|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Tidsklemma
|
![]() SløseripopulismenDet har blitt populært med mange innlegg hvor man kritiserer regjeringen for å sløse med pengene våre, og mange av innleggene jeg har sett på SoMe tar også opp dette med at vi jobber ineffektivt og motarbeider effektiviseringstiltak.
![]() |
#2 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: SløseripopulismenJa, det gjør vi. Ikke pga late folk eller dumme folk elle dårlig vilje. Det er strukturelt.
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: SløseripopulismenJeg opplever det egentlig som motsatt av hva du nevner med «aldri for sent å snu». I hvert fall for en god del digre prosjekter, så mangler man strukturer som stopper deg i å kaste gode penger etter dårlige. Det er et bias vi alle har: om vi har brukt 100 000 på å arkitekttegne noe til oss, er det ekstremt vanskelig å kaste inn håndkleet når man ser at huset du har fått tegnet blir dobbelt så dyrt som det du har råd til.
![]() |
#4 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: SløseripopulismenSå problemet er egentlig mer «virrete og uklart NÅR man bør snu, slik at man enten får omkamper når man ikke burde ha det, eller ikke snur når man burde gjøre det.
![]() |
#5 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sløseripopulismen
Er det ikke akkurat dette Mex sier, da?
![]() |
#6 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: SløseripopulismenJeg leste Mex som at man alltid kan stoppe og ta en omkamp, også på ting som er vedtatt. (Som jeg absolutt tror skjer og er problematisk). Det med prosjekter som skulle vært stanset er kanskje motsatt utslag av noen av de samme underliggende problemene.
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: SløseripopulismenOg så opplever jeg at effektivisering oftest ender med kutt her og der. Kutt er ikke effektivisering.
![]() |
#8 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: SløseripopulismenMin erfaring fra offentlig forvaltning, er at politikk ofte trumfer fagligheten. Og det kan koste penger. Noen politikere vil også starte nye ting, fremfor å bygge videre på prosjekter man har erfaring med, som man vet virker. Og ikke minst, så dynges forvaltningen ned med interne krav om systemer på ditt og datt, innsyn, spørsmål fra opposisjon i tide og utide, politiske krav om ørten utredninger og planer samtidig som man skal kutte og spare penger. Ting MÅ gjøres nøye, ellers blir man hengt i etterkant, og det koster tid og penger.
![]() |
#9 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: SløseripopulismenOg jeg mener ikke at innsyn ikke er en fin ting. Men i dag snakket jeg med en saksbehandler som hadde fått 200 stk i løpet av ferien. Det tar tid, antakelig mange dager.
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: SløseripopulismenJa, dette ser jeg også, fra mitt lille hjørne i politikken. Og ofte er det de som maser mest om «sløsing» som står for de mest absurd detaljorienterte spørsmålene.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Veldig godt skrevet! Må fnise litt av at oljebransjen nevnes som god til å levere på tid og kost, så brukes Mong som måleenhet på overskridelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: SløseripopulismenDet var etter blant annet Mongstads at prosjektmodellen med stopp-milepæler virkelig ble tatt i bruk. Og det tok ganske lang tid.
![]() |
#13 |
Tidsklemma
|
Nei, mente akkurat det samme som deg.
![]() |
#14 |
Tidsklemma
|
![]() |
#15 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: SløseripopulismenStatens prosjektmodell har en rekke beslutningspunkter. Jeg tenker at både byråkrater og politikere bør kunne ta innover seg at disse faktisk er muligheter til å si "nei". Uansett hvor mye penger som allerede er brukt i prosessen. Hvis forslaget ikke ser fornuftig ut, så skal man rett og slett ikke gjøre det.
![]() |
![]() |
#16 |
rakkarpus
|
Hvorfor er det sånn? Vet ikke de som setter i gang nye undersøkelser om de tidligere undersøkelsene?
![]() |
#17 |
Tidsklemma
|
Jeg skulle likt å vite svaret på dette selv.
![]() |
#18 |
Introvert optimist
|
Det er min erfaring også. Godt faglig arbeid i månedsvis kan kastes på båten etter et benkeforslag i et bystyremøte.
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg tror det er særlig disse to. Vi har jo hatt eksempler på politikere som mener at "forskningen må være næringsvennlig". Da er det klart at en rapport som konkluderer feil, helst bør glemmes. Mange rapporter, særlig når det gjelder klima kanskje, har jo kjipe konklusjoner for oss, så det er enklest å glemme de og bestille nye der også.
![]() |
![]() |
#20 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: SløseripopulismenJeg tenker også særlig 3. Her sendes mange saker tilbake til administrasjonen, med beskjed om å utrede videre for å finne en løsning, når konklusjonen blir en annen enn det politikerne ønsker. Ofte resultat av intens lobbyvirksomhet fra sterke næringslivskrefter (og ikke minst når personer med utbyggingsinteresser selv sitter i Bystyret
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 09-01-25 kl 12:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|