Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

[SpinOff] Retro-mat

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-24, 23:41   #1
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

[SpinOff] Retro-mat

Etter å ha lest om kabaret og ser mange har minner/traumer? om dette fra barndommen lurer jeg på hvilke andre matretter man tenker kommer fra barndommen og som nå nærmest dør ut. Kanskje jeg får noen ideer om å vekke de til live igjen.

Jeg har vokst opp med at kabaret skulle på koldtbordet til julefrokost/brunch. Og har fortsatt med det og elsker det i den forstand at jeg spiser det en gang i året. Min inneholder reker, egg, erter, fløtepudding og aspik.

Fisk-i-skjell er en annen retrorett som hører lillejulaften til og kun denne dagen. Ungene forventer å få dette servert.

Smørbrødkake serveres alltid til frokost 17. mai, kun mannen og jeg som spiser. Varierer med en kjøttvariant og en skalldyrvariant (kan også ansees som ett gigantisk rekesmørbrød med reker, majones, avocado og egg, bygget opp lag for lag)

Ting jeg ikke har tatt med fra 70-tallet er blodpudding og lungemos. Og rogn på boks som ble skåret i skiver, stekt i pannen.

Noe jeg sikkert kan finne på å servere igjen er reke-cocktail, kålrulletter, raspeball m/brunostsaus.

Gammel 16-12-24, 00:02   #2
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [SpinOff] Retro-mat

Spekesild (med melkesuppe til), blodpølse med sukker og smeltet smør, torskerogn og hvalbiff er noe jeg husker vi hadde av og til da jeg var barn, og som jeg ikke har spist siden. Av dette er det vel bare spekesild jeg kunne funnet på å spise nå. Med hardkokt egg, rødbeter, rå løk, smør og kokt potet.

-Spaghetti a la capri, på boks.
-Potetgull som tilbehør til kjøttkakemiddag
-Desserter som rødgrøt, sviske- og aprikoskompott, semulegrøt ...

Sist redigert av My : 16-12-24 kl 06:46.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 00:18   #3
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mat som ble servert da jeg var barn som jeg aldri lager: From the top of my head.
Blodpudding med sukker servert med macaroni.
Spekesild med løk, rømme og poteter.
Pale (småsei) med lever i eddiksaus og poteter og gulrøtter.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 00:57   #4
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Pale har jeg aldri hørt om men huttetu.

Blodpølse med sirup.
Potetball med sirup og bacon.
Disse to likte jeg men jeg har aldri lagd det selv. Veldig lite sirup som tilbehør i mine middager.

Kleppsuppe (melkesuppe med melboller)
Fiskekaker i brunsaus
Kjøttsuppe med tilhørende brun lapskaus på restene.
Seibiff

Disse likte jeg ikke. Husker jeg begynte å gråte når vi skulle ha kjøttsuppe for da ventet lapskaus dagen etterpå og det er det verste jeg vet

Gammel 16-12-24, 01:17   #5
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Ovnsstekt høne (i keramikkform med lokk), karrisaus og ris. Det var noe av det beste jeg fikk som barn, men har aldri laget det selv.
Stekt blodpudding.
Blodpannekaker.
Smørgrøt.
Spekesild.
Kald kokt småsei med rømme og varme poteter.
Klippfisk.
Plukkfisk.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 06:57   #6
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sibiff (var vel den eneste fiskeretten jeg ikke syntes var helt forferdelig)
Saltsprengt torsk
Plukkfisk
Smørgrøt (det var godt)
Hønsefrikkasé
Lørdagskylling
Terteskjell
Fiskepudding/fiskeboller

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 07:06   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er nok en god del retter fra 70- og 80-tallet som jeg ikke lager selv. Kabaret var ikke så vanlig i barndomshjemmet, men det hendte. Jeg spiste det ikke og har aldri laget det selv.

Men torskerogn i skiver fra boks, stekt i panne, som Fløyel nevnte, det likte jeg veldig godt! Husker det med nypoteter, rømme, revne gulrøtter eller en av faren min sine gode salater rett fra åkeren, med dill etc.

Kålrulletter likte jeg også veldig godt, og det lagde jeg faktisk i høst. Jeg likte også lapskaus, kjøttsuppe, seibiff, fiskekaker i brun saus med poteter og makaronistuing…

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 07:14   #8
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Ting jeg ikke lager selv, men som var vanlig i min barndom var; seibiff med løk, torskerogn fra boks stekt i skiver i panna, hvalbiff, lever i fløtesaus, lungemos.
Jeg likte både lungemos og torskerogn da jeg var barn. De andre tingene var mat som gjorde at jeg verdsatte poteten svært høyt. Man blir mett av bare potet nemlig.

Gammel 16-12-24, 07:38   #9
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Pale har jeg aldri hørt om men huttetu.

.... Husker jeg begynte å gråte når vi skulle ha kjøttsuppe for da ventet lapskaus dagen etterpå og det er det verste jeg vet

Haha, den der er en av mine "traumer" - Lapskaus har jeg aldri maktet - ikke nå og ikke som barn.

Lapskaus
blodpudding
Hermetisk rogn

Jeg har tatt med meg veldig lite av barndommens matretter inn i egen hverdagsmeny....

Jeg tror aldri jeg fikk servert hermetisk middag av typen lapskaus og pasta capri som barn. (ei heller som voksen)

Seibiff med stekt løk synes jeg er ganske godt fortsatt, men lager det aldri. Det samme med Uer og eggsmør. Det er egentlig noe av det beste jeg vet, men har aldri laget det selv.

Gammel 16-12-24, 08:09   #10
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg sliter med pasta i alle former. En lang stund klarte jeg fint å få ned Heltens lasagne. Så begynte han å teste ut hvor mange lag med lasagneplater han klarte å få til i en form og da ble det stopp.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 08:20   #11
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Vi lager noen ganger terteskjell og ulike typer smørbrødkaker/retter. Både varme og kald. Jeg husker godt favoritten min fra bursdager i barndommen, før pizza det var loff i en lang form med en slags stuing av skinke asparges og sopp, enten med bare egg eller med hvitsaus og ost på toppen. Jeg lager dette noen ganger til den islandske syklubben min.

Av ting jeg ikke har tatt med meg er alle slags innmatretter og den kjedelige kokte fisken. Og fiskepudding og kjøttpudding, generelt kjøpt farse mat spiser jeg ikke.

Gammel 16-12-24, 08:26   #12
Sissel
Bør lage seg en tittel selv

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Disse rettene fra barndommen har jeg ikke tatt med meg videre:

Lever med fløtesaus og poteter
Spekesild - likte det ikke da heller
Pølsesuppe med kjøttpølser og morrpølser
Terteskjell med hvit saus og fiskepudding
Stekt sild

Jeg er ikke vant med hermetikkmat, mamma laget alt fra bunnen av. Lykken var når vi fikk servert Toro Orientalsk gryte en gang i skuddåret.

Gammel 16-12-24, 09:23   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker skuffelsen og det milde sjokket første gang jeg spiste kabaret. Det var ikke en smak jeg hadde greid å forestille meg.

Det er ganske mye jeg ikke har videreført fra barndommen. Ikke nødvendigvis fordi det ikke var godt, men fordi det er vanskelig å få tak i.

Vi spiste mye blodpudding og sånn rogn på lang boks som ble stekt i skiver. Jeg likte begge deler, har ikke spist det i voksen alder. Samme med levergryte, jeg liker det godt, men har ikke laget det etter jeg flyttet hjemmefra. Jeg husker også "lørdagskylling", de store pannene med kylling. Ofte med potetgull som en side dish. Det var helgemat.

Terteskjell med skalldyr, små fiskeboller og asparges har jeg laget et par ganger, i julen. Jeg elsker det, men både Høvdingen og Hiawata kan styre seg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 09:33   #14
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ganske ung mor som selv hadde utviklet kraftig aversjon mot en del retroretter, som sild og lever.

Av ting jeg husker fra egen barndom, er det nok aspik og hvite asparges fra glass og mye greier i hvit saus som tilhører glemselens dal.

Av ting jeg ofte fikk servert som barn, er det ganske mange Toro-retter og andre ting fra boks (torskerogn, spagetti a la capri, bogskinke) som aldri har blitt servert hos meg. Noe av dette likte jeg som barn, for eksempel pasta i ferdig Toro-pose. Har ikke prøvd det som voksen.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 09:36   #15
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Terteskjell husker jeg som noe mamma og pappa lagde for å kose seg etter at vi hadde lagt oss, så det har fortsatt et litt romantisk skjær.

Jeg har aldri lagd det selv, siden mannen min overdoset på fiskefarsemat i barndommen.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 09:38   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er veldig mange ting jeg fikk servert som barn, som mine barn aldri har fått. Jeg vokste jo delvis opp hos bestemoren min, så jeg fikk servert mat fra generasjonen som "hadde opplevd krigen".

Jeg husker lungemos som et herremåltid. Lungemosen smakte godt, og den eneste grønnsaken som fulgte med var sylta rødbeter. Det var jo knallgodt med kokte poteter til.

Torskerogn (fra boks) og levergryte gikk også ned selv om jeg ikke akkurat elsket det. Men når det kom til blodpudding så stoppet det helt for meg. Da fikk jeg lov til å spise brødskiver isteden.

Jeg har videreført fiskeboller i hvit saus, men mine unger har aldri fått det servert i terteskjell. (Jeg fikk det når vi var hos bestemor, men ikke når vi var hos mamma.)

Gammel 16-12-24, 09:45   #17
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min mor lager av og til kabaret (som jeg kaller det), men da alltid som en del av et utvidet lunsjbord slik at det er mulig å velge noe annet. Jeg spiser det ikke og lager det ikke.

Jeg vokste opp med veldig mye kokt (delvis overkokt) fisk. Selv om vi fremdeles spiser mye fisk så velger jeg stekt, ovnsbakt eller som del av gryte. Jeg tror egentlig bare at det er persetorsken til jul og av og til røkt torsk som er trukket.

Ellers spiser jeg ikke lever og innmat. Det ble servert i mitt barndomshjem, men heldigvis veldig sjelden.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 09:50   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å ... ja ... nå kom jeg på noe annet som jeg likte godt og som jeg aldri lager lenger. Fiskeretten "røkt kolje".

Jeg var ikke begeistret for min barndoms fiskeretter, men røkt kolje var veldig godt. Den ble servert med poteter og ihjelkokte gulrøtter (som dermed kunne moses inn i potetene), og det ble toppet med masse smeltet smør.

Jeg har faktisk sett etter røkt kolje på butikken for å servere til ungene, men det har de visst sluttet med.

Gammel 16-12-24, 10:04   #19
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OBS selger røkt kolje og røkt torsk. Både frossen og i ferskdisk dersom du har en stor en med ferskdisk. Røkt fisk er kjempegodt, og veldig velegnet til de som ikke i utgangspunktet er så begeistret for fisk. Jeg servererer det med poteter og spinat (vanligvis frossen spinat som kokes lett med hvitløk og fløte, som en slags saus).

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 10:05   #20
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Terteskjell husker jeg at mamma skulle lage en gang, fordi det var noe "alle" hadde som kosemat. Så likte hun det ikke selv, og hele greia gikk i søpla. Siden hadde vi det aldri hjemme, og jeg har heller aldri spist det selv.

Vi hadde alltid grillkylling (ikke fra foliepakke, men fra ferskvareavdelinga i butikken, de grillet der) med salat og potetgull til, som kosemat til MGP. En av de sjeldne gangene vi spiste foran TV.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:10.