|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Et profesjonelt ord for "langsint"?Det er jo velkjent at folk veksler i følelser. For de som veksler veldig fort blir det jo emosjonell ustabil, borderline, problemer med emosjonsregulering (hvis man fek skal lete etter litt mer seriøs litteratur). Men er det noen ord for folk som har samme følelsene veldig lenge?
![]() |
#2 |
Klar
|
![]() Sv: Et profesjonelt ord for "langsint"?Jeg ble sittende og grunne på dette, uten å finne noe godt svar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Trøtt
|
![]() Sv: Et profesjonelt ord for "langsint"?Oj dette kjente jeg at jeg ikke klarer helt å svare saklig på. I min verden er langsint det motsatte av bråsint. Borderline, emosjonelt ustabil og reguleringsproblemer er psykiatriske uttrykk, som er langt fra det den dagligdagse varianten langsint er.
![]() |
#4 |
Leser
|
![]() Sv: Et profesjonelt ord for "langsint"?
Både enig og uenig. Jeg er enig i at dette er psykiatriske uttrykk som brukes til å feks sette diagnoser. MEN jeg mener også dette er ord som brukes om helt vanlige fenomener (feks innen utviklingpsykologi og i litteratur om stress). Så vidt jeg vet er det meste av psykiske diagnoser helt "normale" (som i allmenngydlige) fenomener som er underregulert eller overregulert, så vokubularet er mye det samme.
Når du skriver dette til mitt innlegg blir jeg litt usikker på om du mener dette er relatert til innlegget mitt?
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 08-09-24 kl 12:10. Årsak: endret psykiatiske til psykisk |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Leser
|
Takk
![]() |
#7 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Et profesjonelt ord for "langsint"?Jeg synes uforsonelig dekker mye av det du spør etter, men ikke helt. I mitt hode kan man være uforsonelig uten å være langsint, men langsinte kan ofte oppleves som uforsonelige.
![]() |
#8 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Et profesjonelt ord for "langsint"?Borderline og emosjonelt ustabil er ikkje «uttrykk», men personlighetsforstyrrelser og bør ikkje trekkast ned i dagligtale. Dei som lever med slike diagnoser har ein veldig krevande kvardag.
![]() |
![]() |
#9 |
Leser
|
Det jeg er ute etter er å finne faguttrykk som gjør det lettere å finne litteratur om emnet
Nei, jeg tror ikke det er det jeg er ute etter.
![]() |
#11 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Et profesjonelt ord for "langsint"?Kan det hjelpe dersom du søker i litteratur som handler om personlighetstyper og preferanser?
![]() |
#12 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Et profesjonelt ord for "langsint"?Bitterhet, eller fiendtlighet kanskje? Evt. harme, hatskhet, bære nag, forbitrelse
![]() |
#13 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Et profesjonelt ord for "langsint"?Det går an å vere paranoid utan å ha vrangforestillinger og eit av symptoma på paranoid personlighetsforstyrrelse er nettopp dette:
![]() |
![]() |
#14 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men selv om folk med paranoid personlighetsforstyrrelse gjerne er langsinte, så trenger det jo ikke å være andre veien, at langsinte personer er paranoide. Så jeg vil ikke si at paranoid kan brukes som faguttrykk for langsint. Spørsmålet er vel om det finnes et enkelt uttrykk for nettopp det å ha "vedvarende, rigide måter å føle, tenke og forholde seg til andre på". Altså et uttrykk for dette symptomet, enten man er paranoid eller ikke.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 10-09-24 kl 15:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Et profesjonelt ord for "langsint"?Kanskje det er lettere å få noen relevante treff hvis du søker på engelsk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
flisespikker
|
![]() Sv: Et profesjonelt ord for "langsint"?Rigid er kanskje et egnet ord? Hvis det er snakk om f.eks. det å ha vansker med å endre oppfatning?
![]() |
#17 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Et profesjonelt ord for "langsint"?Jeg tenker som frukt, 'bitterhet' kanskje?
![]() |
#18 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Et profesjonelt ord for "langsint"?Jeg søkte på holding a grudge og fikk bla opp resentment. Det kan oversettes med harme. Fremdeles ikke et psykologisk uttrykk. Hvis man bærer nag er man vel langsint. Hvis man holder på sinne lenge, så er man kanskje rigid, som Skilpadda er inne på.
![]() |
#19 |
Leser
|
![]() Sv: Et profesjonelt ord for "langsint"?Tusen takk alle sammen - via frukt sin link kom ordet "Rumination" opp og da kom jeg inn på det jeg trengte
Jeg var faktisk ikke klar over før inntil 3 år (ca ?) siden at mye måten vi er på er veldig biologisk forankret. Og at mye av måten vi tenker på er ... tja, vi har noen måter vi foretrekker å tenke på fordi de er biologisk støttet. Og ja, jeg håper at jeg ved å lære mer, kan ... tja, hvordan skal jeg si det? At jeg kan forholde meg til andre mennesker som om de ikke er meg. Tidligere har jeg trodd (ubevist) at alle tenkte på samme måte som meg.
Jeg vil si at hvis du tror at andre hele tiden forsøker å fornedre, skade eller true deg, så har du en vrangforestilling.
![]() |
#20 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et profesjonelt ord for "langsint"?Jeg tenkte også på rumination når du skrev, him, men oppfatter det mer som kognitiv aktivitet (sette seg fast i "tankespor"), og at det ikke nødvendigvis har sammenheng med emosjonell stabilitet/rigiditet? Jeg har i hvert fall erfaring med at man godt kan streve med rumination og emosjonell ustabilitet samtidig.
![]() |
|
|