Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjelp! Ribbe i morgen!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-07, 20:06   #1
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Hjelp! Ribbe i morgen!

vi tar jula litt på forskudd i morgen og jeg skal lage ribbe. Problemet er, nr. 1 jeg er en katastrofe på kjøkkenet, nr. 2 jeg finner ikke oppskriften.
Jeg skal krydre ribba nå og legge den med svoren ned i vann over natta. Skal jeg da steke den i en halvtime med svoren ned i vannet og så snu den i morgen? Jeg husker bare ikke. Hjelp!

Gammel 17-11-07, 20:14   #2
Ada
Ny

Ada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Ada har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hjelp! Ribbe i morgen!

Vi følger matprat.no's oppskrift på ribbe hvert år og ribben blir helt super, emd perfekt sprø svor.

Du finner den her:
http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=7736

Gammel 17-11-07, 20:16   #3
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Er det bare jeg som husker feil eller stekte jeg den med svoren ned dekket i vann i en halvtime før den ble snudd og stekt en halvannen time til??

Gammel 17-11-07, 20:17   #4
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Nå fikk jeg lyst på ribbe.

Gammel 17-11-07, 20:18   #5
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sannemor, her.

Er det bare jeg som husker feil eller stekte jeg den med svoren ned dekket i vann i en halvtime før den ble snudd og stekt en halvannen time til??

Det er mange som gjør det sånn, ja.

Gammel 17-11-07, 20:22   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg legger ribba med svoren opp oppå et fat i langpanna. Heller noen dl vann oppi og dekker med folie.
Steker på ca 225 grader i ca en halv time.
Tar deretter ut langpanna, fjerner folie og fat, steker videre på 200 grader i en og en halv til 2 timer (kommer an på hvordan ribbe).

Når Ribba ser ferdig ut tar jeg den ut, deler den i serveringsstore stykker og ettersteker den i 20 minutter eller så. Da ser den ikke så blek og dvask ut.

Jeg får alltid sprø svor og saftig ribbe.
Ribbe er digg!

Gammel 17-11-07, 20:26   #7
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

Standard

Gleder meg til middag i morgen!

Gammel 17-11-07, 20:28   #8
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg steker aldri ribba med svoren ned først.
Krydreer med salt og pepper dagen før.
legger den på rist over langpanne. Vanner godt underveis slik at den blir dampet underfra.
Siste par minutter stekes den høyt i stekeovnen med grillen på. OBS!! svoren blir fort svidd.

Får perfekt ribbe hvert år. :selvskryt:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-07, 20:30   #9
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg går også god for matprat sin oppskrift iallefall! - Det er så enkelt at jeg hånflirer av de som gjør ribbesteiking til vitenskap...

Gammel 17-11-07, 20:36   #10
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg går også god for matprat sin oppskrift iallefall! - Det er så enkelt at jeg hånflirer av de som gjør ribbesteiking til vitenskap...

Si ikke det! Jeg sliter selv med fårikål!

Gammel 17-11-07, 20:44   #11
Fruktflua
Sperret

Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

vi tar jula litt på forskudd i morgen og jeg skal lage ribbe. Problemet er, nr. 1 jeg er en katastrofe på kjøkkenet, nr. 2 jeg finner ikke oppskriften.
Jeg skal krydre ribba nå og legge den med svoren ned i vann over natta. Skal jeg da steke den i en halvtime med svoren ned i vannet og så snu den i morgen? Jeg husker bare ikke. Hjelp!

Ikke stek den med svoren ned. Følg heller denne oppskriftsvideoen fra apertif.no.
Den brukte jeg her om dagen og ribba mi ble for første gang svært vellykket. Følg videoinstruksene til Ole Martin Alfsen.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-07, 21:00   #12
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Hvorfor styre sånn med ribbe? Det er da mye bedre med pinnekjøtt. *innser at jeg muligens banner litt i kjerka nå*

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-07, 21:22   #13
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Hm.. går det virkelig an å ta en ribbemiddag i november? *misunnelig*

Gammel 17-11-07, 21:46   #14
Fruktflua
Sperret

Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Hvorfor styre sånn med ribbe? Det er da mye bedre med pinnekjøtt. *innser at jeg muligens banner litt i kjerka nå*

Her spiser vi både ribbe og pinnekjøtt. Vi hadde ribbe på onsdag, og i dag hadde vi pinnekjøtt.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-07, 21:54   #15
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Si ikke det! Jeg sliter selv med fårikål!

Fårikål er vanskeligere å få til enn ribbe altså...jeg er ingen guru på kjøkkenet!

Det går bra sjø'!

Gammel 17-11-07, 21:57   #16
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg legger ribba med svoren opp oppå et fat i langpanna. Heller noen dl vann oppi og dekker med folie.
Steker på ca 225 grader i ca en halv time.
Tar deretter ut langpanna, fjerner folie og fat, steker videre på 200 grader i en og en halv til 2 timer (kommer an på hvordan ribbe).

Når Ribba ser ferdig ut tar jeg den ut, deler den i serveringsstore stykker og ettersteker den i 20 minutter eller så. Da ser den ikke så blek og dvask ut.

Jeg får alltid sprø svor og saftig ribbe.
Ribbe er digg!

Idiotsikker oppskrift!

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-07, 22:05   #17
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Ikke stek den med svoren ned. Følg heller denne oppskriftsvideoen fra apertif.no.
Den brukte jeg her om dagen og ribba mi ble for første gang svært vellykket. Følg videoinstruksene til Ole Martin Alfsen.

Skal sjekke den.

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Siden jeg er oppvokst med begge så har vi pinnekjøtt eller ribbe på julaften annenhver jul. Blir det ribbe på julaften blir det pinnekjøtt på første juledag.

Opprinnelig lagt inn av Manga, her.

Hm.. går det virkelig an å ta en ribbemiddag i november? *misunnelig*

For å si det sånn så er det svigermor som inviterte oss på middag. Så lurte hun på om vi kunne spise hos oss, og om svoger med fam også kunne komme. Så lurte hun like greit på om jeg kunne lage maten her. Jeg hater å lage mat, så det var ikke min ide. Spesielt når mannen skal sove ut julebordsfylla og jeg skal svette alene med tre små.. Ho ho... Det blir vel jul allikavel!

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Fårikål er vanskeligere å få til enn ribbe altså...jeg er ingen guru på kjøkkenet!

Det går bra sjø'!

Satser på det!

Gammel 17-11-07, 22:09   #18
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Absolutt svoren ned i vann først for damping, gjort det de siste årene og gud så mye bedre og sprøere svor du får da!

Vi skal også ha 6 stk til ribbe middag i morgen

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 08:24   #19
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

For å si det sånn så er det svigermor som inviterte oss på middag. Så lurte hun på om vi kunne spise hos oss, og om svoger med fam også kunne komme. Så lurte hun like greit på om jeg kunne lage maten her. Jeg hater å lage mat, så det var ikke min ide. Spesielt når mannen skal sove ut julebordsfylla og jeg skal svette alene med tre små.. Ho ho... Det blir vel jul allikavel!

Jeg hadde følt meg litt lurt jeg altså.

Gammel 18-11-07, 11:38   #20
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

Standard

Er det noen som har et sånn gratishefte om julemat? Der står nemlig oppskriften. Ikke matprat sin, men muligens Ica sin?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:28.