Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Varmepumpe?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-07-25, 22:32   #1
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Varmepumpe?

Vi flyttet inn i rekkehus i starten av mai, og har før det kun bodd i blokk, så vi vet lite om oppvarming av rekkehus. Vi har varmekabler i alle gulv nede og vedovn på stua. I andre etasje har vi soverom og bad, med varmekabler på badet. Vi har aldri varme på soverommet, fordi vi liker å ha det kjølig der. Når det er ordentlig kaldt ute, hehe det vi lukker vinduet. Vi liker heller ikke å ha det noe særlig varmere enn 20 grader på stua. Der vi bodde før brukte vi veldig lite penger på oppvarming, men da bodde det jo folk på alle kanter. Blokka var dog gammel og trekkfull.

Nå har borettslaget vårt forhandlet frem et tilbud på varmepumper for alle som kjøper nå, og vi er veldig usikre på hva vi skal gjøre. Svigerforeldrene mener at vi selvfølgelig må kjøpe, men de bor jo i en ekstremt kald og trekkfull enebolig fra 1920. Jeg synes det er vanskelig å vite hva som er lurt.

Også vet jeg veldig lite om varmepumper. Må den plasseres på ytterveggen, eller kan man ha den lenger inne? Kan vi ha den ved trappa inne? Hvor mye bråker de? Hvor mye koster vedlikehold?

Noen som vil dele noen tanker og erfaringer?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-25, 23:51   #2
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Varmepumpe?

Ingen tvil om varmepumpe dersom dere har noenlunde åpen løsning. Husk at du får 4-5 kw varme for hver kw du betaler for.

Vi regnet at vi har tilbakebetalingstid på mindre enn 2 år, men det avhenger selvfølgelig av strømprisen.

Ytterdelen må stå ute, og vanligvis monteres innedelen på yttervegg, da er det minst styr med rørføringene.

Det er mere lyd og det strømmer luft på en annen måte enn når man bruker varmekabler, noe som er en ulempe. Jeg syns likevel lyd på 41 db er stille nok.

Kan du out modell og pris kan jeg fortelle om du har fått en OK pris, vi har innhentet anbud nylig og for ett år siden.

Gammel 06-07-25, 08:00   #3
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Varmepumpe er billigere oppvarming enn de aller fleste alternativ. Vi har også varmekabler i alle gulv i kjelleretasjen, men bruker kun de på badet. Vår varmepumpe har en utedel og to innedeler, en i hver av de to nederste etasjene. I tredje etasje er det bare soverom og der er det ingen oppvarmingskilder.

Jeg har aldri opplevd lyden fra varmepumpen som plagsom. Vi fyrer mye med egenhogd ved, så varmepumpen står for grunnvarmen på natterstid og når vi ikke er hjemme. I tillegg har den en viktig funksjon ved å sirkulere lufta innendørs slik at varmen fra både vedovn og varmepumpe fordeler seg bedre.

Vi skal bytte ut vår pumpe nå, den er 17 år gammel og fungerer forsåvidt fortsatt, men nyere pumper er mer effektive og i tillegg er vi redd for at den skal dø midtvinters når vi er relativt avhengige av den og det i tillegg er litt mer styr å bytte den. Ang vedlikehold har vi hatt service på den ca hvert andre år og det har vi vel så vidt jeg husker betalt under 2000 kr for. Bedriften vi kjøpte den av, har en serviceliste, så de ringer oss når de mener det er på tide med service og vi takker ja eller nei alt etter som hva som passer for oss. Vi har ikke hatt reparasjoner, service handler stort sett kun om rengjøring, men er viktig for funksjon og holdbarhet. I tillegg vasker vi selv filter i innedelen slik omtrent en gang i måneden i vinterhalvåret. Det innebærer kun å spyle et plastfilter under springen og tørke vekk litt støv, gjort på fem minutter max.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-25, 08:18   #4
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bor i rekkehus i tre etasjer og har god nytte av varmepumpe. Vi har endeleilighet, det spiller kanskje også inn. Den jevne varmen gir et behagelig innemiljø.

Vi har aldri varme på i andre etasje (bare på badet), varmepumpa nede i stua gjør det varmt nok på soverommene. Vi har også vedfyring, men det er mest for kos.

Vi støvsuger pumpa jevnlig og har hatt service på den hvert andre år (koster en drøy tusenlapp).

Gammel 06-07-25, 08:25   #5
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har helt åpen løsning nede, der stue, kjøkken, spiseplass og gang er. Vi kan lukke døren ut til vindfanget, men vi har foreløpig aldri gjort det og har vurdert å fjerne døren.

Og det er Toshiba Signatur 25 vi har fått tilbud på, 26.000,- inkl. montering. Den er jo ganske mye pengere enn den svigerforeldrene mine har.

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Ytterdelen må stå ute, og vanligvis monteres innedelen på yttervegg, da er det minst styr med rørføringene.

Alle våre yttervegger er dekket av vinduer eller dører, så det tror jeg blir vanskelig. Og det er det som gjør meg skeptisk. Om den ikke kan stå ved trappa, er det egentlig kun over sofaen som alternativet.

Vi har jo også et lite hus, bare 100 kvm. Men jeg er likevel bekymret for om det blir dyrt å vame opp til vinteren, særlig fordi vi ikke har noen boende under oss lenger. Vi har vært bortskjemte med en fyr under oss som trives best med 26 grader inne.

Gammel 06-07-25, 10:56   #6
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor gammelt er rekkehuset da, Input? Min bolig er fra 1952 over tre etasjer. Jeg har varmekabler i hele underetasjen, samt i entré i hovedetasjen og i baderom. Jeg halverte strømbruken med varmepumpe. Det utgjorde enorm forskjell her. Men som sagt, gammelt hus. Det betyr en god del.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-25, 11:07   #7
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bor i blokk og trenger heldigvis ikke varmepumpe. Men pleier å besøke folk som har det. Noen jeg kjenner har den under vinduene der de har spisebordet foran, da slipper man å se den (og får føhnvind over leggene når vi er middagsgjester).
Jeg ville absolutt ikke hatt noe som blåser over sofaen.
Men jeg er varmepumpeskeptiker.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-25, 11:13   #8
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Hvis det er et borettslag med like enheter er det vel nokså stor sannsynlighet for at det tilbudet som er på bordet allerede inneholder informasjon om hvor delene plasseres, jeg ville i alle fall ha tenkt det. Sånn har det vært her ved ulike anledninger, som feks hvor fiber boks ble montert, og basert på hva vi ser av den utendørsdelen av varmepumper i nabolaget er alle plassert på nøyaktig samme sted på like enheter.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-25, 11:20   #9
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Varmepumpe er det smarteste vi har kjøpt til huset vårt.

Vi er på vår andre nå, en Mitsubishi Kaiteki. Det er litt tilfeldig, vi hadde litt begrenset med penger når vi plutselig måtte kjøpe ny rett før jul et år. Men vi er veldig fornøyd med den. Vi har et lite hus, og det er begrenset hvor den kan stå. Så den er egentlig midt i stua. Utedelen er under terrassen vår.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-25, 14:55   #10
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Hvor gammelt er rekkehuset da, Input? Min bolig er fra 1952 over tre etasjer. Jeg har varmekabler i hele underetasjen, samt i entré i hovedetasjen og i baderom. Jeg halverte strømbruken med varmepumpe. Det utgjorde enorm forskjell her. Men som sagt, gammelt hus. Det betyr en god del.

Det er fra 1983, eller rundt der. Men alle vinduer og dører er nye fra i fjor sommer, så de er bedre isolerte. Foreløpig synes vi at det er mye varmere her enn i blokka vi bodde før, men det var jo vinduer og dører fra 1974, og det merket vi godt.

Gammel 06-07-25, 19:09   #11
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er fra 1983, eller rundt der. Men alle vinduer og dører er nye fra i fjor sommer, så de er bedre isolerte. Foreløpig synes vi at det er mye varmere her enn i blokka vi bodde før, men det var jo vinduer og dører fra 1974, og det merket vi godt.

Kanskje det er en ide å bo gjennom en vinter og kjenne hvordan behovet er først? Jeg synes ikke 26k høres ut som et once in a lifetime-tilbud. Jeg betalte det samme for Daikin gulvmodell for tre år siden, og det var ikke tilbudspris. Så det dukker nok opp andre tilbud senere også.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-25, 19:15   #12
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg bor i rekkehus fra 70-tallet, og har varmepumpe under et av vinduene i stua. Den gjør det enkelt å ha en jevn innetemperatur om vinteren. Utedelen er på framsiden av huset, på bodveggen.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-25, 20:05   #13
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Jeg bor i rekkehus fra 70-tallet, og har varmepumpe under et av vinduene i stua. Den gjør det enkelt å ha en jevn innetemperatur om vinteren. Utedelen er på framsiden av huset, på bodveggen.

Hvor langt er det fra utedelen til innedelen da? Vi kan ikke ha den under vinduet uten å ommøblere, og da tror jeg vi må kjøpe ny sofa. Det blir litt mye styr.

Det er forresten mange ulike typer hus i dette borettslaget, men det kan jo være at det er gjort en avtale om plassering og slikt for hver type.

Gammel 06-07-25, 20:16   #14
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

De er på hver sin side av huset, så det er et stykke. Jeg fikk den montert under oppussingen før jeg flyttet inn, så det gjorde det nok enklere.

Gammel 06-07-25, 20:20   #15
Input

Input sin avatar

Standard

Jeg skjønner liksom ikke hvordan det funker. På alle bilder jeg ser av innedeler er det bare den boksen. Er det sant? Er det ingen ledninger eller kabler?

Gammel 06-07-25, 20:20   #16
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Ledningene går inn i veggen. Det er ingenting som er synlig. Hvordan de er koblet sammen aner jeg ikke. Det kan være magi for alt jeg vet.

Gammel 06-07-25, 20:22   #17
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skjønner liksom ikke hvordan det funker. På alle bilder jeg ser av innedeler er det bare den boksen. Er det sant? Er det ingen ledninger eller kabler?

Neida, det er bare boksen inne, resten er som frukt sier, ren magi.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-25, 21:14   #18
Input

Input sin avatar

Standard

Og de må ikke gjøre veggen vår tykkere eller noe?

Gammel 06-07-25, 21:17   #19
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og de må ikke gjøre veggen vår tykkere eller noe?

De lager bare hull i veggen. Og så legges greien i et rør som er på utsiden. Det legges ulikt alt etter som hvor utedelen er.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-25, 21:24   #20
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Jeg har jo kjeller så da er det sikkert der magien skjer.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:33.