Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Smører skolebarna matpakka selv?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-08, 23:03   #1
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.328
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Smører skolebarna matpakka selv?

Det har våre gjort hele tiden siden de begynte på skolen, og på slutten da de gikk i barnehagen. (riktignok smører jeg om kvelden de gangene jeg begynner 730, og de skal på SFO kl 7 - for å spare tid om morgenen, de spiser frokost der.)
De to eldste sov over hos hver sin venninne en natt jeg skulle på nattevakt. Om ettermiddagen sa begge at mammaen til "X" hadde smurt nista og frokosten til de. Selvsagt kan det være tilfeldig at begge gjorde det, men er det vanlig at foreldre smører maten til 2.-3. klassinger? Begge disse jentene har overnattet hos oss, og jeg har aldri tenkt å spørre om jeg skule smøre til de, og ikke la jeg merke til om de så spørrende på meg... 4-åringen min smører i allefall smøret selv og prøver gjerne å smøre f.eks leverpostei selv.(men blir sint om det ikke blir perfekt...)

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 23:06   #2
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Smører skolebarna matpakka selv?

Jeg har 2. klassing og han smører selv noen dager, andre dager smører jeg (kvelden før) Jeg må uansett lage nister til de to minste og meg selv så om jeg lager til han også spiller ikke så stor rolle.
Han liker godt å smøre selv, så om han har god tid gjør han det. Ingen av kameratene hans som smører, ingen av venninnen heller såvidt jeg vet.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 23:08   #3
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smører skolebarna matpakka selv?

Det hender mine unger smører matpakka si selv. Men jeg har ikke noe i mot å gjøre det, så det er vel stort sett jeg som gjør det.

Jeg smørte forøvrig alltid matpakka mi selv da jeg var barn, helt fra jeg gikk i 1. klasse.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 23:08   #4
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.525
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smører skolebarna matpakka selv?

Jeg smører for jenta mi. Første trinn. Og så prøver jeg å prakke på henne frukt og grønnsaker, ikke like vellykket.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 23:12   #5
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Smører skolebarna matpakka selv?

Mine to eldste begynte å smøre matpakka si da de var rundt 9-10 år. Vesla på 7 år får ferdigsmurt matpakke. Det er mest effektivt.

På skolen jeg jobber opplever jeg stadig barn som klager på feil pålegg som foreldre har hatt på (5. klassinger). Jeg bruker å si at da er det best å smøre selv Noen glemmer matpakka og sier at foreldrene har glemt å legge den i...

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 23:13   #6
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.328
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Smører skolebarna matpakka selv?

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Det hender mine unger smører matpakka si selv. Men jeg har ikke noe i mot å gjøre det, så det er vel stort sett jeg som gjør det.

har ikke noe imot det jeg heller altså...
Noen uker smører de alle dagene, noen uker smører jeg opptil 3 dager, alt etter om jeg jobber dag eller fri eller kveld...

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 23:18   #7
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.328
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Smører skolebarna matpakka selv?

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

På skolen jeg jobber opplever jeg stadig barn som klager på feil pålegg som foreldre har hatt på (5. klassinger). Jeg bruker å si at da er det best å smøre selv Noen glemmer matpakka og sier at foreldrene har glemt å legge den i...

Enklere når de smører selv, ikke alltid like lett å huske hvem som helst vil ha det, hvem vil ha det...
mellomste har glemt maten noen ganger... men det har og hendt at hun har den med og glemmer å spise den! (aner ikke hva hun gjør mens de andre spiser, stirrer drømmende ut vinduet kanskje?...)

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 23:28   #8
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.846
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smører skolebarna matpakka selv?

Jeg eller mannen smører matpakkene. Stort sett gjør vi det på kvelden.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 23:35   #9
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smører skolebarna matpakka selv?

Mannen min lager matpakker til hele familien dagen i forveien. Det fungerer bra og vi har tenkt å fortsette med det.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 23:36   #10
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.614
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smører skolebarna matpakka selv?

Jeg eller mannen smører matpakkene til barna. De går i 2 og 4 klasse. Minsten går siste året i barnehage. Når er det vanlig at de begynner å smøre matpakke selv? Jeg vet ikke, jeg bodde i Sverige til jeg var 14 år. Vi trengte ikke matpakke. Min kjære fikk smurt matpakke av sin mor til han flyttet hjemmefra. Etter det har han aldri hatt med matpakke på jobb.

Hun som går i 2 klasse kunne helt klart ordnet matpakken selv. Ikke minstemor, hun er alt for surrete. Hun hadde endt opp uten matpakke. For eldstemann med hans spisevansker ville det vært en drøm å lage matpakken selv. Da hadde han sluppet å spise for han ville ikke hatt noen med seg. Jeg tror jeg satser på smøre matpakke en stund til.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 23:41   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smører skolebarna matpakka selv?

Jeg smører gjerne til de blir voksne, jeg. Er absolutt ikke vant til det hjemmefra selv, men for det første synes jeg det er greit å lage klar maten dagen i forveien, for det andre kan jeg like gjerne lage flere matpakker i samme slengen, for det tredje lager jeg ofte i stand noe middagsrestegreier og tenker gjennom ulike påleggstyper og matvarer slik at kostholdet blir best mulig sammensatt, og det tror jeg ikke de greier selv enda.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 23:49   #12
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Smører skolebarna matpakka selv?

Mannen smører matpakke til Christian hver dag. Han går i 4 klasse. Og han lager frokost til meg. Den pakker jeg ned fort i vesken og tar med meg og spiser den når jeg kommer på jobben. Rekker ikke å spise den hjemme.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 23:55   #13
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.328
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Smører skolebarna matpakka selv?

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Jeg smører gjerne til de blir voksne, jeg. Er absolutt ikke vant til det hjemmefra selv, men for det første synes jeg det er greit å lage klar maten dagen i forveien, for det andre kan jeg like gjerne lage flere matpakker i samme slengen, for det tredje lager jeg ofte i stand noe middagsrestegreier og tenker gjennom ulike påleggstyper og matvarer slik at kostholdet blir best mulig sammensatt, og det tror jeg ikke de greier selv enda.

De får ikke velge helt "fritt"... Syltetøy får de ikke (dessuten blir det bare klin likevel) og de skal ha to forskjellige pålegg (så når de har en favoritt må de likevel ha noe annet og).

Ikke greit å vite hva er "vanlig". Skjønner at det er enklere hvis en har dårlig tid om morgenen. Det har vi heldigvis ikke hver dag siden jeg jobber turnus. Hos oss er det likevel ikke tida det tar å lage nista som er problemet hvis vi en dag har dårlig tid, det er tida mellomste bruker på å spise (litt vimsete). Skjønner også det der barna er ensidig i kosten. Synes mine er flinke til å variere. Går i forskjellige pålegg, selv om de har perioder de helst vil spise det samme hele dagen.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 10:04   #14
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.824
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smører skolebarna matpakka selv?

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Mine to eldste begynte å smøre matpakka si da de var rundt 9-10 år. Vesla på 7 år får ferdigsmurt matpakke. Det er mest effektivt.

Sånn gjør vi det her også. Når de blir 9-10 år begynner de å smøre selv. Frem til det smører vi.

__________________
95, 99, 04
Erica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 13:06   #15
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smører skolebarna matpakka selv?

Jeg husker ikke når jenta mi begynte å smøre selv. Ho har gjort det noen år ihertfall, men det skulle bare mangle siden hun går i 7.klasse. Mellomste smører ikke selv. Ho går i andre.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 13:25   #16
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.696
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smører skolebarna matpakka selv?

Siden jeg ikke har så store barn så snakker jeg av egen erfaring. Begynte når jeg gikk i 2 klasse (dagens 3 klasse) fordi mamma reiste før vi sto opp. Brød sto klart. Synes ikke det var noe vanskelig. Greit å få velge selv. Ble litt irritert på halve klassen som syter og klager under lunsjen over at de har fått feil pålegg. Dette varte helt til langt opp på ungdomsskolen. Hva jeg kommer til å gjøre når jeg får så store barn gjenstår å se, men tror han kommer til å begynne tidlig.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 13:35   #17
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.549
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smører skolebarna matpakka selv?

HAr jo bare en sønn på 2.5 år så det er jo ikke en aktuell problemstilling, men utifra egen erfaring så smurte jeg ikke matpakke selv, iallefall ikke på barne og ungdomskolen, det gjorde pappa. Mulig jeg fikset det selv på videregående.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 14:41   #18
Trolljenta25
Erfaren
 
Trolljenta25 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 896
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Sv: Smører skolebarna matpakka selv?

Eldstejenta får smurt matpakke av meg eller mannen. Hun er 9. Hun lager selv innimellom, men det tar minst tid om morgenen hvis vi gjør det for henne. Jeg lager ikke kvelden i forveien, for det hatet jeg selv når jeg var liten, at brødskivene hadde ligget i kjøleskapet over natten.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 14:50   #19
lille my
Erfaren
 
lille my sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.048
lille my er populærlille my er populærlille my er populærlille my er populær
Standard

Sv: Smører skolebarna matpakka selv?

Jeg smører matpakke til begge skoleguttene, de går i 2. og 4. klasse.

__________________
Lille my med 3 skjønne gullunger
1998,2001 og 2003.
lille my er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 14:56   #20
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smører skolebarna matpakka selv?

Her smører skolebarna matpakken sin selv. Jeg vet at de to eldste bytter på å smøre til han som går i 1. trinn, men det er mest for å være ivaretakende og omsorgsfull.

Jeg har ihvertfall sluppet fra meg denne jobben, og det er bevisst

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no