Hvorfor gi/ikke gi noe til konfirmasjon
Dette går jeg rundt å grubler litt på. Mine ble ikke døpt og vi hadde ikke råd/overskudd til å holde noe navnefest. Mine fikk da heller ikke noe tilsvarende det andre får i feks dåp av slekt. Snakket med en venninne om det nå nylig og hun mente at gaver følger selskapet. Men hørt flere som gir til slekt og venner i anledning dåp og navnefest selv om de ikke er bedt i feiringen.
Så over til dette med konfirmasjon. Det følger jo definitivt ikke selskap for om det er vanlig å gi/få gaver, eller har det endret seg i senere år? Jeg blir veldig usikker. Gir jeg/vi til venners barn feks ved konfirmasjon? Vi er ikke bedt i noen. Jeg bare undres litt, hvorfor gir man egentlig til de som konfirmerer seg og ikke til de som velger avstå? I disse tilfellene her, om det skulle ha noe å si, er det snakk om human-etiske konfirmasjoner.
Har snakket med egne barn og det går mest trolig mot ingen konfirmasjon, men de får velge selv og har fortsatt tid til å tenke. En nær slektning har alt spurt: "Dere skal vel holde selskap for de uansett?". Akkurat denne slektningene vet jeg tanken bak at er at hen vil gi det samme som de andre i familien i slik anledning. Men tydeligvis ikke uten selskapet/konfirmasjon.
Nå ble dette veldig rotete, men lurer egentlig på hva du tenker rundt det? Følger gave en fest selv om du ikke er invitert? Gir du uansett konfirmasjon eller ikke? Hvorfor, hvorfor ikke?