![]() |
#1 |
can-jur
|
![]() Kø-kutyme ved flere felt?Jeg står neste aldri i kø. Og hvert fall ikke på flerfelts vei.
__________________
F-I-R-E Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Kø kutyme ved flere felt?Jeg vet ikke hvorfor folk bytter felt. Kanskje de ser at det går raskere i det andre feltet, og tror de kommer raskere fram om de bytter.
__________________
And I said to my body, softly, "I want to be your friend. It took a long breath and replied, "I've been waiting my whole life for this." ~ Nayyirah Waheed ~ |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Kø kutyme ved flere felt?På veier med tre eller fire kjørefelt, skal bilistene i venstre felt kjøre ut på venstre side av veien, mens bilistene i de to-tre andre feltene skal kjøre ut mot høyre. Da dannes det en korridor nest lengst til venstre som blir minst tre meter bred.
__________________
And I said to my body, softly, "I want to be your friend. It took a long breath and replied, "I've been waiting my whole life for this." ~ Nayyirah Waheed ~ |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 25.345
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kø kutyme ved flere felt?Jeg kjører dele av den samme veien hver dag til og fra jobb. Mange bytter helt klart fil fordi de liksom skal fortere frem. Når det gjelder ambulanser og denslags så pleier "vi", altså vi på den nevnte veien å lage en korridor i midten. Så vi kjører ut til hver vår side. Det er ganske mange ambulanser som kjører den veien fra nord og inn mot Oslo, de skal til Ahus. Så "vi" er ganske vant med å flytte på oss når det er kø. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Offline
|
![]() Sv: Kø-kutyme ved flere felt?Noen strekker kjenner man foreksempel kø-logistikken godt, og vet i hvilke strekker det går raskest i venstre, og i hvilke det går raskest i høyre. Har man ordentlig dårlig tid kan man spare litt på det. Hvis man IKKE kjenner veien ordentlig godt og IKKE har ordentlig dårlig tid så kan man gi beng i å bytte felt fullstendig planløst, for da blir det bare rot i flyten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Kø-kutyme ved flere felt?Mav: Jeg påstår det blir mer rykk og napp når folk kjører veldig tett, for da må de stoppe helt for hver minste småbremsing bilen foran gjør. Om alle hadde kjørt i eksakt samme hastighet, som et annet tog, så hadde det fungert helt fint å kjøre klin oppi hverandre, men det sekundet en person trykker på bremsen, så stopper hele køen opp - og det forplanter seg langt bakover. Dersom man har luke på 3 sekunder til bil foran, så vil flyten gå mye greiere (og den luken er jo da liten når det går sent og stor når det går fort). Det skal vel også være såpass glipe at andre kan komme inn imellom ved behov (hater for eksempel når folk kjører så tett i høyre felt at jeg ikke kommer meg inn igjen etter forbikjøring)
__________________
02 10 |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Kø-kutyme ved flere felt?Noen lager altfor store luker da, gjerne 50m eller noe sånt. Det er unødvendig når man kjører i sneglefart.
__________________
And I said to my body, softly, "I want to be your friend. It took a long breath and replied, "I've been waiting my whole life for this." ~ Nayyirah Waheed ~ |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Offline
|
![]() Sv: Kø-kutyme ved flere felt?Jeg sier ikke at man skal ligge støtfanger til støtfanger, Fluke, men at man skal følge flyten. Det innebærer luft mellom bilene, og at det er smooth å bremse (men ikke stoppe) for å slippe inn de som trenger å bytte fil. (Som selvfølgelig alle sammen bruker BLINKLYSET for man er da et sivilisert menneske!) Man må ikke stoppe helt opp for en småbremsing om man har litt luke, men når man ser på telefonen/hva nå enn av skjerm som er i bilen/noe annet teit og ikke får med seg at køen beveger seg, og så blir det lang luke, og så rykker på, for så å måtte stoppe igjen, og så tre minutter etterpå gjør akkurat samme moven - argh! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Kø-kutyme ved flere felt?Okei da, da er vi nok enige. Jeg irriterer meg bare å veldig over de som ligger så tett at det blir full stopp hele tiden.
__________________
02 10 |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Kø-kutyme ved flere felt?Jeg kjører også en del i kø på tofelts vei på vei til og fra jobb, og merker godt forskjell på årstider/sesonger når det plutselig kommer mange "uerfarne" inn i den gjeldende rushtrafikken. Når jeg kjenner veien kan jeg velge rett fil tidligere enn når jeg ikke kjenner veien, og klarer å lese trafikkbildet på en helt annen måte enn på nye steder. Det å skifte felt fram og tilbake bare fordi det ser ut som det er en luke der framme et sted er det sjelden mye å spare på, samtidig er det noen ganger mer hensiktsmessig å kjøre fram for å flette nærmere krysset/avkjøringen dersom det betyr at man bruker den plassen som er på veien.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|