|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Etternavn i pass - hvor eksakt må det staves?Mine barn har et etternavn med Ø i seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Etternavn i pass - hvor eksakt må det staves?Wow. Er det stavet med oe i passet!!? Det har jeg egentlig ønsket at de skal begynne med for lenge siden fordi æ, ø og å alltid byr på problemer når man er i utlandet/bestiller billetter etc. Om det er problematisk avhenger nok av hvor du skal. Jeg ville kontaktet flyselskapet i første omgang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
![]() Sv: Etternavn i pass - hvor eksakt må det staves?Flyselskapet er kun en chatterobot |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Etternavn i pass - hvor eksakt må det staves?Jeg har alltid bestilt utenlandsbiletter med oe til barna. Det kommer nok litt ann på hvor du skal ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Etternavn i pass - hvor eksakt må det staves?Høh? Har de ikke Ø i passet? Jeg har det i mitt pass. Jeg tror det er typisk miniprisselskap som er veldig nøye med skrivingen.
![]() |
#7 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Etternavn i pass - hvor eksakt må det staves?Mener jeg hadde oe i passet mitt før, og at det gikk fint med ø på billett, men ikke sikker. Hvis det er visum involvert blir det nok mer komplisert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Etternavn i pass - hvor eksakt må det staves?Ikke i den passlinjen som skal scannes. Mener jeg leste for mange år siden at det er der man skal følge fra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
![]() Sv: Etternavn i pass - hvor eksakt må det staves?I passlinjen er det skrevet med oe |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Etternavn i pass - hvor eksakt må det staves?
Sånn har vi det med både ø og å i våre namn. Vanleg ø og å i teksten, men oe og aa i den “kodelinja”. Bestiller alltid flybillett med ø og å, aldri hatt problem.
![]() |
#12 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Etternavn i pass - hvor eksakt må det staves?Vi måtte skrive med oe til Thailand i fjor. Ø var ikke en mulig bokstav.
![]() |
#13 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Etternavn i pass - hvor eksakt må det staves?Mannen min har en bokstav som ikke finnes internasjonalt i navnet sitt (og passet), og vi har aldri møtt på noe trøbbel ved å bytte den med en engelsk bokstav som ligner utseendemessig.
![]() |
#14 |
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Etternavn i pass - hvor eksakt må det staves?Flyselskapene kan ikke registrere Ø i flybilletter. Både OE og O funker.
![]() |
#15 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Etternavn i pass - hvor eksakt må det staves?Jeg tror ikke du trenger bekymre deg. God tur! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Etternavn i pass - hvor eksakt må det staves?Har ø i namnet og har aldri hatt problemer med dette.
![]() |
![]() |
|
|