Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Pusse opp eller la være?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-25, 23:36   #1
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Pusse opp eller la være?

Jeg har et lite vaskerom med en varmtvannsbereder som har begynt å lekke. Den er antagelig nesten like gammel som huset (46 år), så det er nok på tide å bytte den ut. Vaskerommet har det ikke blitt gjort noe med siden huset ble bygget. Gulvbelegget har sprukket her og der, og på veggene er det tapet med kloremerker etter at en katt vistnok var innesperret der. Så da hadde det jo passet bra å pusse opp når jeg bytter berederen. Men jeg har også lyst til å kjøpe bil i år, og vil helst unngå å ta opp lån. Har en del sparepenger, men har ikke råd til begge deler. Og bruker jeg pengene på oppussing må jeg spare lenge før jeg har råd til bil.
Så spørsmålet er om jeg skal pusse opp, eller bare bytte berederen.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-25, 07:13   #2
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse opp eller la være?

Nå vet jeg ikke hvor stort dette vaskerommet er, men tenker at man kan komme et godt stykke med enkle grep som ikke koster så mye?

Gammel 08-02-25, 07:46   #3
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Tror ikke det er så mye mer enn 4kvm. Ifølge min far vil det koste omtrent 30 000 for oppussing og ny bereder.

Gammel 08-02-25, 10:17   #4
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fungerer det fint uten oppussing? Har du noen gang gjester på vaskerommet?
Jeg tenker at oppussing er "bare kosmetisk", det har ingen eller lav nytteverdi. Å ha bil er nyttigere.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-25, 10:25   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Fungerer det fint uten oppussing? Har du noen gang gjester på vaskerommet?
Jeg tenker at oppussing er "bare kosmetisk", det har ingen eller lav nytteverdi. Å ha bil er nyttigere.

Jeg vet ikke svaret på Frukts spørsmål, men jeg måtte bare kommentere dette. Jeg hører tidvis dette argumentet, og jeg har aldri forstått det. Jeg har aldri tenkt at man pusser opp for andres del, kun for sin egen. Jeg kunne altså godt pusset opp et vaskerom, og jeg rydder, vasker og pynter huset mitt kun for min egen del. For meg har kosmetisk verdi en like stor verdi som det praktiske. Det handler om trivsel.

Men det var en avsporing. Sorry, frukt.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-02-25, 10:34   #6
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Tror ikke det er så mye mer enn 4kvm. Ifølge min far vil det koste omtrent 30 000 for oppussing og ny bereder.

Vil ikke ny bereder og installasjon alene koste omtrent 30.000? Hvor stor bereder planlegger du å kjøpe?

Vi er litt i samme situasjon, berederen i det nye huset er fra 2006, og da må den vel byttes snart. Jeg har forsøkt å google og budsjettert med 30.000,- bare for å bytte den. Håper jeg har overbudsjettert.

Personlig ville jeg prioritert bil fremfor oppussing om det kun er kosmetisk. Jeg har null behov for et pent vaskerom, det gir meg ingen glede. Jeg er nok på samme side som -ea- her.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-25, 10:35   #7
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, jeg er litt enig i det. Men hvis det står mellom "pent" eller "nyttig", så velger jeg nyttig. Når jeg ikke har råd til begge deler.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-25, 10:46   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg lest dilemmaet skikkelig, og jeg ville også prioritert bil, hvis det var meg.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-02-25, 11:22   #9
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jo, jeg er litt enig i det. Men hvis det står mellom "pent" eller "nyttig", så velger jeg nyttig. Når jeg ikke har råd til begge deler.

Jeg tenker også det i denne situasjonen. Hvis vaskerommet fungerer som det skal ville jeg heller hatt en bil.

Gammel 08-02-25, 14:40   #10
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Takk for alle innspill. Perfeksjonisten i meg vil gjerne pusse opp, for det er ikke særlig fint. Men jeg hadde absolutt fått mer glede av en bil.

Har en bereder på 200l og trenger ikke større. Man kan få inntil 4000kr i støtte fra Enova om man kjøper smartbereder, så det hjelper jo litt. Hvor mye installasjon koster vet jeg ikke. Tanten min i Oslo fortalte at hun måtte betale 10000kr for det. Vet ikke om det er regionale forskjeller eller ting som spiller inn da.

Sist redigert av frukt : 08-02-25 kl 23:13. Årsak: Feil beløp
Gammel 08-02-25, 14:50   #11
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Vi byttet bereder i fjor og fikk fastpris hos et lokalt firma som inkluderte både bereder og installasjon. Kostet 10 000 kroner totalt.

Gammel 08-02-25, 15:07   #12
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Vi betalte ca 12000 for Oso smart 300 liter tank for 1,5 år siden, ferdig montert. Vi søkte og fikk 4.000 i tilskudd fra Enova, så netto ca 8.000 altså. Montering hos oss ble ganske arbeidskrevende fordi tanken står i et trangt teknisk rom og annet utstyr måtte demonteres for å få den inn, så meget mullg det gåe an å få montert sen langt billigere. Vi ser forøvrig en ganske ok forskjell på strømforbruket etter at vi installerte smarttank.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-25, 16:15   #13
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, det virker jo lovende!

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-25, 18:51   #14
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

En annen ting var at installatører tok med seg den gamle, lekke berederen også etter at jobben var gjort. Det sparte oss for litt ekstra jobb, lagring og bryderi.

Gammel 08-02-25, 19:12   #15
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Enig med de andre i at berederen og arbeid nok ikke koster så mye.

Ta en titt på maling eller tapet på Finn, du, dette behøver ikke å bli dyrt.

Vennlig hilsen optimist

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-25, 19:17   #16
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville kanskje byttet breder, lagt nytt gulv og malt veggene selv. 4 kvm kan ikke koste all verdens. Så får du gulvet tett og pent.

Gammel 08-02-25, 22:57   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Maling og gulvbelegg koster ikke all verden, og er lett å få til selv. I hvert fall hvis du ikke er super nøye. Det er jo ikke stua.

Gammel 08-02-25, 23:01   #18
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde et toalett på den størrelsen i forrige hus, og vi fikk en gulvbelegg-rest gratis, når vi også kjøpte maling. Det kostet ikke mye. Og jeg pusser helt klart opp for egen del, uansett hvilket rom!

Men jeg ville heller hatt bil, om det ikke går med begge deler.

Gammel 08-02-25, 23:10   #19
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg vet ikke svaret på Frukts spørsmål, men jeg måtte bare kommentere dette. Jeg hører tidvis dette argumentet, og jeg har aldri forstått det. Jeg har aldri tenkt at man pusser opp for andres del, kun for sin egen. Jeg kunne altså godt pusset opp et vaskerom, og jeg rydder, vasker og pynter huset mitt kun for min egen del. For meg har kosmetisk verdi en like stor verdi som det praktiske. Det handler om trivsel.

Men det var en avsporing. Sorry, frukt.

Enig med du. Jeg liker å ha det fint og ryddig rundt meg.

Gammel 08-02-25, 23:11   #20
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Vi betalte ca 12000 for Oso smart 300 liter tank for 1,5 år siden, ferdig montert. Vi søkte og fikk 4.000 i tilskudd fra Enova, så netto ca 8.000 altså. Montering hos oss ble ganske arbeidskrevende fordi tanken står i et trangt teknisk rom og annet utstyr måtte demonteres for å få den inn, så meget mullg det gåe an å få montert sen langt billigere. Vi ser forøvrig en ganske ok forskjell på strømforbruket etter at vi installerte smarttank.

Det var ikke avskrekkende. Tror jeg skal sjekke litt priser før jeg bestemmer meg. Vil egentlig helst kjøpe ny når jeg først skal bruke mye tid og penger på det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:47.