|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
finner ut av mye
|
![]() Pusse opp eller la være?Jeg har et lite vaskerom med en varmtvannsbereder som har begynt å lekke. Den er antagelig nesten like gammel som huset (46 år), så det er nok på tide å bytte den ut. Vaskerommet har det ikke blitt gjort noe med siden huset ble bygget. Gulvbelegget har sprukket her og der, og på veggene er det tapet med kloremerker etter at en katt vistnok var innesperret der. Så da hadde det jo passet bra å pusse opp når jeg bytter berederen. Men jeg har også lyst til å kjøpe bil i år, og vil helst unngå å ta opp lån. Har en del sparepenger, men har ikke råd til begge deler. Og bruker jeg pengene på oppussing må jeg spare lenge før jeg har råd til bil.
![]() |
#2 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Pusse opp eller la være?Nå vet jeg ikke hvor stort dette vaskerommet er, men tenker at man kan komme et godt stykke med enkle grep som ikke koster så mye?
![]() |
#3 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Pusse opp eller la være?Tror ikke det er så mye mer enn 4kvm. Ifølge min far vil det koste omtrent 30 000 for oppussing og ny bereder.
![]() |
#4 |
heimføing
|
![]() Sv: Pusse opp eller la være?Fungerer det fint uten oppussing? Har du noen gang gjester på vaskerommet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pusse opp eller la være?
Jeg vet ikke svaret på Frukts spørsmål, men jeg måtte bare kommentere dette. Jeg hører tidvis dette argumentet, og jeg har aldri forstått det. Jeg har aldri tenkt at man pusser opp for andres del, kun for sin egen. Jeg kunne altså godt pusset opp et vaskerom, og jeg rydder, vasker og pynter huset mitt kun for min egen del. For meg har kosmetisk verdi en like stor verdi som det praktiske. Det handler om trivsel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Vil ikke ny bereder og installasjon alene koste omtrent 30.000? Hvor stor bereder planlegger du å kjøpe?
![]() |
![]() |
#8 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Pusse opp eller la være?Nå har jeg lest dilemmaet skikkelig, og jeg ville også prioritert bil, hvis det var meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Jeg tenker også det i denne situasjonen. Hvis vaskerommet fungerer som det skal ville jeg heller hatt en bil.
![]() |
#10 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Pusse opp eller la være?Takk for alle innspill. Perfeksjonisten i meg vil gjerne pusse opp, for det er ikke særlig fint. Men jeg hadde absolutt fått mer glede av en bil.
And I said to my body, softly, "I want to be your friend. It took a long breath and replied, "I've been waiting my whole life for this." ~ Nayyirah Waheed ~ Sist redigert av frukt : 08-02-25 kl 23:13. Årsak: Feil beløp |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Tatt på
|
![]() Sv: Pusse opp eller la være?Vi byttet bereder i fjor og fikk fastpris hos et lokalt firma som inkluderte både bereder og installasjon. Kostet 10 000 kroner totalt.
![]() |
#12 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Pusse opp eller la være?Vi betalte ca 12000 for Oso smart 300 liter tank for 1,5 år siden, ferdig montert. Vi søkte og fikk 4.000 i tilskudd fra Enova, så netto ca 8.000 altså. Montering hos oss ble ganske arbeidskrevende fordi tanken står i et trangt teknisk rom og annet utstyr måtte demonteres for å få den inn, så meget mullg det gåe an å få montert sen langt billigere. Vi ser forøvrig en ganske ok forskjell på strømforbruket etter at vi installerte smarttank. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Pusse opp eller la være?Ok, det virker jo lovende!
![]() |
![]() |
#14 |
Tatt på
|
![]() Sv: Pusse opp eller la være?En annen ting var at installatører tok med seg den gamle, lekke berederen også etter at jobben var gjort. Det sparte oss for litt ekstra jobb, lagring og bryderi.
![]() |
#15 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Pusse opp eller la være?Enig med de andre i at berederen og arbeid nok ikke koster så mye.
![]() |
#16 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Pusse opp eller la være?Jeg ville kanskje byttet breder, lagt nytt gulv og malt veggene selv. 4 kvm kan ikke koste all verdens. Så får du gulvet tett og pent.
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Pusse opp eller la være?Maling og gulvbelegg koster ikke all verden, og er lett å få til selv. I hvert fall hvis du ikke er super nøye. Det er jo ikke stua.
![]() |
#18 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Pusse opp eller la være?Vi hadde et toalett på den størrelsen i forrige hus, og vi fikk en gulvbelegg-rest gratis, når vi også kjøpte maling. Det kostet ikke mye. Og jeg pusser helt klart opp for egen del, uansett hvilket rom!
![]() |
![]() |
#19 |
finner ut av mye
|
Enig med du.
![]() |
#20 |
finner ut av mye
|
Det var ikke avskrekkende. Tror jeg skal sjekke litt priser før jeg bestemmer meg. Vil egentlig helst kjøpe ny når jeg først skal bruke mye tid og penger på det.
![]() |
|
|