Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Årets sommerlesing?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-24, 13:42   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Årets sommerlesing?

Det ser jo ut som det blir litt innesitting denne ferien, men jeg skal jo også ha late dager på stranden om ikke så lenge. Uansett trenger jeg boktips for ferien! Hva har du på listen?

Jeg er akkurat ferdig med «Trespasses» av Louise Kennedy, en som jeg absolutt mener er verdt hypen. Nå oppdaget jeg at det var en Elisabeth Strout-bok jeg ikke hadde lest, og koser meg med «Amy and Isabelle». Jeg har også forhåndsbestilt «Tell me everything», men den kommer ikke før i september.

Bokklubben leser «Time shelter» av Georgi Gospodinov, så den ligger også klar. Men jeg trenger mer!

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-24, 13:50   #2
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Årets sommerlesing?

Jeg anbefaler varmt Nino Haratischwili Det åttende livet og Det manglende lyset. Begge har vært hyttelesing for meg, og begge romanene har vært fantastiske å dykke ned i.

Gammel 07-07-24, 13:55   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

«Det åttende livet» har jeg lest, og elsket, og har ikke fått med meg at hun har gitt ut noe mer. Takk! (Er det oppfølger eller frittstående?)

- No. 4 -
Gammel 07-07-24, 14:07   #4
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den er frittstående, og helt nydelig. Anbefales!

Jeg anbefaler også serien "Om utregning av romfang" av Solvej Balle, hvis du ikke har lest dem. Veldig fengslende, og det eneste negative er at det bare er fire av sju bøker som er utgitt enda (på norsk, fem på dansk).

Ellers har jeg et par bøker av Jón Kalman Stefansson på lista mi, som jeg ikke har fått lest enda, blant annet "Gul ubåt".

Sist redigert av My : 07-07-24 kl 14:14.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-24, 14:12   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har akkurat lest This is Going to Hurt - Secret Diaries of a Junior Doctor, av Adam Kay. Veldig morsomt, kanskje særlig for oss som har klippekort hos helsevesenet, og også utrolig tankevekkende og urovekkende.

Gammel 07-07-24, 14:22   #6
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Planen er Skråpånatta. Etter det vet ikke.

Gammel 07-07-24, 14:37   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg har akkurat lest This is Going to Hurt - Secret Diaries of a Junior Doctor, av Adam Kay. Veldig morsomt, kanskje særlig for oss som har klippekort hos helsevesenet, og også utrolig tankevekkende og urovekkende.

Ja, haha, jeg har sett serien. Fortsatt verdt å lese boken da, mon tro?

- No. 4 -
Gammel 07-07-24, 14:53   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

The Glass Hotel av Emily St. John Mandel for den ene bokklubben og antagelig Olive Kitteridge for den andre (hvis det faktisk stemmer at ingen av oss har lest den!). Ellers litt usikker; kanskje Beautiful World, Where Are You, eller kanskje jeg omsider finner ut at jeg skal friske opp tysken og leser Die 13 1/2 Leben des Kapt’n Blaubeers, som Datteren har anbefalt i mange år. (Vi greide omsider å finne sistnevnte da vi hadde en grunnrydding av bokhyllene hennes i påsken. )

Gammel 07-07-24, 14:55   #9
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 313
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Årets Women's prize for fiction: Brotherless night av V.V Ganeshanantham. Handler om borgerkrigen på Sri Lanka, primært fokus på Jaffna tidlig på 80-tallet. Svært sterk og vond lesning som samtidig er full av kjærlighet og håp. Anbefales på det aller sterkeste. (Ikke utgitt på norsk.)

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-24, 15:50   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Vi har samme smak fortsatt, Padda, alle de er på favorittlisten min de siste årene. Ikke den tyske da.

- No. 4 -
Gammel 07-07-24, 16:52   #11
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Takk for tips om The Glass Hotel. Har lest flere av henne og liker bøkene hennes. Demon Copperhead av Barbara Kingsolver er en bok jeg likte veldig godt. Min sommerles er Jævla menn av Andrew Walden. Den har fått veldig mange gode anmeldelser.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-24, 17:31   #12
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syntes Colm Toibins Long Island, den helt ferske oppfølgeren til Brooklyn var helt strålende. Liker stort sett alt av Toibin, da.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-24, 19:53   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Følger tråden og ble også glad for å se at forfatteren til The eight life har skrevet mer!

Jeg leser Shantaram på nytt, denne gangen på engelsk. 900 sider, så har for en stund. Liker den veldig godt!

Gammel 07-07-24, 20:43   #14
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har notert meg ei lang liste i lydbokappen jeg bruker, med bøker som jeg lenge har hatt lyst til å lese/høre.

Nå har jeg begynt på Simon Strangers Leksikon om lys og mørke. Den handler om Henry Rinnan og en jødisk familie i Trondheim. Har hørt deler av historiene før, men det ble bedre når alt ble flettet sammen.

Gammel 07-07-24, 22:10   #15
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg leser Shantaram på nytt, denne gangen på engelsk. 900 sider, så har for en stund. Liker den veldig godt!

/

Sorry, mente ikke å være negativ til andres lesevaner. Det er bare at jeg misliker den boka så intenst. Tror jeg det finnes en helt tråd her inne som omhandler akkurat det.

Selv leser jeg Husfrue. Kan vel ikke akkurat kalle det lett og ledig sommerlektyre.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende

Sist redigert av Divine : 08-07-24 kl 08:56.
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-24, 22:58   #16
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat nå koser jeg meg veldig med «Stein i silke» av Mikael Niemi.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-24, 23:22   #17
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

https://www.nrk.no/anmeldelser/anmel...iri-1.16718389
God!
Edit: Søstrene, Khemiri

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.

Sist redigert av Teflona : 08-07-24 kl 00:48. Årsak: Tittel bok
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-24, 23:57   #18
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Nå har du fått mange høyverdige og ellers gode lesetips her, så jeg slenger ut det ikke-høyverdige hektet mitt, som jeg skal lese i sommer: A court of thorns and roses-serien av Sarah J. Maas. Det er ikke riktig Sagaen om Isfolket, men nesten.

Jeg skal også lese et par mer ordentlige romaner til diverse lesesirkler og boka som kommer etter Nervous Conditions av Tsitsi Dangarembga, som jeg leste i fjor.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-24, 23:58   #19
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Akkurat nå koser jeg meg veldig med «Stein i silke» av Mikael Niemi.

Jeg begynte akkurat på "Mannen som døde som en laks". På lydbok.

Gammel 07-07-24, 23:58   #20
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg leste den først og så serien etterpå, og koste meg med begge deler.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:08.