Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Greit med prestens boklansering og salg i kirka?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-25, 18:27   #1
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Spørsmål

Greit med prestens boklansering og salg i kirka?

...

Sist redigert av Ine : 19-04-25 kl 22:33.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-25, 19:01   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Greit med prestens boklansering og salg i kirka?

Hva slags bok er det, utover å være en diktsamling? Kirkene kan vel ikke brukes til kommersiell virksomhet, men det er ikke uvanlig med salg som går til veldedighet og sånn.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-25, 19:02   #3
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det skjer da mye kommersielt i kirkene rundt om, f. eks konserter, så at en prest har sin boklansering der synes jeg er helt innafor.
Jeg forutsetter at det ikke er under gudstjeneste eller annen ordinær aktivitet,og at menighetsrådet er involvert ifht. innhold i diktboken.

Gammel 19-04-25, 19:23   #4
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det får bli et teologisk spørsmål tenker jeg. Jesus var vel sterk motstander av kommersiell virksomhet i tempelet, i sin tid, etter det jeg husker. Men så kommer det vel også an på hva pengene går til, om det er til presten selv, eller om det går til et godt formål, eller kommer menigheten til gode på noen måte. Det har jo til alle tider vært avholdt kakesalg og basar på ulike bedehus rundt om, til inntekt for misjon og annet, så det må jo være greit.

Men uansett så tenker jeg at alt som har foregått av shady og kritikkverdig praksis i kirka og Guds navn opp igjennom, så er salg av diktbøker noe av det mer uskyldige, så jeg hadde latt det passere uten å tenke veldig mye over det.

Gammel 19-04-25, 22:05   #5
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Det skjer da mye kommersielt i kirkene rundt om, f. eks konserter, så at en prest har sin boklansering der synes jeg er helt innafor.

Kirkerådet har vedtatt at kirkene kan brukes til konserter og kulturelle aktiviteter, selv om det normalt ikke er lov å bruke det til kommersiell virksomhet.

Personlig synes jeg boklansering er helt uproblematisk. Generelt er det vel heller et problem at kirkene rundt om i Norge brukes for lite enn for mye.

Gammel 19-04-25, 22:18   #6
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Uproblematisk i mine auge, heilt på linje med konsert med påfølgande cd-salg til dømes. Det har eg aldri reagert på.

Gammel 19-04-25, 22:19   #7
Input

Input sin avatar

Standard

Jeg tenker også at med mindre din religionsutøvelse blir forstyrret, bør du i hvert fall ikke bry deg.

Gammel 20-04-25, 15:53   #8
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja ... så lenge kyrkja er finansiert slik ho er, synes eg overskrifta har eit relevant spørsmål. Ser at HI er sletta, så må gjette meg til kva det står der.

Leiga bør vere den same som leiga til andre aktørar som vil leige kyrkja til kommersiell aktivitet. På min arbeidsplass forvalter vi ein del offentlege lokaler, og det er ganske klare reglar (f.eks. aktiviteter til barn og ungdom under 25 er gratis leige, medan dersom det er inngangspenger/billett, er det heilt andre prisar). Slike rammer skal alle offentlege bygg ha og det skal ikkje vere skilnad på om tilsette eller einskildpersonar leiger.

Det eg tenker er mest problematisk er rolleforståinga til presten i denne samanhengen. At ein prest gir ut ei bok er heilt greit, men å bruke kyrkja for å promotere det kjenner eg er litt shady, all den tid grensa mellom prest og privatperson blir uklar. Ein prest har òg ein type stilling der hen bør vere ekstra bevisst å balansere denne rolleforståinga i offentlege rom og særleg i kyrkja.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-25, 15:58   #9
Sweetie
Prøver seg frem

Sweetie sin avatar

Medlem siden: Oct 2013
Sweetie er populærSweetie er populærSweetie er populærSweetie er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg tenker også at med mindre din religionsutøvelse blir forstyrret, bør du i hvert fall ikke bry deg.

Dette var kanskje litt krasst?
Jeg tenker som nokon her. Det er et relevant spørsmål, spesielt med tanke på rolleforståelse.

Sweetie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-25, 18:03   #10
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er kirken som hvilket som helst annet rom, men jeg innser jo at det oppleves annerledes for dem som er troende. Jeg ville ikke reagert med mindre det ble pushet på kjøp. (Som jeg opplever kollekt som).

Gammel 20-04-25, 21:22   #11
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sweetie, her.

Dette var kanskje litt krasst?
Jeg tenker som nokon her. Det er et relevant spørsmål, spesielt med tanke på rolleforståelse.

Enig i dette.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-25, 21:43   #12
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den forrige soknepresten (nå pensjonert) i "vår" menighet uttalte seg i avisa om at han mente kirkerommet burde brukes til mye mer enn det gjør. Det burde ikke stå tomt på ukedagene, men kunne brukes til for elsempel kor- og korpsøvelser, og leies ut til mange slags arrangement og sammenkomster. Han ville ha mye mer liv og røre i kirka, og foreslo til og med å vise cupfinale o.a. på storskjerm, og ta inngangspenger, som ekstra inntekt til kirka. At man burde ha mye mer som skjer i kirkene, fylle dem med folk og aktiviteter utenom gudstjenestene, og at de burde brukes som de kulturbyggene de er. Jeg tviler på at han hadde hatt noe imot boklansering, plateslipp, vernissasje eller tilsvarende, i kirka.

Sist redigert av My : 20-04-25 kl 22:09.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-04-25, 21:53   #13
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Jeg er i kategorien kunne ikke brydd meg mindre. Men jeg er sjeldent i kirken da.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:11.