|
|||||||
| Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvilken chatbot - ulemper og fordeler?Det finnes jo mange - ChatGPT (OpenAI), Gemini, Grok, Perplexity, Claude osv. Jeg synes det er vanskelig å orientere seg i jungelen. Store amerikanske selskap, vil helst holde meg unna Meta og lignende så langt det lar seg gjøre. Hva skal man velge (bort)? En bekjent sa nettopp at han slettet kontoen sin hos OpenAI / ChatGPT, og valgte Claude i stedet for. Er det et bedre valg? Jeg blir ikke klok av å prøve å lese meg opp på dette. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Klar
|
Sv: Hvilken chatbot - ulemper og fordeler?Har du noen erfaring med å bruke språkmodeller? Hvis ikke ville jeg bare lastet ned en og begynt å teste. Så vil du etter hvert finne ut hva du trenger mer og eventuelt mindre av. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Hvilken chatbot - ulemper og fordeler?Jeg har bare prøvd ChatGpT, Claude og Copilot. Foretrekker Claude og bruker den mest. Har tilgang til alle gjennom jobb. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Har ingen tittel
Sv: Hvilken chatbot - ulemper og fordeler?Jeg har brukt mange forskjellige, alle de jeg nevner i hovedinnlegget. Og jeg var veldig uklar ang. hva jeg egentlig spør om. Det handler ikke om funsjonalitet, men koblinger til store amerikanske selskap, Elon Musk og Donald Trump og slikt - verdenssituasjonen. Litt som at jeg ønsker å kjøpe mat med etisk opprinnelse og som er "snill mot omverdenen". Men jeg klarer ikke helt å sette ord på det i chatbot-sammenheng. Nå føler jeg at jeg mister all evne til å forklare hva jeg mener her. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Klar
|
Sv: Hvilken chatbot - ulemper og fordeler?Jeg tror jeg forstår hva du leter etter. Den som er mest mulig etisk å bruke, både med tanke på hvem som eier dataene modellen fores med, hvem som tjener penger på bruken, hvilke data modellen er trent på og hvorvidt den tar kreditt for åndsverk mennesker har skapt. Og så er det jo også elementer rundt ressursbruk, både strøm og tekniske, begrensede komponenter og store datasentre. På toppen kommer det jo disse veivalgene selskapene tar, hvorvidt de tillater at svar i modellene styres av politiske eller økonomiske interesser. Og sikkert mange andre faktorer også. Det er virkelig ikke enkelt å navigere i! |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Har ingen tittel
Sv: Hvilken chatbot - ulemper og fordeler?
Spot on på beskrivelsen din av mitt behov! |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvilken chatbot - ulemper og fordeler?Av etiske årsaker bruker jeg ikke ChatGPT, men forholder meg til Claude enn så lenge. Men det er et vanskelig å landskap å navigere i, og jeg tror det er umulig å bruke chat-tjenester som dette til privatbruk og på noe som helt måte komme ut i pluss, både etisk og med tanke på miljøet.
|
|
|
#8 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Hvilken chatbot - ulemper og fordeler?KI-pedagogen på jobb anbefaler franske Mistral som et etisk mindre betenkelig alternativ til de grådige, amerikanske selskapene. Sjøl har jeg KI-faenskapen så langt oppi halsen at jeg unngår å bruke det helt om jeg kan. Det fungerer dårligere som søkemotor enn søkemotorer, svarene man får er glatte, pregløse og uinteressante, og når både lærere og elever hos oss omfavner det og bruker det til alt, synes jeg allerede jeg ser tendenser til fullstendig modellkollaps, der alle interessante detaljer og spor av levd liv forsvinner i en eneste stor loop av robotoppgulp. Jeg ser ikke hvorfor man skal sette bort oppgaver til KI som mennesker løser bedre sjøl, og når man i tillegg tar i betraktning alt det Timar nevner om tech-oligarker som gjør seg rike på vår og miljøets bekostning … It’s a no from me. Men Mistral, altså. Hakket bedre, visstnok.
— Roald Dahl, Matilda Sist redigert av Matilda : 30-04-26 kl 21:08. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Leser
|
Sv: Hvilken chatbot - ulemper og fordeler?Et alternativt spørsmål kan jo være: Hvilken er verst i forhold til etikk? (Der er vel Grok på "førsteplassen"). Det kan også være en måte å velge på, at du tar den som er best av de verste
|
|
|
#10 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Hvilken chatbot - ulemper og fordeler?Mistral er eneste europeiske alternativ, men den er ikke like god. Enda.
|
|
|
#11 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Hvilken chatbot - ulemper og fordeler?
Ja, det sa for så vidt KI-pedagogen også. Det var upresist av meg å kalle den bedre, for han spesifiserte at det gjaldt etikk og ikke funksjon.
|
|
![]() |
|
|