Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Oppvaskbørste: plast vs. naturmaterialer

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Se resultatene: Hva slags oppvaskbørste bruker du? Flere svar er mulig.
Plast. Orker ikke bekymre meg for mikroplast her også 40 54,79%
Plast. Tenker på det, men finner ikke noe alternativ. 20 27,40%
Naturmaterialer. Bekymrer meg ikke for om den er ren. Den brukes jo med såpe. Duh. 6 8,22%
Naturmaterialer. Vasker den i oppvaskmaskin allikevel. 2 2,74%
Vasker med brokkoli 5 6,85%
Du er sprø 6 8,22%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 73. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-25, 07:36   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oppvaskbørste: plast vs. naturmaterialer

Dette er et spørsmål som tar opp litt for mye hjernekapasitet, så vil høre hva dere gjør og syns.

Vi har vanlige oppvaskbørste i plast, som vi vasker i oppvaskmaskinen i ny og ne. Men det har slått meg at de må være en kilde til mikroplast. Så har vurdert å gå over til børste i naturmaterialer. Men den går jo ikke å ta i oppvaskmaskinen. Eller? I tillegg syns jeg ofte de ikke er stive nok. Men de er jo mye penere enn plast.

Hva med deg? Er dette noe du også tenker på nesten daglig og ikke finner rett svar på? Hvilken løsning har du landet på?

Sist redigert av Tallulah : 18-03-25 kl 07:41.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-25, 07:42   #2
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oppvaskbørste: plast vs. naturmaterialer

Jeg forsøkte meg på en med treskaft, men synes ikke den er like god som de med plastskaft - rett og slett fordi fasongen er annerledes.

Vi vasker jo det meste i maskin, men jeg forsøker å bruke klut (har heklet og strikket noen i rent bomullsgarn) på f.eks. kjeler og stekepanner i stedet for kost og kjøkkensvamp. Det fungerer stort sett utmerket.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-25, 07:54   #3
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Natur - vasker den i oppvaskmaskinen med ujevne mellomrom.

Gammel 18-03-25, 08:16   #4
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Vi har dobbelt løp. Usikker på om det har noen effekt, men det betyr at plastkosten brukes litt mindre enn tidligere. Har forresten to naturkoster - en med myk mørk bust og en med lys og litt stivere bust.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-25, 08:23   #5
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Vi har denne fra Ikea. Metallskaft og børstehode i naturmaterialer som kan byttes ut når det blir slitt. Enig i at den ikke er like stiv som en plastbørste, men jeg synes den fungerer veldig bra. Vi har en i plast i tillegg som brukes av og til når det bare er helt nødvendig med en stivere børste og jeg tenker at det tross alt er bedre totalt sett enn å bare bruke plast.

Gammel 18-03-25, 08:24   #6
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Vi har en i metall som har plastbust Som kan skiftes ut. Den er fra merket Rösle. Plasten holder så bra at det er minst fem år siden den måtte byttes. Vi vasker den i oppvaskmaskin når det er nødvendig. https://ninelife.no/products/rosle-1...m9Pd731Kl7joz6 Den var absolutt ikke så dyrt som dette da vi kjøpte den, og finnes sikkert billigere, jeg har bare ikke giddet å lete.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-25, 08:25   #7
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Plast. Prøvde en i tre fra Normal men den vasket virkelig ikke like godt.

Gammel 18-03-25, 08:37   #8
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt svar er at dette er noe jeg overhode ikke har tenkt på. Men så har jeg generelt mye plast i bruk da.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-25, 09:08   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er ikke noe jeg tenker på daglig, men som har vært oppe til intern debatt. Jeg har forsøkt begge opsjoner, og selv om jeg ikke har utpreget mye bekymringer angående bakterier i hverdagen, opplever jeg naturmaterialekosten som ganske lite hygienisk. I tillegg blir den svært fort slitt, og selve kostedingsen må byttes ut ofte. Jeg har kommet frem til at jeg tror at plastkosten er bedre totalt sett, rett og slett. Selv om den ikke er like pen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-25, 09:14   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har forsøkt begge deler, og har endt opp med å bruke plast. Vi bare likte ikke den i naturmateriale.

Og nylig lærte jeg at oppvaskkosten i plast ikke skal kastes i plastavfallet, for den er ikke emballasje. Jeg trodde at plast var plast, men det var det visst ikke.

Gammel 18-03-25, 09:53   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Vi vasker jo det meste i maskin, men jeg forsøker å bruke klut (har heklet og strikket noen i rent bomullsgarn) på f.eks. kjeler og stekepanner i stedet for kost og kjøkkensvamp. Det fungerer stort sett utmerket.

Hm, ser for meg at det er effektivt, men litt ekkelt?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Natur - vasker den i oppvaskmaskinen med ujevne mellomrom.

Og det funker? Hva slags type har du?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Vi har dobbelt løp. Usikker på om det har noen effekt, men det betyr at plastkosten brukes litt mindre enn tidligere. Har forresten to naturkoster - en med myk mørk bust og en med lys og litt stivere bust.

Hvilke er det? Veldig interessert i noe med stivere bust.

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Vi har denne fra Ikea. Metallskaft og børstehode i naturmaterialer som kan byttes ut når det blir slitt. Enig i at den ikke er like stiv som en plastbørste, men jeg synes den fungerer veldig bra.

Hm, den visste jeg ikke om. Interessant. Men det skaftet var veldig massivt?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Dette er ikke noe jeg tenker på daglig, men som har vært oppe til intern debatt. Jeg har forsøkt begge opsjoner, og selv om jeg ikke har utpreget mye bekymringer angående bakterier i hverdagen, opplever jeg naturmaterialekosten som ganske lite hygienisk. I tillegg blir den svært fort slitt, og selve kostedingsen må byttes ut ofte. Jeg har kommet frem til at jeg tror at plastkosten er bedre totalt sett, rett og slett. Selv om den ikke er like pen.

Ja, det er jo der jeg har landet også. Kan ikke noen lage en pen børste som IKKE er i plast, men som funker og kan vaskes i oppvaskmaskin?

Gammel 18-03-25, 10:21   #12
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hm, den visste jeg ikke om. Interessant. Men det skaftet var veldig massivt?

Det er jo mulig de har forandret den siden vi kjøpte vår for noen år siden, men den er ikke noe mer massiv enn plastbørster.

Gammel 18-03-25, 10:24   #13
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hm, ser for meg at det er effektivt, men litt ekkelt?

Hvorfor skulle det være ekkelt?

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-25, 10:33   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Hvorfor skulle det være ekkelt?

Fordi jeg er litt hysterisk.

Jeg er ikke så glad i å ta på veldig møkkete ting, direkte. Så jeg liker bedre å vaske med børste enn med f.eks. svamp eller klut. Veldig klar over at dette er et meg-problem, altså.

Gammel 18-03-25, 10:53   #15
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og det funker? Hva slags type har du?

Eh ... En jeg kjøpte på en Superbrugs (tror jeg) i Danmark i fjor sommer da vi var på camping og igjen hadde glemt å ta med oppvaskbørste. Jeg har ikke sett tilsvarende på butikker her hjemme.

Gammel 18-03-25, 10:57   #16
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg svarte plast og brokkoli. Nå har ikke vi kjøpt oppvaskkoster på ca 20 år, siden Mutter'n og besteforeldrene til Helten overlot en haug ubrukte oppvaskkoster til oss og de siste er fortsatt ikke oppbrukt. Jeg har hatt en av naturmaterialer for lenge siden, jeg var fornøyd med den til den ble utslitt.
Oppvaskkoster vaskes av og til i oppvaskmaskinen.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-25, 11:08   #17
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bruker plast, og må innrømme at jeg aldri har tenkt over det engang.

Gammel 18-03-25, 11:14   #18
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Samme her.

Gammel 18-03-25, 11:41   #19
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg også

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-25, 11:50   #20
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Brukar plast og testar for tida ut DeLaval frå Felleskjøpet. Den er litt dyr, men har steika god børste.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28.