Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Trenger inspirasjon til hva jeg kan bruke eggehviter (6 stk) til

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-08, 23:10   #1
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Trenger inspirasjon til hva jeg kan bruke eggehviter (6 stk) til

Vet at jeg kan lage marengs, men har noen andre forslag?

ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 23:12   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger inspirasjon til hva jeg kan bruke eggehviter (6 stk) til

Sjokolademousse, kokosboller, sølvkake ...

Lavkarbo delfiakake, den er ganske god.

Gammel 25-02-08, 23:14   #3
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Hvor finner jeg oppskriftene? (hopper opp og ned i ren og skjær iver!!)

Gammel 25-02-08, 23:16   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flere:

Skjærereir (småkaker)

3 eggehvitter
250 gram melis
1/2 ts kardermomme
1/2 ts kanel
250 gram mandler, finskåret på langs

Pisk eggehvittene stive. Rør forsiktig inn melis, kardermomme og mandler i eggehvittene. Settes i små klatter på bakepapir og stekes ved 185 oC i 10-15 minutter. Avkjøles på bakepapiret.

Cappuccinomousse
175 g sjokolade
3 ss sterk kaffe
5 eggehviter
50 g sukker
2 eggeplommer
1,5 dl vispet kremfløte

Smelt 150 g av sjokoladen med kaffen. Visp eggehviter og sukker til marengs. Vend eggeplommene i lett avkjølt sjokolade. Vend inn eggehvitene og så halvparten av fløten. Fordel i glass og sett i kjøleskap 2-3 timer. Pynt med resten av fløten og riv resten av sjokoladen oppå.

Pavlova, nøttebunn og lignende er jo også ypperlig. Og eggehviter kan visstnok fryses.

Gammel 25-02-08, 23:18   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Hvor finner jeg oppskriftene? (hopper opp og ned i ren og skjær iver!!)

Oj dumme meg, må jo legge med oppskrifter. :klaskepanne:

SØLVKAKE: (gullkake er best, men den er laget på eggeplommer)

1 kopp smør
2 kopper sukker
1 kopp melk
2 kopper hvetemel
2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
4-5 eggehviter

Rør smør og sukker lyst og lett.
Ha i melk og melet med bakepulver og vaniljesukker. Til sist røres de stivpiskede eggehvitene forsiktig inn.

Stekes i smurt og strødd form ved 225 grader. Kontroller med bakepinne etter 20-30 min.

Oppskrift på kokosboller.

Gammel 25-02-08, 23:18   #6
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Standard

mmm.. dette høres godt ut!

Gammel 25-02-08, 23:21   #7
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Standard

1 kopp = 2 dl?

Har tabbet meg ut tidligere med å tro at en kopp er en kopp, men det ble helt feil i forhold til antall eggehviter eller gjærmengden. Derfor må jeg har det inn med.. eh.. t-skje??

Gammel 25-02-08, 23:29   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Aner ikke, men tror det er noe sånt ja. Det viktigste er vel at du bruker samme type kopper til alle ingrediensene slik at det blir likt, og så justerer du bare væskemengden etterpå. Men siden ALT omtrent var i koppemål her, ser det ut til at det skal gå bra.

Gammel 26-02-08, 07:46   #9
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lag mandel- eller nøttebunner med eggehvitene.

3 eggehviter
250 gram sukker eller melis
250 gram malte mandler eller nøtter

Pisk eggehviter og sukker godt ha i mandlene. Stek på 175 grader i 30 minutter i en springform. Bunnen blir seigere og mer kransekakeaktig med melis enn med sukker.

Bunnen kan brukes til iskake, til sjokoladekrem, til vanlig pisket krem med litt reven sjokolade på. Det er kjekt å ha et par liggende i fryseren, for de tiner fort.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
cappuccinomousse, nøttebunn, skjærereir, sølvkake

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:43.