Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Hjelp meg med å bygge en platesamling!

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-07, 20:06   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelp meg med å bygge en platesamling!

Jeg syns dette er et pinlig innlegg å skrive, men hiver meg uti det. Saken er: Jeg har rett og slett vent meg av med å høre på musikk. Det ble mye tv på kveldene en periode, ellers liker jeg å høre på radio, og jeg liker ikke å ha lyd direkte inn på ørene. Og nå merker jeg at når kvelden kommer så har jeg bare lyst til å ha det stille. Men jeg liker jo musikk, og har lyst til å venne meg til å lytte igjen.

Problemet er følgende: Den platesamlingen jeg har er full av cd-er med hakk og skår etter diverse ungeherjing. Så jeg må begynne på nytt. Og: Jeg klarer aldri å huske låt- eller artistnavn, så jeg aner ikke hva jeg skal kjøpe! Jeg er 100% utdatert på hva som rører seg, og føler meg ganske dum...

Kan noen hjelpe meg?

Her er hva jeg IKKE liker:
- "Listepop" (vidt begrep, men dere forstår forhåpentligvis hva jeg mener)
- Veldig tung, mørk musikk
- House
- Samtidsmusikk (12-tonesaker og sånt)

Hva jeg liker (lista blir rar, siden jeg jo ikke husker artistnavn!):
- "Gammeldags" kosejazz. Hva het disse damene som sang jazz før i tiden, da?? April in Paris og sånt.
- Johnny Cash
- Dolly Partons klassikere
- Bueno Vista Social Club
- Jeg hørte Earth, Wind and Fire på Nobelkonserten, men jeg aner ikke om jeg vil like en plate veldig godt
- Melissa Etheridge
- Kari Bremnes
- Klassisk, typisk veldig "letthørte" symfonier, opera (Puccini) og sånt.

Jeg trenger altså hjelp til å handle nytt. Og jeg trenger det ganske spesifikt: artist OG platenavn. Music for dummies.

Gammel 13-12-07, 20:09   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg med å bygge en platesamling!

Johnny Cash.

Gammel 13-12-07, 20:12   #3
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Du må ha Janis Joplin, Jimi Hendrix, The Doors, The Beatles og Led Zeppelin. Ingen samling er komplett uten.

Gammel 13-12-07, 20:13   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Van Morrison.

Gammel 13-12-07, 20:15   #5
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

John Farnam.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 20:24   #6
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må dere lese hva damen skriver:
Artist og platenavn.

Jeg fikk Erindring av Kari Bremnes av en kjekk storesøster for noen år siden, og jeg liker den veldig godt. Så om du skal ha noe av henne, så vil jeg anbefale den.

Jeg er også glad i musikken til Silje Nergaard, hvis vi skal innom jazz, både Nightwatch, At First Light og Port of Call.

Gammel 13-12-07, 20:25   #7
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du skal være glad jeg husker artistnavn i det hele tatt.

Gammel 13-12-07, 20:29   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Se der, ja, Adrienne skjønte det.

D'Arcy: Noen tips til album av nevnte artister? Sånn til å starte med? Jeg har altså ikke ambisjon om å bygge en DIGER (eller "komplett") platesamlig. Jeg vil bare ha litt musikk som jeg liker å høre på.

Gammel 13-12-07, 20:30   #9
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

The best of ...

Gammel 13-12-07, 20:33   #10
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil også anbefale å ta en tur innom Platekompaniet, enten butikk eller på nett, og sjekke Nice Price-samlingen deres. Der er det ikke få CD-er som er rimelig lave i pris. Verdt et forsøk.

Gammel 13-12-07, 20:38   #11
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vaya con Dios må du ha, plata ved samme navn som bandet.

Billie Holliday er vel en av disse gammeldagse kosejazzdamene du bør ha.

Jeg kjøpte for noen år tilbake to plater som het Unforgettable 1 og 2 og der var det diverse gamle svisker fra 40 og 50-tallet. Det måtte være noe for deg tror jeg. Nat King Cole også kanskje?

Shania Twain kanskje?

Ingen platesamling er vel komplett uten noe Bruce Springsteen.

Hanne Boel liker du sikkert.

Phil Collins/Genesis.

Madonna?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 20:40   #12
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg fikk Erindring av Kari Bremnes av en kjekk storesøster for noen år siden, og jeg liker den veldig godt. Så om du skal ha noe av henne, så vil jeg anbefale den.

Den ville jeg også valgt. Jeg syns den har med det som er verdt å høre fra de første platene hennes. I tillegg ville jeg spedd på med:

Løsrivelse (tekster av Munch, musikk av Bjørnstad. En absolutt must-have om man liker Kari Bremnes)
Månestein (min absolutte favoritt til nå)
Svarta Bjørn

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 17-04-09 kl 07:40.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 20:43   #13
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Plater jeg aldri blir lei av er bl.a Dires Straight, Supertramp og Yellow, hadde jeg mistet disse hadde jeg nok kjøpt de om igjen..

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 20:47   #14
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Hva er det det svenske bandet heter? Fornavn på karen + et eller annet. Kjempebehagelig musikk.

Gammel 13-12-07, 20:48   #15
cilen

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Bo Karspers orkester?

Gammel 13-12-07, 20:48   #16
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jepp. Han liker jeg.

Gammel 13-12-07, 20:50   #17
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hva er det det svenske bandet heter? Fornavn på karen + et eller annet. Kjempebehagelig musikk.

Du og Polyanna stiller i samme kategori når det gjelder å huske artistnavn.

Gammel 13-12-07, 20:50   #18
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Siden du liker Kari Bremnes, og det snart er jul MÅ du ha Desemberbarn.

Ellers er U2 "Joshua three" en vikrig byggestein i en god platesamling. Van Morrison som Sitron nevner er deilig kosemusikk. Best of - plata som kom for noene år siden er verdt å lytte på. Ellers synes jeg at en kompett Madrugada/Sivert Høyem-samling vil være på sin plass.

Jeg kunne fortsatt og fortsatt ...

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 20:50   #19
cilen

cilen sin avatar

Standard

Ja, han har en spesiell stemme og dialekt. Kjempefin musikk!

Gammel 13-12-07, 20:50   #20
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Og jeg fant plutselig ut hva jeg skal gi til storesøsteren min til jul. Pjaktisk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:35.