Isets "gulasj-gryte"
Vet ikke om jeg kan kalle det gulasj, egentlig. Skulle lage Albertines gulasj i dag, men jeg klarer jo ALDRI å følge en oppskrift uten å mikse og trikse, så det ble ikke helt som det skulle, men fy fader så godt! Mann og unge spiste seg halvt ihjel, dette skal jeg lage flere ganger!! Tror jeg vil ha kål oppi også neste gang:
5-600 gram grytekjøtt i biter
4-5 store løk
1-2 hele kinesiske hvitløk
5-6 gulrøtter
5-6 store poteter
2 store røde paprika
1 boks rømme
Masse paprikapulver (tror jeg brukte 8-9 hele spisesskjeer faktisk)
Salt og pepper
2 terninger kjøttbuljong
Skrell løken og skjær den i 2. Skjær hver halvdel i tynne skiver. Skjær opp hvitløken i småbiter. Skrell gulrøttene og skjær dem i skiver. Paprikaene deles i strimler.
Stek løk og hvitløk i smør. Tilsett en liter vann og ha oppi krydderet. Rør godt. Tilsett gulrøtter, kjøtt og paprika. Legg buljongterningene på toppen og sett på lokk. La dette surre på middels varme i ca. 3 timer. Rør av og til.
Så skreller du potetene og deler dem i passe store biter. Legg dem i gryta. La gryta koke videre til potetene ramler litt fra hverandre (da er det best, synes jeg) og er skikkelig møre. Så tilsetter du rømmen og rører godt rundt. Jeg jevnet litt med maizenna, men det er det ikke sikkert man trenger.
Serveres med brød og evt. salat. Jeg hadde tyttebærsyltetøy til også (gravid og sær smak). Nyydelig!