23:13   #8
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Standard

Jeg føler jeg grer henne ofte også. Men tydeligvis ikke ofte, eller godt, nok. Prøver å lirke i klumpen når hun ligger på fanget da, og det får jeg lov til. Kanskje jeg klarer å få den liten nok til å få den"røsket ut"? For dyrlege høres skremmende ut.

Gammel 14-03-08, 23:13   #9
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Om dere klarer å holde katten, barber den.

Gammel 14-03-08, 23:15   #10
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Standard

Det er bare meg her da. Og lillemor, men hun sover. *singel med fritidsproblemer på fredagskvelden*

Gammel 14-03-08, 23:20   #11
carmenzita

carmenzita sin avatar

carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvis du får lov å nappe litt i den så klipp av halvparten,eller så langt inn som du tør og gre videre derfra,evt lirk en kam mellom hud og hår og klipp......

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 23:32   #12
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Standard

Lirke kam imellom var ikke dumt. Kanskje jeg får lov til det?

Gammel 14-03-08, 23:49   #13
kris
kross

kris sin avatar

Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du kan faktisk skade katten hvis du ikke er forsiktig når du fjerner sånne klumper. Jeg sier som pippimamma; vær nøye med den daglige stylingen heretter.

Et lite tips fra meg: Hvis du begynner å klippe deg inn i klumpen fra utsiden, blir det lettere å få den løs. Klipp løs litt og litt, og bruk børste/kam forsiktig for å prøve å løse opp i klumpen innimellom klippingen. Vær veldig forsiktig med å klippe fra undersiden (altså mot huden), for det er veldig lett å skade kattens hud da. Det samme gjelder hvis du drar for hardt i klumpen med børste/kam. Carmenzitas tips er bra; da holder du huden igjen med kammen, slik at den ikke rives eller klippes så lett.

kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 23:59   #14
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ariel, her.

Jeg føler jeg grer henne ofte også. Men tydeligvis ikke ofte, eller godt, nok. Prøver å lirke i klumpen når hun ligger på fanget da, og det får jeg lov til. Kanskje jeg klarer å få den liten nok til å få den"røsket ut"? For dyrlege høres skremmende ut.

Nei, du sier noe.
En ting var at jeg visste at jeg måtte gre min langhårede pusegutt hver dag, en annen sak var å få forklart det til katta, så han visste å være inne hver dag.
Stakkaren var skamklipt fra november til juni.
Saks var det eneste som hjalp på kråkereiret hans.

Gammel 15-03-08, 01:08   #15
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har blitt tipset om en børst eller kam med kniv på... Ikke så mye hjelp i det, siden jeg ikke har sett en sånn.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-08, 02:10   #16
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Slike klumper kan være smertefullt for en katt.
Når vi mottok våres Perser/skogskatt så hadde hun mange slike klumper og vi gikk til vetrinæren.
De fjernet de forsiktig med saks og barbermasking.
Det er fort gjort å ta huden når de er helt inn til huden.

Vi fikk beksjed om at for å forebygge dette så var det viktig og børste og stelle pelsen ofte.

Etter vi fikk henne så var hun alltid fin i pelsen.
Blir de ikke tatt så kan de få stygge sår.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-08, 21:47   #17
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Syns så synd på de langhårede, hjemløse kattene. De kan risikere å få så mange og store klumper rundt halsen at de tilslutt kveles

Gammel 15-03-08, 21:57   #18
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Du kan klippe bort deler av klumpen slik at den blir mindre.

ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-08, 22:40   #19
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Standard

Nå er 95% av den, endelig, borte. Jeg har kastet meg over saksen hver gang hun har krøpet opp på fanget i dag, og nå på slutten nøt hun virkelig klippingen min. Det var i alle fall tydelig at den plaget henne, og at hun nå føler seg bedre. Lille, vakre, pusen min. (Sitat:Lillemor)

Gammel 17-03-08, 08:47   #20
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Medlem siden: Sep 2006
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Så godt at du har fått vekk mesteparten.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:35.