![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Varmepumpe?Vi flyttet inn i rekkehus i starten av mai, og har før det kun bodd i blokk, så vi vet lite om oppvarming av rekkehus. Vi har varmekabler i alle gulv nede og vedovn på stua. I andre etasje har vi soverom og bad, med varmekabler på badet. Vi har aldri varme på soverommet, fordi vi liker å ha det kjølig der. Når det er ordentlig kaldt ute, hehe det vi lukker vinduet. Vi liker heller ikke å ha det noe særlig varmere enn 20 grader på stua. Der vi bodde før brukte vi veldig lite penger på oppvarming, men da bodde det jo folk på alle kanter. Blokka var dog gammel og trekkfull.
![]() |
![]() |
#2 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Varmepumpe?Ingen tvil om varmepumpe dersom dere har noenlunde åpen løsning. Husk at du får 4-5 kw varme for hver kw du betaler for.
![]() |
#3 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Varmepumpe?Varmepumpe er billigere oppvarming enn de aller fleste alternativ. Vi har også varmekabler i alle gulv i kjelleretasjen, men bruker kun de på badet. Vår varmepumpe har en utedel og to innedeler, en i hver av de to nederste etasjene. I tredje etasje er det bare soverom og der er det ingen oppvarmingskilder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Varmepumpe?Vi bor i rekkehus i tre etasjer og har god nytte av varmepumpe. Vi har endeleilighet, det spiller kanskje også inn. Den jevne varmen gir et behagelig innemiljø.
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: Varmepumpe?Vi har helt åpen løsning nede, der stue, kjøkken, spiseplass og gang er. Vi kan lukke døren ut til vindfanget, men vi har foreløpig aldri gjort det og har vurdert å fjerne døren.
Alle våre yttervegger er dekket av vinduer eller dører, så det tror jeg blir vanskelig. Og det er det som gjør meg skeptisk. Om den ikke kan stå ved trappa, er det egentlig kun over sofaen som alternativet.
![]() |
![]() |
#6 |
Peppy!
|
![]() Sv: Varmepumpe?Hvor gammelt er rekkehuset da, Input? Min bolig er fra 1952 over tre etasjer. Jeg har varmekabler i hele underetasjen, samt i entré i hovedetasjen og i baderom. Jeg halverte strømbruken med varmepumpe. Det utgjorde enorm forskjell her. Men som sagt, gammelt hus. Det betyr en god del. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
heimføing
|
![]() Sv: Varmepumpe?Jeg bor i blokk og trenger heldigvis ikke varmepumpe. Men pleier å besøke folk som har det. Noen jeg kjenner har den under vinduene der de har spisebordet foran, da slipper man å se den (og får føhnvind over leggene når vi er middagsgjester). |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
lider av tastleksi
|
![]() Sv: Varmepumpe?Hvis det er et borettslag med like enheter er det vel nokså stor sannsynlighet for at det tilbudet som er på bordet allerede inneholder informasjon om hvor delene plasseres, jeg ville i alle fall ha tenkt det. Sånn har det vært her ved ulike anledninger, som feks hvor fiber boks ble montert, og basert på hva vi ser av den utendørsdelen av varmepumper i nabolaget er alle plassert på nøyaktig samme sted på like enheter.
![]() |
#9 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Varmepumpe?Varmepumpe er det smarteste vi har kjøpt til huset vårt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Varmepumpe?
Det er fra 1983, eller rundt der. Men alle vinduer og dører er nye fra i fjor sommer, så de er bedre isolerte. Foreløpig synes vi at det er mye varmere her enn i blokka vi bodde før, men det var jo vinduer og dører fra 1974, og det merket vi godt.
![]() |
![]() |
#11 |
Peppy!
|
Kanskje det er en ide å bo gjennom en vinter og kjenne hvordan behovet er først? Jeg synes ikke 26k høres ut som et once in a lifetime-tilbud. Jeg betalte det samme for Daikin gulvmodell for tre år siden, og det var ikke tilbudspris. Så det dukker nok opp andre tilbud senere også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Varmepumpe?Jeg bor i rekkehus fra 70-tallet, og har varmepumpe under et av vinduene i stua. Den gjør det enkelt å ha en jevn innetemperatur om vinteren. Utedelen er på framsiden av huset, på bodveggen.
![]() |
#13 |
|
Hvor langt er det fra utedelen til innedelen da? Vi kan ikke ha den under vinduet uten å ommøblere, og da tror jeg vi må kjøpe ny sofa. Det blir litt mye styr.
![]() |
![]() |
#14 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Varmepumpe?De er på hver sin side av huset, så det er et stykke. Jeg fikk den montert under oppussingen før jeg flyttet inn, så det gjorde det nok enklere.
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Varmepumpe?Jeg skjønner liksom ikke hvordan det funker. På alle bilder jeg ser av innedeler er det bare den boksen. Er det sant? Er det ingen ledninger eller kabler?
![]() |
![]() |
#16 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Varmepumpe?Ledningene går inn i veggen. Det er ingenting som er synlig. Hvordan de er koblet sammen aner jeg ikke. Det kan være magi for alt jeg vet.
![]() |
#17 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Neida, det er bare boksen inne, resten er som frukt sier, ren magi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Sv: Varmepumpe?Og de må ikke gjøre veggen vår tykkere eller noe?
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem siden: Sep 2007
De lager bare hull i veggen. Og så legges greien i et rør som er på utsiden. Det legges ulikt alt etter som hvor utedelen er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Varmepumpe?Jeg har jo kjeller så da er det sikkert der magien skjer.
![]() |
|
|