|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy
![]() |
Visningsmåter
![]() |
![]() |
#1 |
Trøtt
|
![]() Hvordan uttales karenstid?Dessverre skjønner jeg ikke tonem og de profesjonelle utrykkene som brukes her inne. Hvordan uttales ordet, og kan dere forklare det til en som er grønn på språkuttrykk?
![]() |
#2 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hvordan uttales karenstid?Jeg ville uttalt det med samme trykk og tonem som "Diplom-is". : var det første og beste jeg kom på :
![]() |
#3 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan uttales karenstid?Jeg uttaler karens på samme måte som flatulens
![]() |
![]() |
#5 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvordan uttales karenstid?Jepp, som Diplom-is (trykk og tonem 1 på andre stavelse).
![]() |
#6 |
intro
|
![]() Sv: Hvordan uttales karenstid?Det er nok ikke noe mer hokus-pokus enn at det er trykk på andre stavelse i "ka'rens", som i "de'mens". Trykkbildet på det sammensatte ordet blir som i "de'menskor".
![]() |
![]() |
#7 |
Trøtt
|
![]() Sv: Hvordan uttales karenstid?Dette, og video/telefon fr to FP-ere med samme svar - dere er gode ! Men da lurer jeg på. (Og det var dette som trigget spørsmålet) 7:55 inn i denne podcasten sier de vitterlig kareeenstid? Eller hører jeg det feil? https://podcasts.apple.com/no/podcas...=1000669096879
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvordan uttales karenstid?
Jeg tenkte det samme når jeg hørte på den podcasten i går. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
Men det er sånn jeg sier diplom-is. Diplooom-is. Kareeens-dag. Jeg sier ikke diplom som demens.
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Hvordan uttales karenstid?Jeg måtte finne ut hvordan jeg sier det, jeg sier det slik: https://sv.forvo.com/word/karens/#google_vignette Klikk på Play-knappen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
Det er som demens.
![]() |
#13 |
Tatt på
|
![]() Sv: Hvordan uttales karenstid?Mens jeg sier Dippplom-is og demmmens, om dere skjønner hva jeg mener. Og sier det på den "svenske" måten, men det kan jo være noe som henger igjen fra da jeg jobba i Sverige.
![]() |
#15 |
Introvert textrovert
|
Dette er det riktige, etter hva jeg har lært. Jeg har aldri hørt noen si karens-dag, som i navnet Karen.
![]() |
#16 |
Introvert textrovert
|
Jeg vil si jeg sier det på samme måte, men med mer norsk swong. Mer uttalt e enn æ på slutten.
![]() |
#18 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hvordan uttales karenstid?Jeg synes det er jeg som har rett, så jeg synes det er enkelt.
![]() |
#20 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan uttales karenstid?Det er jeg enig i, karens og demens uttaler jeg likt mens diplom er muligens litt annerledes
![]() |
|
|