Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Natron eller bakepulver?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-07, 12:08   #1
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Natron eller bakepulver?

Jeg har lyst til å lage chocolate chip cookies i dag, men i oppskriften står det at jeg trenger natron. Jeg har ikke natron, men jeg har masse bakepulver...

Kan jeg bytte ut natronet med bakepulver, eller blir det feil? (Natronen skal tilsettes det tørre, slik man gjør med bakepulver.)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 12:13   #2
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Natron eller bakepulver?

Du kan erstatte natron med bakepulver (men du kan ikke erstatte bakepulver med natron).

Gammel 14-11-07, 12:17   #3
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Ah! Thank ju! *går å baker*

Må huske å bake dobbel oppskrift, ellers spiser jeg bare opp hele deigen.

Gammel 15-11-07, 22:05   #4
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Du kan erstatte natron med bakepulver (men du kan ikke erstatte bakepulver med natron).

Jo, men bare hvis oppskriften inneholder enkelte ingredienser (surmelk, jogurt o.l.)

Gammel 16-11-07, 00:01   #5
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jo, men bare hvis oppskriften inneholder enkelte ingredienser (surmelk, jogurt o.l.)

Du kan erstatte bakepulver med natron hvis oppskriften inneholder enkelte ingredienser som surmelk, ja. Ikke ellers.

Bakepulver går over i gassform av seg selv når den kommer i kontakt med væske + ved oppvarming. Derfor kan bakepulver fint erstatte natron.

Gammel 16-11-07, 08:54   #6
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Er det mange som bruker natron her? Jeg husker det fra heimkunnskapen på skolen, men har aldri kjøpt det selv..

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-07, 08:59   #7
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Jeg bruker natron kun når jeg lager lapper (inneholder surmelk).

Gammel 16-11-07, 09:02   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Argh, det skulle jeg jo visst da jeg LØP i butikken rett før stengetid forrige uke fordi jeg skulle lage cookies og ikke hadde natron.
Jaja, nå har jeg begge deler.

Gammel 16-11-07, 10:43   #9
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Bruker utrolig mye natron jeg, synes det gir god lukt og smak til bakverket i tillegg til hevingsbiten. Det gjør ikke bakepulver.

Gammel 16-11-07, 10:48   #10
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Natron (dvs. stoffet som er i posene som heter Natron) er en av bestanddelene i bakepulver.

Gammel 16-11-07, 10:51   #11
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Oppskrift på Chocolate Chip Cookies...? Høyrdes godt ut.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-07, 18:49   #12
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Standard

De ble fantastisk gode! Jeg er kåret til verdens beste kjerring av gutta på jobben til gubben. (Sendte med ham en boks cookies.)

Jeg brukte denne oppskriften. Dobbel porsjon, selvsagt. Og bare så det er sagt: Til dobbel oppskrift trenger en 5 dl smør (IKKE smeltet), og det tilsvarer nøyaktig en halvkilospakke.

Gammel 17-11-07, 20:34   #13
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Tusen takk!

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:08.